۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۳۰۴۱۰۰
استاد درس اخلاق حوزه علمیه مطرح کرد؛

راهپیمایی اربعین حمایت جدی از جریان حق/ جریان شیرازی‌ طبل اختلاف را به صدا درنیاورد

خبرگزاری رسا ـ استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در تبیین بحث عزاداری صحیح، نمونه زیبا و کامل آن را راهپیمایی اربعین دانست و گفت: این راهپیمایی نوعی طرفداری از جانب حق است چرا که در آن دل‌ها به هم نزدیک تر شده و عظمت اسلام، شیعه و امام حسین(ع) نشان داده می شود.
اربعين

حجت الاسلام سیدمهدی سعیدی، استاد درس اخلاق حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برخی تحریفات و بدعت های صورت گرفته مثل اختلاط زنان و مردان در عزاداری ها، اظهار داشت: ما در دین خود یک سری اصول مسلم از جمله مراعات محرم و نامحرم داریم که نباید تحت هیچ شرایطی از آنها دست برداریم و عزاداری به هر نمونه و سبکی هم که باشد مجوز اختلاط زنان در بین مردان نمی شود و حتی خود امام حسین(ع) نیز در برپا کردن خیمه ها به مسأله نامحرم هایی که همراه کاروان بودند توجه ویژه ای داشتند.

 

وهن دین حرام است

وی با اشاره به بعد دیگر تحریفات در عزاداری ها یعنی سست و بی مایه شدن اشعار و نوحه ها در برخی از جاها، تأکید کرد: هرکاری که باعث وهن و سبک شدن دین بشود جایز نیست و اشعار کم محتوا یا بی محتوا نیز در برخی مواقع باعث بدجلوه دادن عزاداری‌ها می شود که باید ترک شود.

 

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در تبیین اعمال برخی جریان های منحرفی همچون شیرازی ها که اعمالی همچون قمه زدن را با جدیت پیگیری و در شبکه های جهانی تبلیغ می کنند، ابراز داشت: ما در تمام اعمال و احکام دین بایستی به حرف مرجع تقلیدمان توجه کنیم که مجتهد در دین است و در مورد بحثی مقل قمه زدن هم نظر آنها فصل الخطاب است؛ بنابراین وقتی مجتهدین و مراجع مسلم حکم به حرمت این عمل داده اند پیگیری آن از سوی دیگران وجهی ندارد.

 

دشمنان برای ایجاد تفرقه در کمین نشسته اند

وی ادامه داد: مردم مسلمان ما باید توجه داشته باشند که هرحرکتی که موجب اختلاف در بین مسلمانان بشود دوری کنند به ویژه در این زمان که ما در مقابله مستقیم با افراد ضد دین قرار داریم و دشمنان در کمین نشسته اند و منتظرند تا با هر حرکتی که بوی تفرقه می دهد بین مسلمانان جدایی بیاندازند.

 

حجت الاسلام سعیدی با تأکید بر توجه به روزنه های نفوذ دشمنان به خصوص از راه عزاداری ها تصریح کرد: بر فرض هم مراجع ما حکم به حرمت اعمالی مثل قمه زدن و عیدالزهراء نداده باشند که داده اند؛ اما ما بایستی عالم باشیم و کاری انجام ندهیم تا دشمن سوء استفاده کرده و تفرقه ایجاد کند؛ چرا که برخی کارهایی از سوی شیعیان صورت می گیرد باعث تعصباتی بین اهل سنت می شود و بارها دیده ایم که با همین اعمال سر چه تعداد شیعیانی از بدن جدا شده است.

 

حضرت علی به خاطر مصلحت دین با خلفا همکاری می کرد

وی افزود: شما توجه کنید امیرالمؤمنین(ع) چرا 25 سال در خانه سکوت کرد، در حالی که قدرت داشت و می توانست با یک جنگ کوتاه بر حکومت بنشیند؛ اما به خاطر مصلحت اسلام کاری نکرد و حتی با خلفا همکاری کرد؛ بنابراین هر کاری که باعث تفرقه دلهای مسلمانان از یکدیگر شود و به پیکره اسلام ضربه وارد کند، جایز نیست.

 

 

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در توضیح بحث عزاداری صحیح، نمونه زیبا و کامل آن را راهپیمایی اربعین دانست و خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین یک نمونه سالم در احیای سنت عزاداری بر امام حسین(ع) است که به هیچ عنوان باعث اختلاف نمی شود.

 

وی در اهمیت بحث راهپیمایی اربعین افزود: این راهپیمایی نوعی طرفداری از جانب حق است چرا که در آن دل‌ها به هم نزدیک تر شده و عظمت اسلام و شیعه و امام حسین(ع) نشان داده می شود.

 

تقیه، مرام اهل بیت(ع)

وی در پایان عنوان کرد: بحث مهم دیگری که برخی اعمال را در عزاداری ها ممنوع می‌کند، «تقیه» است، یعنی آنکه به خاطر مصلحت دین حتی برخی اعمال جایز را انجام ندهیم، که بایدبه کسانی که برخی اعمال را به راحتی انجام می دهند، بگوییم پس تقیه کجا می رود در حالی که روش و شیوه زندگانی اهل بیت(ع) بسیار پررنگ بوده است./1330/ت302/س

ارسال نظرات