۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۳۰۶۷۴۴
مدیر کل اوقاف آذربایجان غربی:

رویکرد اصلی اوقاف، ثبت موقوفات جدید منطبق با نیازهای روز است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با برپایی مراکز مشاوره وقف در ادارات و نمایندگی های اوقاف و امور خیریه شهرستان ها درصدد است نیات موقوفات جدید را به سمت نیازهای روز جامعه سوق دهد.
ديدار شوراي اداري اوقاف با استاندار آذربايجان غربي شوراي اداري اوقاف در ديدار با استاندار آذربايجان غربي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام ناصر جوانبخت امروز در دیدار با استاندار آذربایجان غربی با اشاره به فرا رسیدن هفته وقف، اظهار کرد: هفته وقف فرصتی در جهت تبیین عملکرد اوقاف و امور خیریه در سراسر کشور است تا عموم مردم جامعه با آثار و برکات وقف آشنا شوند.

وی گفت: امسال باید 140 موقوفه در استان به ثبت برسد که تا کنون 108 موقوفه جدید به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام جوانبخت افزود: اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با برپایی مراکز مشاوره وقف در ادارات و نمایندگی های اوقاف و امور خیریه شهرستانها درصدد است نیات موقوفات جدید را به سمت نیازهای روز جامعه سوق دهد.

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان سالجاری بیش از 140 موقوفه به ثبت رسیده و رکوردی در عملکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه در ثبت وقف های جدید باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در ادامه به تشریح برنامه های هفته وقف پرداخت و افزود: در راستای تبیین و تشریح برنامه های هفته وقف روز گذشته نشست خبری با حضور بیش از 35 نفر از خبرنگاران رسانه های جمعی برگزار شد و برای حضور در بیش از 23 برنامه رادیو و تلویزیونی نز برنامه ریزی شده است.

وی به بازدید از امامزادگان به صورت نمادین اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس روزشمار هفته وقف برنامه های مختلفی در ایام هفته وقف برگزار می شود که همایش یاوران وقف، افتتاح مرکز تخصصی حفظ قرآن، سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه، همایش وقف و رسانه، همایش نقش بانوان در توسعه وقف از جمله آن ها است.

حجت الاسلام جوانبخت گفت: برگزاری محفل انس با قرآن کریم، افتتاح پروژه های عمرانی اوقافی از دیگر برنامه های هفته وقف است.

تشکیل NGO راهکاری مناسب جهت تبلیغ وقف

قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی نیز در این دیدار ضمن تبریک هفته وقف، اظهار کرد: فرهنگسازی برای ایجاد موقوفات جدید مستلزم اقدامات تبلیغی، ترویجی است.

وی گفت: معتقدم کارهای تبلیغاتی وقف باید از سوی افراد خیر و بانفوذ انجام شود که در این راستا تشکیل NGOهای مختلف می تواند اثر گذار باشد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: این NGO ها می توانند با عضو گیری از افراد خیر و بانفوذ مرردم را با برکات و آثار وقف آشنا کرده و مشوق مردم برای ثبت موقوفات جدید باشند.

سعادت با اشاره به بی توجهی برخی نهادهای دولتی در پرداخت مطالبات اوقاف و امور خیریه، خاطرنشان کرد: هیچ شک و تردیدی نیست که باید دستگاه های اداری مطالبات موقوفات را پرداخت کنند چراکه این وظیفه شرعی و قانونی است.

وی از تغییر نام برخی موقوفات انتقاد کرد و گفت: تغییر نام موقوفات و حذف نام واقفان سبب رنجش خاطر وراث و اطرافیان می شود که بازخورد مطلوبی نیز در جامعه ندارد.

سعادت در ادامه با اشاره به انتخابات سالجاری گفت: ما در شرایطی می توانیم مشارکت مردم در صحنه انتخابات را فراهم کنیم که اصل بی طرفی را رعایت کنیم و از اعمال سلایق و نظرهای شخصی خود در انتخابات بپرهیزیم؛ مردم باید اعتماد کنند که نمایندگان دولت، مجریان قانون هستند نه نماینده یک حزب یا جریان خاص.

سعادت گفت: مجریان و دست اندرکاران برگزاری انتخابات، نباید تحت تاثیر تبلیغات، فشارهای سیاسی و حب و بغض ها عمل کنند چرا که برای برگزارکنندگان انتخابات آنچه که مهم و اصل است اجرای صحیح و دقیق قوانین است نه نتیجه؛ نتیجه خوب زمانی بدست می آید که حسن اعتماد مردم جلب شده باشد و این اعتماد عمومی هم زمانی حاصل می شود که اصل بی طرفی در انتخابات توسط مجریان و برگزارکنندگان آن رعایت شود.

گفتنی است، در ادامه این دیدار روسای ادارات اوقاف و امور خیریه شوط، بوکان، ماکو، میاندوآب، چایپاره، پلدشت و تکاب با ارائه گزارشی از وضعیت موقوفات استان، خواستار حل اختلافات اوقاف با نهادهای دولتی جهت احقاق حقوق موقوفات شدند./936/202/ب1

ارسال نظرات