۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۳۰۵۶۴۷
مورخ و حقوقدان کشور:

همدلی و همزبانی لازمه تلألو جهانی ولایت است

خبرگزاری رسا ـ مورخ و حقوقدان برجسته کشور با بیان این‌کهولایت نظام اسلامی ایران در حال سبز شدن است، سبزتر شدن ولایت ما در جهان، مستلزم همدلی و متحد شدن مسؤولان است.
شمس تبريزي همدلي و همزباني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد علی موحد، عرفان پژوه، تاریخ نگار و ادیب برجسته کشور امروز در همایش نکوداشت شمس تبریزی در تالار پتروشیمی تبریز با اشاره به شأن، جایگاه و سیر و سلوک عرفانی شمس تبریزی، اظهار داشت: شمس تبریزی، آفتاب و مولانا مهتاب شمس بود.


موحد افزود: تاریخ تبریز سرشار از نام بزرگان بسیاری است که سرمنشأ تأثیرات فروانی در کشور بوده اند، البته مکان هایی در این شهر مثل مقبره الشعرا و ربع رشیدی وجود دارد که آگاهی و آشنایی کافی از آنها نداریم، از این رو جایگاه علمی و فرهنگی تبریز باید همواره در حال توسعه باشد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت توجه مسؤولان به فرهنگ، گفت: یکی از مهم ترین گرفتاری هایی که در طول تاریخ با آن مواجه بوده ایم این است که هر دولتی می خواهد دولت دیگر را خنثی کند، عده ای نمی دانند که چرا و به چه قیمتی باید همدیگر را سنگ روی یخ کنند، این در حالی است که تمام انرژی ها باید بر این امر متمرکز و معطوف شود که هر کاری که انجام می شود به درستی انجام شود.


این ادیب و مورخ برجسته کشور با اشاره به نهضت جوانان در آمریکا و انتشار کتابی با عنوان آمریکا در حال سبز شدن است، یادآور شد: من فکر می کنم که ولایت ما در حال سبز شدن است. سبز تر شدن ولایت ما در جهان، مستلزم همدلی و متحد شدن مسؤولان است. باید دست به دست هم دهند تا مشکلات را حل کنند.


این حقوقدان انتقاد کرد: یک زمانی دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز، درجه یک بود. چرا دیگر اولین نیست؟ تبریز، لقب اولین بودن را با خود به یدک می کشد و باید این اولین ها روز به روز در این شهر افزایش یابد. زمانی اولین چاپخانه کشور در تبریز دایر شد، چرا باید اکنون ناشرین برای چاپ به تهران مراجعه کنند، باید چاپخانه های درجه یک در تبریز دایر شود.


همچنین استاد کریم زمانی، استاد دانشگاه تهران در سخنانی با بیان این‌که بیان شمس ادیبانه است و یکی از ویژگی های تعلیمی شمس در معارف دینی و عرفان عینیت گرایی اوست، اظهار داشت: شمس تبریزی معنویت را از زوایه و به خاطر بحرالعلوم شدن نمی دید بلکه برای رسیدن به مراتب بالای انسانی و اصلاح اخلاق و سلوک می دید.


علی اکبر صفی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در حاشیه این مراسم گفت: این همایش پیش برنامه ای برای برنامه های آینده بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان است. سلوک شمس تبریزی رهیافتی برای رسیدن به احدیت است و هر فعالیتی که انسان را به معرفت نزدیک کند مقدس است.


وی اظهار کرد: در این برنامه به احترام شمس تبریزی، مقامات رسمی سخنرانی نداشتند و گوش دل به بیان معرفت مولانا و شمس تبریزی از زبان استادان این حوزه پرداختند. شمس تبریزی در طول قرن های متمادی عاشقان و دلباختگان زیادی پیدا کرده اما در این برنامه به علت نزدیکی به اربعین حسینی و احترام این ایام برنامه هنری نداشتیم.


گفتنی است، محمد بن علی بن ملک داد تبریزی ملقب به شمس الدین یا شمس تبریزی در سال 582 هجری قمری در تبریز دیده به جهان گشود و در سال 645 هجری قمری وفات یافت و مشهور سدهٔ هفتم هجری است و سخنان وی را که در مجالس مختلف بر زبان آورده، مریدان گردآوری کرده اند که به نام «مقالات شمس تبریزی» معروف است.

 

شمس تبریزی عاشق سفر بود و بیشتر عمر خود را به سیر و سیاحت گذراند آنچنان که به روایت افلاکی جماعت مسافران صاحبدل او را پرنده خطاب کرده اند. شمس تبریزی در 26 جمادی الثانی 642 (برابر 6 دسامبر 1244 میلادی و 16 آذر 623 هجری خورشیدی) به قونیه ترکیه رسید و با مولوی ملاقات و با شخصیت نیرومند و نفس گرمی که داشت مولانا را دگرگون کرد.


یادآور می شود، این همایش به همت بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان و تعدادی از دستگاه های اجرایی استان همچون فرمانداری تبریز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار شد./935/202/ب2

ارسال نظرات