۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۳۰۲۰۳۹
عضو پژوهشگاه طب اسلامی:

مصرف زیاد گوشت قرمز و سفید طبع مزاجی معده را برهم می‌ریزد

خبرگزاری رسا ـ عضو پژوهشگاه طب اسلامی با اشاره به اینکه انسان باید در مصرف غذاهای مختلف جانب تعادل را رعایت کند، گفت: مصرف بیش از حد غذا و زیاده روی در خوردن موجب قساوت قلب انسان می‌شود بنابراین مصرف زیاد گوشت قرمز و سفید موجب به هم ریختن طبع مزاجی معده می‌شود.
طب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شریف امشب در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه طول عمر انسان در درست خوردن و کم خوردن است، افزود: انسان باید در خوردن جانب احتیاط و تعادل را رعایت کند.


وی افزود: همان طوری که کم خوری بیش از حد برای بدن انسان ضرر دارد زیاد خوردن هم برای انسان ضرر داشته و افزون بر از بین بردن تعادل سیستم گوارشی و معده موجب قساوت قلب انسان هم می شود.


استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: شروع کردن غذا با گفتن بسم الله، رعایت وعده های غذایی صحیح، خوردن کمی نمک در ابتدا و انتهای غذا و امتناع از نوشیدن مایعات وسط غذا از مهمترین آداب غذا خوردن طبق روایات معصومین(ع) است.

 

خانم شریف با بیان اینکه بیشتر وعده های غذایی افراد را انواع گوشت ها تشکیل می دهند، گفت: انواع گوشت ها از نظر ترتیب طبیعت گرم به سرد عبارت اند از گوشت شتر، گوشت بره، گوشت گوسفند نر، گوشت گوسفند ماده، گوساله، گاو، ماهی و مرغ بوده که در روایات انسان به خوردن گوشت بره نر توصیه شده است؛ گوشت شتر به خاطر گرمی زیاد موجب قساوت قلب می شود و گوشت مرغ به خاطر سردی بیش از حد توصیه نمی شود.

 

عضو پژوهشگاه طب اسلامی افزود: گوشت ماهی به خاطر طبیعت سرد و مرطوبی که دارد طبیعت معده را سرد می‌کند و موجب ایجاد بیماری‌های سودایی می شود بنابراین برای کسانی که در کنار دریاها هستند هفته ای شش تا دو بار و برای آنهایی که در مناطق خشک و کویری زندگی می کنند ماهی یک تا دوبار توصیه می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: پروتئین ها و حبوبات به خاطر طبیعت گرمی که دارند برای فرد مفیدتر هستند و بهتر است 12ساعت قبل از پختن، آنها را با آب جوش خیس کنند تا نفخ آن از بین برود و با همان آب آنها را پخت و در کنار آنها از آویشن، زیره، فلفل و زنجبیل برای گرفتن نفخ استفاده شود.

 

خانم شریف یادآورشد: در مورد انواع سبزی ها بهتر است که از برگ آنها استفاده شود و لبنیات و انواع میوه ها را متناسب با هر فصل به عنوان میان وعده می توان استفاده کرد و همچنین در میان غذا باید از خوردن آب خودداری کرد و غذا را هم باید در هنگام گرسنگی مصرف کرد./968/پ202/ف

ارسال نظرات