۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۳۰۷۵۲۹
رییس‌کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی کاشان:

سطحی نگری و روزمرگی آفت فعالیت‌های فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر کاشان گفت: یکی از مشکلات فرهنگی شهرستان کاشان این است که هر شخص و مجموعه ای برای خود ادعای کار فرهنگی دارد در حالی که فعالیت های فرهنگی بر خلاف فعالیت های عمرانی یک شبه برای مردم بروز و ظهور ندارد.
علي هاشمي طاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، علی هاشمی طاهری رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر کاشان پبش از ظهر امروز در نشست کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهرکاشان گفت: نمی توان بدون کار کارشناسی و حساب شده در حوزه ظریف و حساس فرهنگ وارد شد و هر اقدامی در این حیطه برای نسل آینده بدون تأثیر های مثبت و منفی نیست.

 

وی افزود: مشکلات حیطه فرهنگی شهرستان کاشان این است که هر شخص و مجموعه ای برای خود ادعای فعالیت فرهنگی دارد، در حالی که  فعالیت های فرهنگی بر خلاف فعالیت های عمرانی یک شبه برای مردم بروز و ظهور ندارد و حداقل یک دهه و حداکثر دو دهه زمان نیاز دارد.

 

به گفته وی، در حوزه فرهنگی شهرستان کاشان و حتی کل کشور با معظل فعالیت های سطحی و روزمره و صرفأ برای پرکردن رزومه و کارنامه روبرو هستیم که این امر نتیجه نداشتن برنامه و هدف و چشم انداز در فعالیت های فرهنگی است.

 

تکلیف بودجه های فرهنگی مصوب شهرداری چیست

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر کاشان یادآور شد: یکی از نهادهایی که مردم از آن انتظار کار فرهنگی دارند شهرداری است و شورای شهر هم وظیفه دارد تا بودجه بخش های فرهنگی شهرداری را نیز پس از بررسی و تصویب و در اختیار این نهاد قرار دهد اما تعداد زیادی از سوی هیئات مذهبی،کانون ها وتشکل های فرهنگی تقریبأ هر روز به شورای شهر مراجعه می کنند و انتظار دریافت کمک مالی دارند، بنابراین تکلیف بودجه های فرهنگی مصوب شهرداری چیست.

 

هاشمی طاهری گفت: از سازمان تبلیغات و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و حدود هفتصد هیئت مذهبی و دویست کانون فرهنگی گرفته تا اداره فرهنگ و ارشاد و حوزه های علمیه و دانشگاه ها همه باید با هماهنگی و سیاستگذاری همگون و هم راستا در راه ارتقای فرهنگی شهر کاشان تلاش کنند.

 

به گفته وی، علیرغم همه هزینه های فرهنگی توسط مجموعه دستگاه ها و کانون ها و تشکل ها فقط 20 درصد نتیجه از این همه هزینه نصیب مردم می شود.

 

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر کاشان با یاد آوری اهمیت حوزه فرهنگ در سطح جامعه یاد آورشد: اگر انبوه هیئت های مذهبی و بیش از دویست کانون فرهنگی در سطح شهر به درستی و با برنامه ریزی و هدفمند و در راستای اهداف متعالی اسلام و قرآن و دستاوردهای انقلاب اسلامی فعالیت کنند آیا نمی توان شاهد جامعه ای بود که درآن دادگستری ها و زندان ها خلوت باشند و دروغ و رشوه و ریا کم اثر یا بی اثر شود و اخلاق درست اجتماعی و اسلامی در آن بارور شود.

 

هیئات مذهبی از سخنرانانی دعوت کنند که به مسائل روز جامعه مسلط باشند

هاشمی طاهری با اشاره به این که فعالیت های حوزه هیئات مذهبی باید در راستای تقویت اعتقادات مردم و نسل جوان باشد یادآور شد: هیئات و دستجات مذهبی باید از وعاظ و روحانیونی برای سخنرانی استفاده کنند که به مسائل روز جامعه مسلط و بتوانند در رشد اخلاق و منش جامعه تأثیرگذار باشند چرا که هدف امام حسین(ع) از قیام و شهادت اش اصلاح امور مردم جامعه و زدودن بدعت ها و ضدارزش ها بود، بنابراین در بحث هیئات مذهبی باید با نظرسنجی از مردم و مخاطبان پای منبرها نسبت به ارزیابی ثمره سخنرانی ها در راه کیفی تر شدن این تشکل ها تلاش شود.

 

وی همچنین با اشاره به جامع نگر بودن دین اسلام تصریح کرد: اگر برخی در حوزه فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر فقط به بحث حجاب و عفاف اشاره می کنند، ظلم به این فریضه و پائین آوردن شأن آن در حد گشت ارشاد است در حالی که دروغ و رشوه و ربا و مواد مخدر و اعتیاد جوانان نیز منکر محسوب می شود اما از یاد نبریم که برخی سوء رفتارها مانند بدحجابی منکر مشهود در سطح جامعه است.

 

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهرکاشان در ادامه نقش خانواده در هدایت برخی از طیف های جوان جامعه از مسیرهای ضد عرف و ضد ارزش بدون در اختیارگذاشتن ابزارهای درست را غیرممکن ندانست و افزود: وقتی نسل پرانرژی و جوان ما از ابزار و فضای محدود و پرهزینه شادی بخش و پرنشاط مانند ورزش و هنر محروم باشد مسلما به طرف برخی سوء رفتارهای مذموم استعمال قلیان در بوستان ها و پارک ها کشیده می شوند./1307/202/ب3

ارسال نظرات