۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۳۰۲۹۶۹
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

سیاست گذاری شایسته برای مناسبت‌های مذهبی رسالت اصلی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: سیاست گذاری و ریل بندی مناسب در برگزاری مراسم ها و مناسبت های مذهبی، مهم ترین رسالت ستاد ساماندهی شئون فرهنگی است.
حجت الاسلام خادمي- مديرکل تبليغات اسلامي خراسان شمالي

حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به برگزاری همایش ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی که سه شنبه هفته جاری در بجنورد برگزار می شود، اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش پرداختن بیشتر و دقیق تر به موضوع ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان و منطقه است.

 

وی با بیان اینکه در برگزاری مناسبت ها و مراسم های مذهبی دستگاه های اجرایی متولی نبوده بلکه خود مردم مدیریت این برنامه ها را بر عهده دارند، افزود: در منطقه خراسان از دیرباز به دلیل وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) و شکل گرفتن حوزه علمیه ای قوی و بالنده، مناسبت های مذهبی با اشراف علما و حضور فضلا با کمترین آسیب های شکلی و محتوایی برگزار می شد به همین دلیل نیز آسیب های عزاداری در این منطقه به نسبت سایر نقاط کشور اندک است.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی ادامه داد: اما با وجود این به دلیل آنکه بخش مهمی از واقعه کربلا و حماسه عاشورا مسائل عاطفی و احساسی بوده و از طرف دیگر نیز دشمنان همواره تلاش کرده اند تا نهضت عاشورا را منحرف کرده و پیام های آن را کمرنگ کنند، متأسفانه در برخی موارد آسیب هایی در حوزه شکلی و محتوایی در مراسم های عزاداری و مناسبت های مذهبی ما به وجود آمده است.

 

حجت الاسلام خادمی با اشاره به اینکه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی با هدف جلوگیری و زدودن این آسیب ها ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: این ستاد بنای دخالت در نحوه برگزاری و مدیریت مراسم های عزاداری را ندارد چرا که مدیریت و برگزاری مناسبت های مذهبی بر عهده مردم است.

 

به گفته وی درواقع سیاست گذاری و ریل بندی مناسب در برگزاری مراسم ها و مناسبت های مذهبی و نیز نظارت جدی بر شکل و محتوای مباحث حوزه دین از جمله مراسم های محرم و عاشورا، مهم ترین رسالت ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در استان است.

 

حجت الاسلام خادمی با بیان اینکه اگر رصد و نظارت افراد آگاه نباشد بروز آسیب ها و شبهات مختلف در شکل و محتوای عزاداری ها اجتناب ناپذیر خواهد بود، تصریح کرد: بروز آسیب های مختلف در عزاداری ها همیشه کار دشمن نیست چرا که برخی مواقع افراد علاقه مند و معتقد تصور می کنند تمامی اقدامات آنها در زمینه برگزاری مراسم های عزاداری صحیح بوده و به وظایف خود عمل می کنند در حالی که برخی از اقدامات آنها مصداق آسیب های شکلی و محتوایی عزاداری و شبهات تاریخی هستند.

 

وی حمل علامت ها و علم های سنگین و کتل ها، تمرکز بر تکایای خیابانی به گونه ای که انجام عزاداری در مساجد مغفول واقع می شود، صوت های ناهنجار و بلند، ادامه عزاداری در خیابان ها تا پاسی از شب و سایر موارد را برخی از آسیب های رایج در عزاداری های منطقه ذکر و اظهار کرد: تلاش می شود تا با این گونه آسیب ها، با تغییر در باورهای فرهنگی و دینی عاملان آنها مقابله شده و زمینه برای برگزاری مراسم های عزاداری به دور از آسیب ها و شبهات در شکل و محتوا فراهم شود.

 

گفتنی است، همایش «ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی»، صبح سه شنبه، بیست و ششم آبان ماه جاری با حضور شماری از مسؤولان فرهنگی و مذهبی کشوری و استانی و با سخنرانی حجت الاسلام حسین روحانی نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور در بجنورد برگزار می شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات