۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۳۰۳۵۲۹
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

مشکلات زندگی مسلمانان به خاطر تبعیت نکردن از قرآن است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی مشکلات زندگی ما را ناشی از محور قرار ندادن قرآن عنوان کرد و گفت: خدای منان در قرآن کریم می فرماید که پیامبر اکرم(ص) در روز قیامت شکایت می کنند که پروردگارا قوم من قرآن را مهجور قرار دادند.
 سلسله نشست هاي تفسير نهج البلاغه از سوي نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در جلسه سلسله درس هایی از نهج البلاغه این هفته به تفسیر بخشی از خطبه متقین پرداخت و اظهار داشت: امام علی(ع) فرمودند: متقین کسانی هستند که دنیا آن ها را اراده و طلب کرد اما آن ها دنیا را نخواستند، و دنیا آنان را اسیر کرد اما آن ها نفس و جان خود را فدا کردند تا جان خود را از چنگ دنیا نجات دهند.
 

وی در تفسیر فرمایش امام علی(ع) افزود: چنین افرادی در برابر دنیا پذیرفتند که نفس شان به عذاب افتد اما خود را از چنگ دنیا نجات دهند، متقین در پی دنیا نرفته اند و هر وقت که دنیا به آن ها روی آورده خود را از شر دنیا رها کرده اند.

 

امام علی(ع) مصداق بارز انسان های متقی است

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: امام علی(ع) مصداق بارز انسان های متقی است، در نهج البلاغه در میان سخنان قصار ایشان نقل است که ضرار بن ضمره به نزد معاویه رفت و معاویه از او در مورد امام علی(ع) پرسید و در پایان گفت: از شهادت علی(ع) چه حالی به تو دست داد؟ ضراره گفت: به مانند این بود که فرزندم در آغوشم جان داد.

 

وی ادامه داد: ضراره به معاویه گفت: علی(ع) را در حالی دیدم که همه پرده ها را آویخته و رو به محراب در حالی ایستاده بود که محاسن در دست داشت و به مانند کسی که او را مار نیش زده باشد به خود می پیچید و به مانند انسانی غمگین می فرمود: ای دنیا از من دور شو، آیا به من علاقمند شده ای؟ نیاید روزی که من به تو علاقمند شوم، هیهات که تو مرا فریب دهی، به سراغ غیر من برو، من به تو احتیاجی ندارم و تو را سه طلاقه کرده ام و هیچ رجعتی به سوی تو ندارم، بهره مند شدن از تو بسیار کم و ناچیز است و خطر تو بسیار و تو را آرزو کردن برای من پست است، آه از کمی توشه و دوری راه و دوری سفر و عظمت ماندن در طریق حق و ایستادن در برابر حق و جواب دادن!

 

حب دنیا کراهت دارد نه تلاش برای کسب معونه

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: امام علی(ع) و متقین دنیا را سه طلاقه کردند، اما این به معنای عدم پرداختن به امورات زندگی و کار و تلاش نیست، امام علی(ع) بسیار کار می کردند و ثروت فراوانی به دست می آوردند اما آن را در راه حق انفاق می کردند و به این ثروت هیچ علاقه ای نداشتند، لذا اعراض از دنیا به معنی عدم حب دنیا است نه به بهانه زهد تن پروری و تنبلی کردن.

 

وی اضافه کرد: عده ای به دنبال پست و مقام می دوند، اما متقی کسی است که منت او را می کشند و به سمت های مختلف دعوتش می کنند اما او علاقه ای به آن ها ندارد و از آن اعراض می کند مگر در مسیر یاری حق و در این مورد امام علی(ع) فرمودند که اگر رغبت مردم و تکلیفی که بر عهده ام هست، نبود، افسار شتر خلافت را به پشت می انداختم.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: کسانی که به دنبال دنیا می دوند بدانند که امام علی(ع) دنیا را از الفی که ملخی در دهان خود می جود پست تر می دانستند و می فرمودند: علی کجا و دویدن در پی دنیا و لذتی که باقی نمی ماند کجا؟ و از متزلزل شدن به خدا پناه می برم.

 

قرائت قرآن درمان دردهای بشری است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تاکید بر اهمیت خواندن قرآن در دل شب، اظهار داشت: امام علی در جای دیگر فرمودند: متقین در هنگام شب قدم های خود را صف می بندند و اجزا قرآن را به صورت ترتیل یعنی با تامل و آرامش می خوانند و با خواندن آن دل خود را محزون می کنند و از آن طریق درمان دردهای خود را از بین آیات قرآن می یابند.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه ما با قرآن کمتر آشنا هستیم و کم به قرآن بها می دهیم قرآن برای خارج کردن مردم از ظلمت ها نازل شده است و خدای منان به این مساله در قرآن تاکید می فرماید، کسی که با قرآن آشنا نیست در ظلمات زندگی می کند، هر قدر که با قرآن آشناتر می شویم، ظلمت های درونمان روشن می شود و خدای منان سفارش به خواندن قرآن در حد توانمان کرده است.

 

سیره رسول خاتم(ص) واگذاری مسؤولیت ها به قاریان قرآن بود

استاد حوزه و دانشگاه به نقش قرآئت قرآن در تربیت نفس انسان اشاره و اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) به قرآن خیلی اهمیت می دادند و هر کس بیشتر قرآن می خواند او را در بخشی مسؤول می کردند و مسؤولان ما هم باید به این شیوه عمل کنند.

 

وی ادامه داد: امام علی(ع) می فرمودند: قلبی که ظرف قرآن باشد خدا چنین قلبی را عذاب نمی کند و خدای متعال می فرماید؛ در روز قیامت قلب انسان های فاسد آتش می گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: امام علی(ع) فرمودند: هنگامی که فتنه ها به شما روی آورد به سمت قرآن بشتابید، چرا که آن شافعی است که شفاعت اش پذیرفته می شود و مورد تصدیق الهی است، هر کس قرآن را در مقابل خود گیرد و پشت سر آن حرکت کند او را به بهشت می رساند، اما هر کس آن را در پشت سر گذارد، قرآن آتش را نشان او می دهد.

 

تلاوت قرآن به خانه و زندگی انسان برکت می دهد

وی با توجه به فرمایشات امام علی(ع) ادامه داد: خانه های خود را پر از نور قرآن کنید خانه ای که در آن قرآن خوانده نشود به مانند قبر است ولی خانه ای که در آن قرآن خوانده شود به آسمان نور می دهد، بنابراین تلاوت قرآن به خانه و زندگی انسان برکت می دهد.

 

امام جمعه ارومیه اظهار داشت: امام علی(ع) فرمودند؛ با سه خصلت فرزندان خود را ادب کنید؛ حب پیامبرتان، حب اهل بیت(ع) و تلاوت قرآن، و امام علی(ع) سلمان را سفارش به قرآئت قرآن می کنند و می فرمایند که قرآئت قرآن کفاره گناهان است و سپری در برابر آتش و امانی در برابر عذاب الهی.

 

وی به عدم هزینه کرد خانواده ها برای قرآن آموزی فرزندان خود اشاره و تصریح کرد: ما به آموزش فرزندان خود در کلاس ها و مقاطع مختلف اقدام می کنیم اما در مورد آموزش قرآن سستی می کنیم.

 

مشکلات زندگی مسلمانان ناشی از عدم تبعیت از قرآن است

حجت الاسلام والمسلمین قریشی مشکلات زندگی ما را ناشی از عدم محور قرار دادن قرآن عنوان و اضافه کرد: خدای منان در قرآن کریم می فرماید که پیامبر اکرم(ص) در روز قیامت شکایت می کنند که پروردگارا قوم من قرآن را مهجور قرار دادند.

 

وی ادامه داد: مرحوم علامه امینی نویسنده الغدیر می گوید که وقتی این کتاب را می نوشتم احساس می کردم که امام علی(ع) در کنارم نشسته اند و بیاناتشان را به من دیکته می کنند  و پسر ایشان می نویسد در نجف یک کتابخانه بود و پدرم چون روزها شلوغ می شد شب به کتابخانه می رفتند و تا صبح مطالعه و تحقیق می کردند و یا در ماه رمضان همه کارهای خود را تعطیل کرده و به ختم قرآن در 15 نوبت می پرداخنتد که 14 ختم را هدیه به معصومین و یک ختم را هدیه به والدین اش می کردند.

 

قرآئت قرآن در شب از اهمیت ویژه ای برخوردار است

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: قرآئت قرآن اهمیت زیادی دارد، اما در شب خواندن آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، خدای متعال در قرآن می فرماید: عده ای از اهل کتاب هستند که شبانه به تلاوت قرآن می پردازند و در حال سجده و عبادت معبودند، به حق ایمان دارند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

 

وی افزود: امام خمینی(ره) حتی هنگامی که در بیمارستان بستری بودند، علاوه بر اینکه نماز شب های شان ترک نمی شد تلاوت قرآن در دل شب را هم ترک نمی کردند، باید تلاش کنیم تا فرصتی را برای مطالعه قرآن در طول شبانه روز داشته باشیم.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پایان ابراز داشت: امام علی(ع) در وصف متقین می فرمایند: به هنگام شب براى عبادت برپایند، در حالى که اجزاى قرآن را شمرده و سنجیده تلاوت می کنند، خود را به آیات قرآن اندوهگین ساخته، و داروى دردشان را از آن می گیرند، و چون به آیه اىبشارت دهنده بگذرند به مورد بشارت طمع کنند، و روحشان از روى شوق به آن خیره گردد، و گمانبرند که مورد بشارت در برابر آنهاست، و چون به آیه اى بگذرند که در آن بیم داده شدهگوش دل به آن دهند، و گمان برند شیون و فریاد عذاب بیخ گوش آنان است./936/201/ب1

ارسال نظرات