۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۵
کد خبر: ۳۰۷۶۸۱
در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت برگزار شد؛

نشست تخصصی بررسی فعالیت‌های قرآنی مراسم پیاده‌روی اربعین

خبرگزاری رسا ـ مسؤولان و فعالان در عرصه قرآن و عترت در نشستی فعالیت‌های انجام شده در حین پیاده‌روی اربعین را مورد بررسی قرار دادند.
حال و هواي عزاداران حسيني در راهپيمايي اربعين در مسير نجف به کربلا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی بررسی فعالیت‌های قرآنی مراسم پیاده‌روی اربعین غروب دوشنبه 23 آذر با حضور حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، اسماعیل دُرتراش مدیر خیمه‌های قرآن اربعین حسینی و میثم سالک مدیرعامل مؤسسه قرآنی هویزه در محل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.



لزوم توجه به فرهنگ مهدوی در مراسم اربعین
در بخش ابتدایی این نشست در خصوص موکب‌های مختلف قرآنی در مراسم اربعین، گفت: امسال در حسن مراسم پرشکوه اربعین 29 موکب قرآنی برای زائران تدارک دیده شده بود و در آن‌ها به زوار حسینی خدمات قرآنی ارائه می‌شد.



وی افزود: یکی از طرح‌هایی که مد نظر ما بود، ایجاد مسابقه کهف و رقیم با محوریت حفظ سوره فجر که منتسب به امام حسین(ع) است، در این طرح نیز کمیسیون قرآن و عترت مجلس، موسسه تبع و نشر و بعثه مقام معظم رهبری نیز ما را یاری کرد.



محمدی تاکید کرد: طرح کهف و رغیم آغاز طرحی است که از طریق آن بتوان از تمام ظرفیت اربعین استفاده کنیم و در سال‌های آینده قطعا از این‌گونه طرح‌ها خواهیم داشت.



مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در خصوص لزوم توجه به موضوع راهپیمایی اربعین، ابراز داشت: باید نگاه مسؤولان اجرایی به موضوع راهپیمایی اربعین تغییر کند و از ظرفیت بالای این مراسم استفاده شود، ضمن این‌که باید از نظر فرهنگی نیز در این مراسم کار کنیم.



محمدی اضافه کرد: بدون شک اربعین بزرگ ترین رژه الهی و سیاسی جهان است، ضمن این‌که باید بزرگترین مراسم نماز جماعت جهان را که با طول 70 کیلومتر برگزار شد را به تمام جهان معرفی کنیم.



وی درباره اهمیت شناسایی فرهنگ مهدوی در راهپیمایی اربعین نیز، گفت: باید فرهنگ مهدوی در تمام جهان نشر و گسترش داده شود، زیرا یکی از تفکرات جهان استکبار این است که تشیع و مهدویت را مورد حمله قرار دهد، از این‌رو باید موضوع مهدویت را با تمام قدرت در مراسم اربعین پیگیری کنیم.




مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، تاکید کرد: وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید از امروز تلاش کنند تا برای سال‌های بعد یک برنامه صحیح وجود داشته باشد و با یک رایزنی گسترده از ظرفیت راهپیمایی اربعین استفاده شود.



به اوج رسیدن فعالیت‌های قرآنی پس از سقوط صدام
در قسمت دیگری از این نشست اسماعیل دُرتراش با پرداختن به اقدامات قرآنی پس از سقوط صدام، بیان داشت: پس از سقوط صدام فعالیت‌های مختلف قرآنی در سطوح مختلف پیگیری شد، ضمن این‌که به برکت راهپیمایی عظیم امسال توانستیم بسیاری از قُرای مطرح و در سایه مانده عراقی معرفی شدند.



وی افزود: در روز اربعین نیز در پادگان‌ها، زندان‌ها، دانشگاه‌ها و حسینیه‌های مختلف عراق فعالیت‌ها و محافل قرآنی مختلفی برگزار شد که جز برنامه‌های اربعین امسال ما بود.



دُرتراش با پرداختن به موضوع حفظ قرآن در طول مسیر راهپیمایی اربعین، بیان داشت: در خصوص ختم قرآن برای شهدا یک کار بسیار عظیم صورت گرفت و از طریق آن 3 هزار ختم قرآن در طول مسیر راهپیمایی صورت گرفت، ضمن این‌که برخی حتی از نظر مالی نیز از این طرح حمایت می‌کردند.



وی اضافه کرد: در طول مسیر راهپیمایی 250 هزار برگه حفظ تک جز قرآن در بین زوار توزیع شد، در این خصوص افزون بر کارهای مختلف قرآنی تلاش کردیم تا موجبات صحیح‌خوانی نماز را در بین زوار پیگیری کنیم.



دُرتراش در پایان، تاکید کرد: باید تمام تلاش به سمتی برود که در سال‌های آینده در کل مسیر راهپیمایی موکب‌های مختلف و آن‌هم با یک شکل و شمایل بسیار خوب و قرآنی قرار بگیرند و به زوار خدمات قرآنی ارائه دهند.

برگزاری نماز جماعت در تمام موکب‌های قرآنی

در بخش پایانی این مراسم میثم ساکی در خصوص فعالیت‌های موسسه قرآنی هویزه در طول مراسم اربعین، گفت: امثال به دلیل این‌که برگزاری مراسم اربعین تجربه اول ما بود نتوانسته بودیم همه چیز را پیش‌بینی کنیم، اما در طول مسیر متوجه شدیم که جمعیت‌های بسیار انبوهی از موکب‌های قرآنی بازدید می‌کنند.



وی افزود: در موکب‌های قرآنی تلاش کردیم تا موضوع فقط متمرکز به قرآن نشود و نماز جماعت و خواندن ادعیه نیز در تمام موکب‌ها برقرار باشد.



ساکی در پایان، گفت: قطعا یکی از نشانه‌های ظهور را می‌توان همین مراسم عظیم راهپیمایی اربعین دانست، ضمن این‌که باید بسیار تلاش شود تا در سال‌های آینده از مبلغین و زبان‌دانان خبره نیز استفاده شود./856/202/ب1

ارسال نظرات