۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۳۰۱۴۶۲
عضو هیأت علمی دانشگاه قم:

نقض حقوق بشر در فاجعه منا آشکار بود/ جریان مطالبه‌ عمومی و رسانه‌ای علیه عربستان باید همواره فعال باشد

خبرگزاری رسا ـ به راهکارهای پیگیری مسؤولیت فاجعه منا اشاره کرد و گفت: بر اساس مستندات فاجعه منا می‌توان دولت عربستان را به نقض حقوق بشر در مجامع عمومی محکوم کرد و برای پذیرش و قبول مسؤولیت عربستان باید از مجاری مختلف وارد عمل شوند و جریان مطالبه عمومی و رسانه‌ای، بی‌کفایتی آل سعود و پذیرش مسؤولیت درباره عربستان همیشه فعال باشد.
حجت الاسلام محسن قدير، عضو هيأت علمي دانشگاه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن قدیر، عضو هیأت علمی دانشگاه قم، پیش از ظهر امروز در همایش «بررسی ابعاد حقوقی و بین‌المللی فاجعه منا»‌ که در سالن شهید بهشتی دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به ابعاد فاجعه منا اظهار داشت: در فاجعه منا چند هزار نفر از حاجیان به طرز فجیع و مظلومانه‌ای به‌ شهادت رسیدند، بدون این که پوشش رسانه‌ای مناسبی در جهان صورت بگیرد یا این که محافل حقوق بشری علیه آن موضعی داشته باشند.

 

حجت الاسلام قدیر با توجه به تأکید رهبری، جریان رسانه‌ای و پیگیری مسؤولان را ضروری خواند و ابراز داشت: پوتین، رییس جمهور روسیه در دیدار علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی به این نکته اشاره کرد که در قبال فاجعه منا پوشش رسانه‌ای چندانی نبوده است.

 

وی به راهکارهای پیگیری مسؤولیت فاجعه منا اشاره کرد و گفت: به صورت قطع و مسلم، هدایت مأموران امنیتی عربستان سبب فاجعه منا بوده است و بعد از این که ازدحام جمعیت به اوج خودش رسید نیز کم‌کاری نیروهای امنیتی و امداد رسانی عربستان بر بحرانی‌تر شدن اوضاع افزود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: از آنجا که اقامه دعوا درباره فاجعه منا، منوط به پذیرش عربستان است و دولت عربستان نیز صلاحیت توافقی دیوان بین‌المللی دادگستری را نپذیرفته است، نمی‌توان این دولت را به پذیرش خسارت‌ها و مسؤولیت‌ها مجبور کرد.

 

وی افزود: عربستان در قضیه سقوط جرثقیل، مسؤولیت را پذیرفت، اما در فاجعه منا، مسؤولیت را بر عهده نگرفته است و در بعد حقوق بین‌المللی نیز مصداق تجاوز، جنایت جنگی، نسل زدایی و جنایت علیه بشریت محسوب نمی‌شود.

 

حجت الاسلام قدیر یادآور شد: ایجاد دادگاه یک‌طرفه و اقامه دعوا نیز ممکن نیست و طرح دعوا در دادگاه‌های صالح بدون حضور عربستان بی‌فایده است؛ همچنین با توجه به وابستگی مالی سازمان عدل اسلامی و توصیه‌ای بودن دستورات آن کاری از پیش نخواهیم برد.

 

وی کمیته حقیقت ‌یاب را نیز ناکارآمد خواند و گفت: تا کنون سه کمیته حقیقت ‌یاب درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، ترور رفیق حریری در لبنان و در جریان سوریه تشکیل شده است، نخست در سال 2002 در جریان غزه که در نهایت بعد از رفتن به شورای امنیت با رأی مخالفت آمریکا در حد توصیه باقی ماند، چنان که امروز نیز شاهد نسل کشی رژیم صهیونیستی هستیم و در جریان ترور رفیق حریری نیز با توجه به جهات سیاسی تشکیل شد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت ‌یاب در جریان سوریه افزود: این کمیته در جریان اتهام بشار اسد به استفاده از سلاح شیمیایی علیه داعش به سوریه آمد و بعد از این که داعش از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد، این کمیته به ظاهر حقیقت ‌یاب از سوریه خارج شد و این مسأله را مسکوت گذاشت.

 

وی در پایان تأکید کرد: بر اساس مستندات فاجعه منا می‌توان دولت عربستان را به نقض حقوق بشر در مجامع عمومی محکوم کرد، اما به لحاظ عملی نمی‌توان این دولت را به مجازات و قبول مسؤولیت اش در قبال فاجعه منا مجبور کرد.

 

حجت الاسلام قدیر در پایان گفت: البته این مسائل از دولت و مسؤولان مربوطه سلب مسؤولیت نمی‌کند و برای پذیرش و قبول مسؤولیت عربستان باید از مجاری مختلف وارد عمل شوند و جریان مطالبه عمومی و رسانه‌ای، بی‌کفایتی آل سعود و پذیرش مسؤولیت درباره عربستان همیشه فعال باشد./908/پ202/ف

ارسال نظرات