۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۳۰۶۹۲۳
کارشناس ارشد علوم سیاسی مطرح کرد؛

ایجاد انحراف فکری در خواص؛ نخستین گام جریان نفوذ برای استحاله انقلاب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام لیالی جریان نفوذ را پیچیده و چند لایه خواند و گفت: این جریان از گفتمان شبهه و تردید و درآمیختن حق و باطل استفاده می‌کند و انحراف جامعه را در انحراف خواص و نخبگان می‌داند؛ از این‌رو در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند.
حجت الاسلام محمد علي ليالي عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي

حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به هشدار قرآن درباره عدم اطاعت از یهود و نصاری اظهار داشت: بحث نفوذ از مهم‌ترین مباحثی است که امروز در عرصه فکری، معرفتی و در فضای گفتمان‌های سیاسی مورد استفاده است و رهبرمعظم انقلاب به این کلمه تأکید فرمودند.

 

وی افزود: گفتمان انقلاب اسلامی توانسته است خود را در سال‌های پس از انقلاب، به عنوان گفتمان مسلط در عرصه ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی، اثبات کند و این گفتمان، رقیبی به نام گفتمان سلطه و استعمار دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم به حضور جریان‌‌های نفوذ در بدنه دولت‌های نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: این جریان در برخی از موارد موفق شد در ارکان و بدنه دولت‌ها، مجالس و مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نظام حضور پیدا کند و بارها سعی کرد نظام سیاسی را از بین ببرد و بعد از شکست، استحاله و انحراف نظام سیاسی را رقم زند.

 

جریان نفوذ انحراف جامعه را در انحراف خواص و نخبگان می‌داند

وی جریان نفوذ را پیچیده و چند لایه خواند و تصریح کرد: این جریان از گفتمان شبهه و تردید و درآمیختن حق و باطل استفاده می‌کند و انحراف جامعه را در انحراف خواص و نخبگان می‌داند؛ از این‌رو در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

حجت‌الاسلام لیالی تأکید کرد: باید مراقب بود که جریان نفوذ از لغزش خواص و چهره‌های موجه استفاده نکند و مراقب بود به این وسیله نظام سیاسی، حاکمیتی، معرفتی، فکری و به تبع آن نظام اقتصادی و مدیریتی جامعه را گرفتار استحاله و انحراف نکند.

 

وی با اشاره به فعالیت‌ جریان نفوذ در عرصه فرهنگی یادآور شد: جریان نفوذ در عرصه فرهنگی، به دنبال تردید در باورهای دینی و انقلابی مردم است و سعی می‌کند با جریان ایدئولوژی و عقیدتی جامعه مقابله کند و به نوعی به نفی عقاید و اعتقادات اسلامی در جامعه پرداخته و لیبرالیسم را در عرصه فکر، فرهنگ و معرفت تفهیم و توجیه کند.

 

جریان نفوذ به دنبال استحاله گفتمان انقلاب اسلامی است

کارشناس ارشد علوم سیاسی ابراز داشت: جریان نفوذ به دنبال تغییر نظام سیاسی و گفتمان انقلاب اسلامی است؛ اگر موفق به تغییر گفتمان انقلاب اسلامی نباشد به دنبال تعدیل آن است و اگر موفق به تعدیل نشد؛ قصد دارد ساختار نظام سیاسی و گفتمان انقلاب اسلامی را استحاله کند یا حداقل برخی از خواسته‌های خود را بر نظام سیاسی، امام و رهبری جامعه تحمیل کند و فضا را به نوعی چینش و رصد کند که رهبر و امام جامعه در برخی از موارد کوتاه بیاید و به تعبیر امروزی، جام زهر را بنوشد.

 

وی افزود: از دیگر مؤلفه‌ها و ویژ‌گی‌های جریان نفوذ، گرایش به غرب و غرب‌گرایی است؛ مدینه فاضله این جریان، کشورهای غربی همچون فرانسه، انگلستان و آمریکا است.

 

حجت‌الاسلام لیالی به مفاهیم و اصطلاحات جریان نفوذ اشاره کرد و گفت: این جریان با مفاهیم و اصطلاحات قابل قبول برای خواص و نخبگان، وارد فضای گفت‌وگو می‌شود که بخشی از این ادبیات به ظاهر قابل قبول و دفاع است، مفاهیمی همچون صلح، صلح طلبی، گفت‌وگو، تعامل، همکاری با جهان، باز شدن درهای ارتباط با کشورهای غربی، اسلام رحمانی، تسامح و تساهل،‌ مفاهیمی است که در ظاهر قابل پذیرش است؛ اما در باطن با این اصلاحات، نفی گفتمان انقلاب اسلامی را دنبال می‌کند.

 

وی تصریح کرد: جریان نفوذ با طرح مفاهیمی همچون رابطه با غرب،‌ طرح صلح و صلح‌طلبی و تساهل و تسامح، به دنبال استحاله نظام سیاسی است؛ مفهوم دیگر این عبارات این است که در مقابل صلح، جنگ، مقاومت و دفاعی وجود ندارد؛ در مقابل گفت‌وگو، اصرار به بر حق بودن وجود ندارد و در مقابل تعامل، حقانیتی وجود ندارد.

 

مطرح شدن اسلام رحمانی از سوی جریان نفوذ با هدف خنثی کردن اسلام عقلانی و انقلابی است

وی با اشاره به برچسب خشونت و افراطی‌گری نسبت به اسلام عقلانی یادآور شد: جریان نفوذ با ناقص کردن اسلام عقلانی و انقلابی، اسلام رحمانی را مطرح می‌کند؛ بنابراین احکام قضایی و جزایی اسلام همچون حدود، قصاص، دیات، حقوق زنان با مفهومی به نام اسلام رحمانی ناسازگار شمرده می‌شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه به دستور قرآنی مبارزه با استکبار اشاره و خاطرنشان کرد: جریان سلطه و نفوذ، پدیده استکبارستیزی را برنمی‌تابد؛ آمریکا را شیطان بزرگ نمی‌داند؛ بلکه آمریکا و کشورهای غربی را قدرت‌های برتر مطرح می‌کند؛ بنابراین گفتمان نفوذ به دنبال تحمیل تعامل و گفت‌وگو با آمریکا است.

 

وی افزود: از مؤلفه‌های دیگر جریان نفوذ، وارونه‌نمایی، سیاه‌نمایی، القای یأس و ناامیدی در جامعه است؛ به این صورت که مردم از نظام، ارزش‌های نظام و حاکمیت نظام خسته شده‌اند و با تصمیمات نظام همراهی نمی‌کنند؛ از این‌رو به دنبال تعامل با دشمن هستند.

 

حجت‌الاسلام لیالی به راهکارهای اقتصادی جریان نفوذ اشاره و تأکید کرد: جریان نفوذ، راه‌حل مشکلات جامعه به ویژه مشکلات اقتصادی همچون تورم و رکود را در نفی گفتمان مقاومت و رابطه با غرب می‌داند و به دنبال نفوذ در وزارتخانه‌های تصمیم‌گیر فکری، معرفتی و فرهنگی جامعه همچون وزارت ارشاد، دانشگاه و مطبوعات است.

 

وی با اشاره به برچسب‌های این طیف به نیروهای ارزشی و انقلابی گفت: جریان نفوذ از گروه‌های مؤمن و انقلابی به ویژه در دانشگاه‌، تحت عنوان گروه‌های فشار، جریان‌های افراطی، دلواپسان، افراد تازه به دوران رسیده و آدم‌های بی‌سواد تعبیر می‌کنند که نوعی تحقیر هویت جریان‌های مؤمن و انقلابی محسوب می‌شود.

 

جریان نفوذ به دنبال تطهیر حکومت منحوس پهلوی و گسترش علوم انسانی سکولاری است

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: جریان نفوذ به دنبال تطهیر حکومت منحوس رژیم پهلوی و استحاله علوم انسانی اسلامی است و با تهاجم جریان‌های ترجمه به جای نهضت تألیف در محافل علمی کشور به ویژه در علوم انسانی همچون علوم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و روانشناسی را پی می‌گیرد.

 

وی افزود: بسیاری از متون‌ علوم انسانی، متون سکولار و غربی است؛ از این رو جریان نفوذ به دنبال در اختیار قرار گرفتن محافل علمی، دروس و منابع درسی در دانشگاه‌ها و به ویژه در رشته‌های علوم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تربیتی و روانشناسی است.

 

حجت‌الاسلام لیالی تأکید کرد: بیشترین مشکل جامعه ما نئولیبرال‌های مسلمانی است که در محافل تصمیم‌گیری و وزارت‌خانه و ‌سازمان‌های اقتصادی نفوذ کرده‌اند؛ جریان لیبرال اقتصادی و نئولیبرال‌ها به دنبال توسعه، تجدد، مدرنیته، مدرن‌سازی اقتصاد، صنعت و زیرساخت‌های اقتصادی هستند و کمترین توجهی به مبانی دینی، معرفتی و مفاهیمی همانند عدل، عدالت، مقابله با فقر، فساد و تبعیض ندارند./908/ت302/ف

ارسال نظرات