۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۳۰۵۷۵۱
احکام(۳۳)

سخن‌چینی غیر مسلمانان نیز جایز نیست

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه عملیات اطلاعاتی علیه دشمنان اسلام از مصادیق سخن چینی نیست، گفت: در غیر این صورت سخن چینی برای مسلمان و غیر مسلمان حکمی واحد دارد.
احکام

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود اکبری، امشب در برنامه بیان احکام شرعی که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد به تبیین مفهوم سخن چینی در ادبیات اسلامی پرداخت و گفت: سخن چینی در ادبیات دینی عبارت است از انتقال سخنان دیگران برای افرادی که به نحوی با هم ارتباطی اجتماعی، نسبی و یا اقتصادی دارند.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه هدف از سخن چینی را ایجاد دشمنی، تخریب شخصیت و یا تأمین منافع است که مقدمه‌ای برای از بین بردن اعتبار افراد است، گفت: سخن چینی به گفتار محدود نمی‌شود؛ بنابراین ممکن است در جوامع اسلامی سخن چینی به صورت پیامک یا فیلم مرسوم باشد بدون آنکه مکلفان از حکم آن آگاه باشند.

 

حجت‌الاسلام اکبری احکام سخن چینی را از نگاه مراجع عظام تقلید مورد بررسی قرار داد و اذعان داشت: سخن چینی دو بعد حکمی دارد؛ بنابراین احکام ویژه سخن چین و احکام ویژه گوش کننده به این سخنان.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه گاهی متن پیام سخن چینی راست نیست، گفت: بنابراین با هدف تخریب افراد و همراه با تهمت است؛ گوش دادن به سخن سخن چین حرام است و به شدت در مبانی اسلامی منع شده است.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه ترتیب اثر دادن به حکم استنباط شده از خبری که احتمال سخن چینی‌ در آن باشد حرام است، عنوان کرد: سخن چینی نمی‌تواند در احکام قضایی مقدمه‌ای برای اثبات و استنباط حکمی باشد چرا که خود مقدمه‌ای بر سوءظن است.

 

حجت‌الاسلام اکبری به جمع‌بندی احکام سخن چینی پرداخت و ابراز کرد: عملیات اطلاعاتی علیه دشمنان اسلام از مصادیق سخن چینی نیست و در غیر این صورت سخن چینی برای مسلمان و غیر مسلمان حکمی واحد دارد؛ بنابراین هرگونه عملی که بتواند منافعی حرام را تأمین و مقدمه‌ای بر تخریب شخصیتی باشد که به هر نحوی حکمی و گناهی از او در دادگاه های صالح اثبات نشده باشد سخن چینی است و حکم مترتب بر آن از احکام گناهان کبیره است./837/پ202/ف

ارسال نظرات