۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۳۰۰۸۰۸
معاون پژوهش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

گفتار و رفتار امام سجاد تجربه‌ای روشن برای مقابله با مستکبران است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گلزاده به عبرت‌های تاریخی جریان کربلا اشاره کرد و گفت: کسانی که در برابر ظلم امویان از امام حسین(ع) حمایت نکردند، به ظلم یزید گرفتار شدند؛ از این‌رو ادبیات و رفتار امام زین‌العابدین(ع) تجربه‌ای روشن برای نسل امروز است که در هر شرایطی بهترین راهکار مقابله با استکبار و ظالمان است.
حجت الاسلام محمد صادق گلزاده

حجت الاسلام صادق گلزاده، معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تسلیت شهادت امام سجاد(ع) اظهار داشت: زندگی استراتژیک، ماندگار و هدایتگر امام زین‌العابدین(ع) ویژگی‌های ممتاز و منحصر به فردی داشته است.

 

مدیریت بحران بعد از جریان کربلا از ویژگی‌های امام سجاد(ع) است

وی مدیریت بحران را از ویژگی‌های امام سجاد(ع) در جریان کربلا خواند و یادآور شد: اگر هدایت‌ها و رهبری امام سجاد(ع) نبود، قیام و انقلاب امام حسین(ع) به دیگران منتقل نمی‌شد، چنان که دستگاه اموی این برنامه را دنبال می‌کرد.

 

حجت الاسلام گلزاده به عبرت‌های تاریخی جریان کربلا اشاره و تصریح کرد: اهالی مدینه، مکه و کوفه که در برابر ظلم امویان از امام حسین(ع) حمایت نکردو و ایشان را تنها گذاشتند، بعد از دو یا سه سال به ظلم یزید گرفتار شدند.

 

عبرت‌های تاریخی جریان کربلا و مبتلا شدن مردم مکه و مدینه به ظلم یزید

وی با اشاره به واقعه حره یادآورشد: دستگاه استکباری اموی بعد از رسیدن به مدینه و به منجنیق بستن مکه، در واقعه حره، حدود یازده هزار نفر را به قتل رسانده و جنایت‌های زیادی انجام دادند، بنابراین کسانی که امام حسین(ع) را به بهانه حفظ جان و مالشان حمایت نکردند، در مدت اندکی به ظلم یزید مبتلا شدند.

 

این مبلغ حوزوی به یاران امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: امام با صبر و بردباری و نقش‌آفرینی در گرفتاری‌ها در حدود 200 شاگرد را تربیت کردند و در عین مظلومیت، پیام ایستادگی و آزادگی امام حسین(ع) را به مردم کوفه و شام رساندند.

 

وی با اشاره به «رساله حقوق و صحیفه سجادیه» امام سجاد(ع) خاطرنشان کرد: شخصیتی که به ابعاد جامع و کامل حقوق در نظام طبیعت اشاره کرده و بزرگترین منبع دعایی شیعه را در جهت مکارم اخلاق و رسیدن به کمال انسانی بیان فرموده است.

 

معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: از ممتازترین ویژگی‌های امام سجاد(ع) وارد کردن ادبیات دعا در جامعه اسلامی است که به این طریق، وظیفه انسان را در حالت‌های مختلف و نسبت به خداوند، اهل بیت(ع)، والدین، فرزندان، رزمندگان و کسانی که از اسلام و آزادی دفاع کرده‌اند بیان می‌فرمایند.

 

روشنگری و دفاع امام سجاد(ع) از فریضه امر به معروف و نهی از منکر

وی به روشنگری و دفاع امام سجاد(ع) از فریضه امر به معروف و نهی از منکر اشاره و خاطرنشان کرد: امام زین‌العابدین(ع) با مصداق‌های گفتاری و رفتاری، فریضه امر به معروف و نهی از منکر را مدیریت و مهندسی ‌کرده و مقدمات اجرای دین را فراهم کردند.

 

حجت الاسلام گلزاده، امام سجاد(ع) را الگوی مقاومت و ایستادگی در برابر مستکبران و دژخیمان اموی خواند و تأکید کرد: ادبیات و رفتار امام زین‌العابدین تجربه‌ای روشن برای نسل امروز است که در هر شرایطی بهترین راهکار مقابله با استکبار و ظالمان است.

 

وی به شرایط کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: مردم مظلوم یمن، عراق و سوریه و دیگر کشورهای اسلامی با عشق به امام سجاد(ع) و پیروی از ایشان با ظلم و جور مقابله می‌کنند.

 

معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: محبت‌اهل بیت(ع)، وحدت و اخوت اسلامی، تقریب و همزیستی مسالمت ‌آمیز، مقابله با ظالمان، مدیریت بحران، بندگی و عبادت خالصانه از ویژگی‌های امام زین‌العابدین(ع) است که می‌توان آنها را الگو کرد./908/ت302/ف2

ارسال نظرات