۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۳۰۰۸۹۱
آیت الله مهدوی:

ترک گناهان مقدمه ای برای عبد خالص شدن انسان است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت ترک گناهان کبیره و صغیره گفت: مطرح کردن مبحث گناهان زمانی می تواند مفید باشد که انسان با فراگیری حدود گناهان از انجام آن ها پرهیز کند، تا جایی که کم کم مکروهات را نیز ترک کرده و مصداق یک عبد خالص شود.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی ظهر امروز که در هلال احمر برگزار شد، گفت: خداوند برای ارتکاب گناهان کبیره وعده عذاب داده است.

 

وی با اشاره به آیات متعدد قرآن در مورد گناهان کبیره و صغیره، افزود: شدت و ضعف گناهان از منظر قرآن کریم یکسان نیست و گناهانی که وعده عذاب برای ارتکاب آن ها داده شده گناهان کبیره بوده و گناهانی که مورد عذاب الهی واقع نمی شوند، گناهان صغیره نام دارند، البته کسانی که قبل از مرگ توبه کنند، توبه آن ها پذیرفته می شود، حتی اگر مرتکب گناهان کبیره شده باشند.

 

آیت الله مهدوی به آیه سی و یکم سوره نساء که می فرماید«إِن تَجْتَنِبُواْ کَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَنُدْخِلْکُم مُّدْخَلًا کَرِیمًا » اشاره کرد و گفت: دوری کردن از گناهان کبیره موجب پاک شدن گناهان صغیره و به دنبال آن ورود انسان به بهشت می شود.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با توجه به مفاهیم مختلف واژه «لَمَم» در آیه سی و دوم سوره نجم از دیدگاه مفسران تصریح کرد: لَمَم یعنی گناهانی که بخشش خداوند به آن ها تعلق می گیرد که باید گفت فکر انجام گناه، تصمیم بر انجام گناه، نزدیک شدن به گناه و یا گناهی که گاهی شخصی مرتکب می شود و سپس از آن فاصله می گیرد، مفاهیم مختلف واژه لَمَم از دیدگاه مفسران است.

 

وی با اشاره به نظر علامه مجلسی(ره) که می فرمایند گناهانی که ترک آن بسیار سفارش شده است جزء گناهان کبیره دسته بندی می شوند، ابراز کرد: هر گناهی مفسده دارد ولی مفسده گناهان کبیره به اندازه ای زیاد است که خداوند برای ارتکاب آن ها وعده عذاب داده است.

 

آیت الله مهدوی بیان کرد: طبق نظر برخی از افراد، مسأله گناهان کبیره و گناهان صغیره به طور نسبی مورد بررسی قرار می گیرد، یعنی نگاه به بدن نامحرم در برابر لمس بدن نامحرم گناه صغیره محسوب می شود، باید بدانیم با این که این دو گناهکار یعنی نگاه کننده به بدن نامحرم و لمس کننده بدن نامحرم در عرض یکدیگر عذاب نمی شوند، ولی از منظر روایات هر دو مرتکب گناه کبیره شده اند و چنین نظری موافق نظر قرآن و اهل بیت(ع) نیست.

 

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به روایات معصومین(ع) افزود: باید بدانیم گناهان صغیره زمانی به گناهان کبیره تبدیل می شوند که شخص انجام دهنده در ارتکاب آن ها اصرار داشته باشد، مثلاً تراشیدن ریش از روی صورت گناه صغیره است ولی زمانی که انسان به طور دائم صورتش را بتراشد، این گناه به عنوان گناه کبیره محسوب می شود.

 

وی در پایان گفت: مطرح کردن مبحث گناهان زمانی می تواند مفید باشد که انسان با فراگیری حدود گناهان از انجام آن ها پرهیز کند، تا جایی که کم کم مکروهات را نیز ترک کرده و مصداق یک عبد خالص شود./867/پ202/ج1

ارسال نظرات