۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۳۰۳۹۸۲
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد؛

نقش طلاب و دانشجویان در بالابردن مطالبه‌گری فرهنگی جامعه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام تقوی به نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تولید علم بر پایه مبانی معرفتی و اسلامی اشاره کرد و گفت: طلاب و دانشجویان در عرصه‌ فرهنگی و در ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی ببیشتر باید مطالبه‌گر باشند.
حجت الاسلام سيد علي اصغر تقوي

حجت الاسلام سید علی اصغر تقوی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان اینکه وظیفه اصلی دانشگاه‌ها تولید علم و وظیفه اصلی حوزه‌های علمیه تولید مبانی معرفتی است، گفت: مبانی معرفتی علوم می‏تواند میان حوزه و دانشگاه در یک ارتباط سازنده به وجود آید.  

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: ارتباط حوزه و دانشگاه در مسیر تولید مبانی معرفتی علوم سازنده است و با ایجاد اشتراک بین حوزه و دانشگاه می‏توان به تولید علومی که بر پایه مبانی معرفتی و اسلامی استوارند، رونق بخشد؛ بنابراین باید بیش از هر چیزی مبانی معرفتی در دانشگاه‌ها تقویت شود.

 

حجت الاسلام تقوی افزود: تقویت مبانی معرفتی در دانشگاه ها از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم می‏تواند از هر نقشی یا هر چیزی سازنده تر باشد؛ با توجه به این انتظار می‏رود که ارتباط میان حوزه و دانشگاه به صورت حقیقی‏تری شکل بگیرد.

 

معاون دانشجویی‏فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز کرد: جامعه نیازمند مصادیق عینی‏تری از این ارتباط سازنده است یعنی نیازمند نقش دیگری غیر از آن چیزی که از ارتباط حوزه ودانشگاه اتفاق افتاده است؛ بنابراین نقش حوزه‌های علمیه در تولید مبانی معرفتی در همه علوم باید دیده و برای مردم روشن شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید دوباره بر ارتباط حوزه و دانشگاه در سطح جامعه تصریح کرد: در حال حاضر این انتظار از مدیریت حوزه های علمیه می‏رود این ارتباط ها به تولید تبدیل شود و نقش این تولیدها در سطح جامعه سنجیده شود که مشخص شود، فعالیت‌های حوزه های علمیه در تولید مبانی معرفتی در چه سطحی از نقش آفرینی قرار دارد.

 

عوامل رونق کرسی‌های آزاد اندیشی

حجت الاسلام تقوی خاطر نشان کرد: در دانشگاه‌ها دو عامل دانشگاهی و عامل دانشجویی به رونق کرسی‏های آزاد اندیشی کمک می‏کند؛ عامل دانشگاهی که به وسیله بخش نامه ها و آیین نامه های مرسوم از ناحیه وزارت علوم و نهاد رهبری به دانشگاه اعلام می شود که هیچ مشکلی در این بخش وجود ندارد.

 

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مشکل و مسأله اصلی در بخش عامل دانشجویی است که چه کسی یا جایگاهی باید کرسی آزاد اندیشی را انجام دهد؟ تشکل‏ها و نهادهای دانشجوی نظیر بسج دانشجویی تشکل‏ها سیاسی، مذهبی و انجمن های اسلامی دانشگاه که اجازه فعالیت دارند باید زمینه آزاد اندیشی را در دانشگاه‌ها و تشکل‏های فرهنگی ایجاد کنند.

 

وی بیان کرد: در تشکل‏ها و نهادهای دانشجویی فعالیت و رونق لازم برای برگزاری این نشست‌ها و کرسی‏ها نیست؛ بنابراین باید تشکل‏ها و نهادها دانشجویی تقویت شود، تا در برگزاری کرسی‏های آزاد اندیشی به صورت مطلوب عمل کنند و به نتیجه خوبی برسد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کل جامعه در حوزه فرهنگ و مسائل فرهنگی با عدم مطالبه‌گری روبه‏رو است، ابراز کرد: مطالبه در این حوزه باید پر رنگ و طلاب و دانشجویان باید در حوزه فرهنگی یا در هر زمینه ای ببیشتر مطالبه‌گر باشند./875/ت302/ف2

ارسال نظرات