۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۴
کد خبر: ۳۰۳۲۷۸
کارشناس علوم قرآنی:

قرآن برای همه عرصه‌های زندگی بشر برنامه دارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس علوم قرآنی، قرآن را برای همه عمر و زندگی دانست و گفت: محفل انس با قرآن و هفته قرآن بی معرفتی و قدرنشناسی است بلکه قرآن برای همه زندگی است.
قرآن برای همه عرصه‌های زندگی بشر برنامه دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد صادق علمی، استاد دانشگاه شب گذشته در محفل انس با قرآن که در دانشگاه امام رضا (ع) برگزار شد، قرآن را کتاب هدایت خواند و گفت: هدایت عملیات ویژه برای رشد و تربیت انسان است که از غیر خدا ساخته نیست.

 

وی با بیان این که سخن پایانی را قرآن می زند، اظهار کرد: حرف آخر را در خصوص انسان خدا می زند و آیا کسی که آفریده است، نمی داند؟ اما انسان به علت عدم اطلاع و ناشناخته بودن موضوع های مختلف برای وی، قادر به ارائه پیشنهاد سعادت نیست و او را خدا هدایت می کند.

 

علمی به ارتباط قرآن با علم اشاره و بیان داشت: قرآن به مباحث علمی با ایما و اشاره پرداخته است و کسانی که اهل اشارت باشند آن را درک می کنند.

 

این کارشناس علوم قرآنی افزود: در قرآن مطالب علمی آمده است اما هیچ علمی نیست به عنوان مثال در به تاریخ اشاره شده است اما کتاب تاریخ نیست.

 

وجوه مختلف اعجاز قرآن

وی در ادامه به وجوه اعجاز قرآن اشاره و خاطرنشان کرد: قرآن از نظر شیوایی، فصاحت و بلاغت معجزه است و امیرمومنان و حافظ به آن اذعان داشتند و نیز معارف بلند الهی که در قرآن آمده است به وسیله فردی امی و درس ناخوانده آورده شده است.

 


علمی بیانات غیبی قرآن را از جمله اعجاز آن عنوان و تصریح کرد: از جمله در سال 616 میلادی بیان می کند که رم که شکست خورده است، به ایران پیروز می شود که در تاریخ نوشته شده است که در سال 625 رم بر ایران پیروز می شود.

 


این استاد دانشگاه به اعجاز علمی قرآن اشاره و بیان داشت: در خصوص اعجاز علمی قرآن دو تفکر وجود دارد که برخی از افراد مانند ملاصدرا قرآن را شامل همه علوم می داند و برخی نیز مانند علامه طباطبایی معتقد است که فقط علومی که مربوط به هدایت است را در قرآن آورده شده است، اهل بیت (ع) تفکر اول را قبول داشتند.

 


وی اشاره قرآن به گسترش جهان را از دیگر اعجاز های قرآن عنوان و تصریح کرد: خداوند در آیه 47 سوره ذاریات به این امر اشاره کرده است در حالی که دانشمندان با حیرت به آن نگاه می کنند.

 


علمی پرداختن قرآن به جاذبه عمومی را یکی دیگر اعجازهای قرآن بیان و خاطرنشان کرد: در آیه 2 سوره رعد و نیز آیه 10 سوره لقمان به این امر اسشاره شده است در حالی که گالیله هزار و 9 سال بعد در این زمینه اظهار نظر کرد و وی را محاکمه کردند.

 

این کارشناس علوم قرآنی با بیان این که از هر مطلبی که سخن می گوید، هدف آن هدایت انسان است، گفت: اگر قرآن از آسمان و زمین سخن به میان می آورد هدف هدایت انسان است و اندیشمندان نیز با تفکر در خصوص آسمان و زمین باید به ربنا برسند.

 

وی قرآن را برای همه عمر و زندگی دانست و گفت: محفل انس با قرآن و هفته قرآن بی معرفتی و قدرنشناسی است، قرآن برای همه زندگی است.


این کارشناس علوم قرآنی افزود: قرآن کتاب عشق، معرفت، عقل، ایثار و محبت است./1310/202/ب1

ارسال نظرات