طلبه برای رشد، به برنامه ریزی آموزشی و تهذیبی نیازمند است
حجت الاسلام سید مرتضی خلیلی، استاد و مشاور حوزه علمیه کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به کیفیت صحیح برنامه ریزی طلاب، گفت: برنامه طلبه باید افزون بر مواد آموزشی، محتوای تهذیبی و اخلاقی هم داشته باشد، چرا که طلبه برای رشد به همه این امور نیازمند است.
وی با ضروری دانستن تحصیل دروس حوزوی، گفت: تفقه و دین شناسی هم نیاز به ابزار دارد و هم نیاز به خمیر مایه تا با آن ابزار آن خمیر را ورز داد و به نتیجه رسید؛ در این میان دروس حوزوی اعم از ادبیات و فقه و اصول نقش ابزاری را دارند و خمیر مایه طلبه با مطالعه قرآن و آشنایی با احادیث اهل بیت حاصل می شود و نتیجه این آموزش ها تفقه و فهم عمیق و دقیق فرد از دین است.
حجت الاسلام خلیلی خاطرنشان کرد: بر همین اساس لازم است برنامه درسی طلبه مشتمل بر مطالعات غیر درسی نیز باشد.
وی افزود: منظور از برنامه غیر درسی این است که طلبه باید با کتب علمایی مثل شهید مطهری (ره) و علامه مصباح(حفظه الله) و یا مقام معظم رهبری (دامت برکاته) آشنا باشد تا به شناخت کلی از دین برسد و بتواند جامعیت دین و ارتباط احکام دین با یک دیگر را دریابد.
این مشاور حوزه علمیه کرمان با اشاره به اصول برنامه ریزی، افزود: در برنامه ریزی نباید دچار افراط و تفریط شد، باید راه وسط و معتدلانه را پیمود و البته باید برای تمام اوقات کاری در نظر داشت و از همه وقت ها به نحو شایسته استفاده کرد.
وی با اشاره به نکته مهمی، خاطرنشان کرد: باید قابلیت وقت ها و ساعات روز و هفته را در نظر گرفت و بر اساس شناخت این قابلیت ها تصمیم گیری کرد.
این استاد حوزه علمیه با بیان اهمیت خواب مطلوب، اظهار داشت: باید ساعت خواب را تنظیم کرد و از افراط و تفریط در خواب خودداری کرد، چرا که خداوند از بنده خواب آلود غضب ناک است و به عکس کوتاهی در خواب سبب پایین آمدن کارایی طلبه، ضررهای جسمی و بی نشاطی او خواهد شد.
وی یادآور شد: در اجرای برنامه نباید به دنبال زود نتیجه گرفتن بود، باید یک برنامه مستمر و با دوام داشت و در اجرای آن ممارست ورزید.
حجت الاسلام خلیلی تاکید کرد: باید برای تقویت اراده و انگیزه تلاش و کوشش کرد و از هر موضوعی که سبب بی انگیزگی و سستی اراده می شود، خود داری کنیم.
مشاور حوزه علمیه کرمان با اشاره به عناصر تقویت انگیزه، افزود: ترک گناه، روزه، ترک برخی مکروهات و ممارست بر انجام برخی مستحبات سبب تقویت انگیزه و قوت اراده انسان می شود.
وی در ارتباط با همین موضوع، تصریح کرد: ارتباطات انسان سبب انگیزه وی و یا ضعف اراده او خواهد شد؛ بنابراین باید نوع ارتباط خود را با دوستان و نزدیکان به شکل اصولی تنظیم کرد.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به سایر عوامل تقویت اراده، خاطرنشان کرد: شناخت اهداف بلند، مطالعه در مورد این اهداف والا و تذکر مداوم به خود در زمینه رسیدن به این اهداف سبب تقویت اراده و انگیزه انسان خواهد شد.
حجت الاسلام خلیلی با اشاره به اصول کاری یک طلبه، گفت: طلبه نباید دچار سطحی نگری و فعالیت های پیشه پا افتاده و به یک معنا سطحی شود و همواره همت انسان باید به سوی انجام کارهای مبنایی و نتیجه دار باشد.
وی با اشاره به اهمیت ورزش و تحرک، تصریح کرد: یکی از ابعاد ضروری برنامه طلاب بعد ورزشی و تحرک وی است و باید به آن اهتمام ویژه شود؛ طلبه باید به ورزش هایی همچون کوهنوردی و شنا اهتمام ورزد و آن ها را به صورت منظم پی گیری کند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به وظیفه خطیر طلبه در رابطه با فضای حوزه، تصریح کرد: طلبه در زمینه بهبود بستر و فضای حوزه مسؤول است و باید در این موضوع تلاش وافری کند.
وی با اشاره به وظایف طلاب سطح و مقدمات در قبال جامعه، تاکید کرد: کار طلبه در دوران سطح و مقدمات انجام کار فرهنگی در جامعه نیست، بلکه وی باید بفهمد که جامعه تشنه معارف دینی است و بر همین اساس تحصیل علم و درس خواندن خود را مهم ترین خدمت خود به جامعه بداند.
این مشاور حوزه علمیه کرمان با اشاره به سایر وظایف طلاب در زمینه جامعه، گفت: باید در برخورد خود با اطرافیان زمینه هدایت را فراهم کرد و در دوران تعطیلات درسی به فکر کار علمی در میان مردم بود.
وی تاکید کرد: مهم ترین کار فرهنگی طلبه سطح بهبودی فضای فرهنگی و فکری مدرسه و طلاب اطراف خود است که خود نوعی کار فرهنگی اثر گذار است که مورد غفلت قرار گرفته شده است.
حجت الاسلام خلیلی در پایان گفت: غیرت به همراه صبر و هوشمندی موفقیت طلبه را در تمام عرصه های علمی، اجتماعی، تبلیغی و فرهنگی به دنبال دارد و به عکس غیرت دینی به همراه عجله و بدون هوشمندی سبب شکست و بی انگیزگی طلبه خواهد شد./9701/302/ب1