۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۳۰۵۱۵۲
حجت الاسلام محدثی:

بهره‌گیری از شعر و قصه از راه‌های افزایش جذابیت منبر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: شعر یک خاصیت مینیاتوری دارد که می‌تواند بسیاری از مفاهیم را در حجم کم بیان کند و سبب ایجاز لفظی و افزایش غنای محتوایی منبر شود.
محدثي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جواد محدثی استاد و نویسنده برجسته حوزه علمیه قم صبح امروز در نشستی تحت عنوان «نقد عالمانه منبر» که در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: عناصر لازم در منبر برانگیزاننده و بازدارنده متفاوت است.


وی تصریح کرد: یکی از نعمات بزرگی که خداوند به انسان ارزانی داشته، قدرت تکلم است؛ واسطه بین ظاهر و باطن آدمی همین عضو زبان است و در بسیاری از موارد، انسان به جز سخن گفتن شناخته نمی شود.


حجت الاسلام محدثی در این جلسه با تأکید بر اهمیت بعد ادبی منبر و خطابه در تأثیرگذاری بر مخاطب اظهار کرد: کلمات باید روشن ادا شود و جمله‌بندی‌ها باید به گونه‌ای باشد که در محتوای کلام خدشه‌ای وارد نشود و این نیازمند ممارست و تمرین جدی است.


وی با بیان اینکه نقش بیان حکایت در انتقال مفاهیم اخلاقی و دینی بسیار قابل توجه است خاطر نشان کرد: گاهی ممکن است از یک داستان کوتاه استفاده کنید و گاهی نیز 10 شب مجلس را به داستانی مثل زندگی حضرت موسی علیه‌السلام اختصاص بدهید که هر دوی این‌ها در صورت رعایت قواعد و ملزومات هر یک بسیار مفید و ماندگار خواهد بود.


حجت الاسلام محدثی افزود: بسیاری از گفتنی ها را می‌توان در حین بیان داستان به مخاطب منتقل کرد؛ جالب است که مخاطب ممکن است تمام سخنان ما را از یاد ببرد و فقط همان داستان نقل شده در ذهن او باقی بماند.


استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه یکی از راه‌های افزایش جذابیت منبر بهره‌گیری از شعر است اظهار داشت: شعر یک خاصیت مینیاتوری دارد که می‌تواند بسیاری از مفاهیم را در حجم کم بیان کند و سبب ایجاز لفظی و افزایش غنای محتوایی منبر شود.

 

وی خاطر نشان کرد: در منبر باید به عنصر خیال و ظرافت‌های لفظی توجه داشت و شعر، می‌تواند منبری را در این امر یاری رساند و ملات سخنرانی را بیشتر کند.

 

نویسنده برجسته حوزه علمیه قم هم‌چنین حاضران در جلسه را به پرهیز از اشتباه خواندن آیات و روایات و اشعار توصیه و این را از عوامل هیمنه و پرستیژ سخنران عنوان کرد.

 

حجت‌الاسلام محدثی در اظهارنظری جالب اظهار داشت: هرچند که درست بیان کردن کلمات بسیار مهم است اما گاهی بیان لغتِ غلط اما رایج و مشهور بهتر از بیان لفظ صحیح اما مهجور است.

 

وی در ادامه طلاب حوزه را به استفاده از تمثیل در خطابه تشویق و حجت الاسلام والمسلمین قرائتی و آیت‌الله حائری شیرازی را در این زمینه سرآمد معرفی کرد.

 


استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: برای استفاده از تمثیلات مناسب در منبر لازم است که وقت بگذارید و زیاد فکر کنید و باید دقت داشت که انتخاب تمثیل، متناسب با مخاطبان باشد.

 

حجت‌الاسلام محدثی در پایان این جلسه استماع سخنرانی بزرگان منبر، استفاده از ترکیبات و تعبیرات زیبا، تمرین و ممارست، انسجام بیان و انسجام محتوایی را به عنوان برخی از راه‌های ارتقای کیفیت منبر و خطابه معرفی کرد./859/202/ب1

ارسال نظرات