۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۳۰۲۳۴۵
استاد حوزه علمیه:

تهذیب مقدم بر علم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت تهذیب و کسب سجایای اخلاقی در حوزه های علمیه، گفت: تهذیب مقدم بر علم است.
تهذيب نفس

حجت الاسلام محمد تقی صرفی پور استاد حوزه علمیه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، اظهار داشت: برگزاری کلاس های اخلاق در حوزه های علمیه آثار بسیار مهمی به دنبال دارد، این کلاس ها طلاب را با فضایل اخلاقی آشنا می کند تا این فضایل را در وجود خود بکار گیرند.


وی افزود: اثر مهم دیگری که کلاس های اخلاق بر روحیه طلاب می گذارد سلامت روح طلبه است به خصوص اگر استاد اخلاق فردی وارسته و مهذب باشد در طلبه ایجاد نشاط کرده و باعث تقویت روحیه خودسازی می شود.


حجت الاسلام صرفی پور خاطرنشان کرد: در صورتی که کلاس های اخلاقی کافی نباشد طلاب باید به زندگینامه علمای ربانی مراجعه کنند، آیت الله بهجت فرمود: مراجعه به تراجم علماء سلف (زندگینامه علماء گذشته) به منزله مراجعه به کتاب های معتبر اخلاقی است، هرکس طالب تهذیب و ترقی در امور معنوی است و می خواهد از زندگی و عمر خود بهره برد، شایسته است به شرح احوال آن ها نگاه کند که چه کارهایی کردند.


استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه دوم سوره جمعه گفت: بر اساس این آیه تهذیب قبل از تعلیم و مقدم بر علم است، اهمیت تهذیب و داشتن سجایای اخلاقی برای طلاب جزء واجبات و ضروریات طلبگی است.


وی بیان داشت: عالمانی که اخلاق نیکو و شایسته دارند بسیار اثرگذارتر هستند، خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) فرمود که اگر بد اخلاق بودی مردم به دور تو جمع نمی شدند، پس یک عالم با اخلاق همچون امام راحل می تواند کارهای بزرگی انجام دهد که آثار آن قرن ها باقی بماند.


حجت الاسلام صرفی پور تصریح کرد: طلاب باید بصیر باشند تا در فتنه ها حق را برگزینند، باید به نیازهای نسل جوان آگاهی کافی داشته باشند تا بتوانند راهنمایی های اثرگذاری ارائه دهند.


استاد حوزه علمیه ابراز داشت: طلاب باید با ابزارهای اطلاعاتی روز دنیا آشنا باشند و همواره یک قدم از مردم در زمینه علم و دانش دینی جلوتر باشند.


وی تأکید کرد: هدف طلاب باید صیانت و حفاظت و پاسداری از دین و هدایت مردم به صراط مستقیم و ابلاغ دستورات اسلام عزیز به همه اقشار مردم باشد، طلاب باید در راه دستیابی به هدف خود مجاهدت های فراوانی انجام دهد.


حجت الاسلام صرفی پور در پایان یادآور شد: امام خمینی (ره) درباره نقش روحانیت در اسلام فرمود: ما می بینیم که دین اسلام را با همه ابعادش، روحانیان حفظ کرده اند، یعنی معارفش را روحانی حفظ کرده،فلسفه اش را روحانی حفظ کرده، اخلاقش را روحانی حفظ کرده، فقهش را روحانی حفظ کرده، احکام سیاسیش را روحانی حفظ کرده است، اسلام بی روحانی مانند اسلامی است که سیاست نداشته باشد./857/302/ب3

ارسال نظرات