۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۳۰۸۰۰۶
رییس دانشکده مذاهب اسلامی قم:

علمای شیعه و سنی مهم‌ترین نقش را در مبارزه با اندیشه‌های تکفیری دارند

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: امروز علمای شیعه و سنی مهم ترین نقش و رسالت را در مبارزه با اندیشه های تکفیری در جوامع اسلامی دارند.
حجت الاسلام فرمانيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام مهدی فرمانیان رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب، عصر امروز در همایش بصیرتی علمای شیعه و سنی خراسان شمالی که با موضوع «بررسی راهکارهای وحدت در مبارزه با اندیشه های تکفیری» در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: اندیشه تکفیر و جریان های تکفیری و تروریستی یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی امت اسلام هستند که می بایست با تدبیر و تعامل علما و روحانیان مذاهب اسلامی برای رفع آن چاره جویی شود.

 

وی با بیان اینکه علمای اسلامی اعم از شیعه و سنی در زمینه مقابله با پدیده تکفیر و اندیشه های افراطی رسالت سنگینی دارند، افزود: علما و روحانیان مذاهب و فرق اسلامی باید در کشورهای منطقه موضوع تکفیر و خطرات آن را برای مردم تشریح و تبیین کنند.

 

حجت الاسلام فرمانیان آگاه سازی و روشن گری در زمینه اندیشه های تکفیری را به ویژه برای جوانان ضروری دانست و اضافه کرد: در این زمینه علما و روحانیان دینی می بایست از موضع گیری تفرقه افکنانه که منجر به برداشت های نادرست از دین مبین اسلام می شوند، اجتناب داشته باشند.

 

وی یادآور شد: علمای اسلام طی قرون اول تا چهارم، بحث های زیادی در زمینه اسلام و ایمان انجام داده و از این طریق مانع از رشد اندیشه های تکفیری در بین امت اسلام شدند اما از قرن دوازدهم با فتاوای ابن تیمیه و برداشت های اشتباه جوانان از این فتاوا، متأسفانه جهان اسلام بار دیگر به دوران ابتدایی بازگشت و مباحث مربوط به کفر و ایمان و تکفیر افراد مطرح شد.

 

حجت الاسلام فرمانیان با بیان اینکه موضوع تکفیر در بین امت اسلام از تأویل، تفسیر و اجتهاد اشتباه افرادی ناشی شده که مجتهد نبوده و تنها با مقدمات دینی آشنایی دارند، خاطرنشان کرد: در دین مبین اسلام تکفیر شرایط خاصی داشته که اصلی ترین آنها، انکار ضروریات دین است و در این زمینه همه علمای بزرگ اسلامی معتقدند فردی که شهادتین را بگوید حتی اگر از روی ترس شهادتین گفته باشد نمی توان او را تکفیر کرد.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جنگ ها و درگیری های مهمی در کشورهای اسلامی جریان دارد، تصریح کرد: این درگیری ها به واسطه اندیشه ها و جریان های تکفیری و سوءاستفاده دشمنان از این شرایط روی داده است.

 

حجت الاسلام فرمانیان افزود: مهم ترین آسیب این درگیری ها و خشونت های افسارگسیخته که از سوی جریان های تروریستی و تکفیری در منطقه صورت می گیرد، مخدوش شدن چهره اسلام و رواج اسلام هراسی در دنیا است.

 

وی تصریح کرد: روشن است که در میان این جنگ ها و درگیری ها، دشمنان اسلام و دنیای استکبار بیشترین نفع و بهره را خواهند بود و از این خشونت ها برای پیشبرد اهداف شوم خود علیه اسلام اصیل استفاده می کند.

 

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه با تأکید بر اینکه در برابر این روند، آگاه سازی و روشن گری برای مردم بهترین ابزار مقابله است، خاطرنشان کرد: در این راستا همه اقشار وظیفه دارند اما رسالت علما و روحانیان دینی شیعه و سنی بسیار بیشتر و حساس تر است.

 

رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: امروز علمای شیعه و سنی مهم ترین نقش و رسالت را در مبارزه با اندیشه های تکفیری در جوامع اسلامی دارند و می بایست این رسالت خود را به نیکی انجام دهند چرا که به واسطه آگاهی و تأثیرگذاری، نزد خداوند، دین مبین اسلام و ملت های مسلمان، برای مقابله با اندیشه های تکفیری، وظیفه شرعی و انسانی دارند./9314/202/ب3

ارسال نظرات