۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۳۰۹۱۳۶
معاون پژوهش حوزه‏‏‌‏های علمیه تأ‌کید کرد؛

لزوم نیاز سنجی پژوهش حوزه در عرصه هنر/ ضرورت تبیین نظریه سیاست اسلامی و فقه هنر

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عماد با اشاره به ضرورت نیازسنجی و تعیین اولویت‌های پژوهشی در عرصه هنر گفت: مادامی که حوزه به این سند بالادستی دست نیابد این بلاتکلیفی ادامه می‌یابد و اصحاب هنر در حوزه نمی‌توانند در بازه زمانی خاص اولویت‌های اصلی خود را بازیابند.
حجت الاسلام عماد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدعلی عماد در نشست تخصصی بایسته‌های مطالعات نظری هنر و رسانه در حوزه‌های علمیه که عصر امروز در دبیرخانه هنرهای آسمانی برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به سخنی از آیت الله وحید خراسانی، حوزه علمیه باید گوهر دین را در صدف هنر متناسب با خودش به دنیا عرضه کند.

 

معاون پژوهش حوزه‏‏‌‏های علمیه بیان کرد: هر امری محتوا و قالبی دارد؛ هنر یکی از قالب‌های بیان مبانی دینی است؛ اما آیا می‌توان هر محتوای دینی را در هر قالبی ارائه کرد؟؛ البته چنین نیست.

 

وی ادامه داد: برای هر محتوایی باید قالب‌های خاصی در نظر گرفت؛ کسانی که درگیر مطالعات هنر و رسانه از منظر دین هستند، به دنبال صدف‌های متناسبی با گوهر دین باشند، تا آن قالب بتواند تمام بار محتوا را به دوش بکشد.

 

حجت‌الاسلام عماد ابراز کرد: دستگاه‌های غیر آوایی که حظ بصری دارند باید مورد مطالعه قرار گیرند که برای این کار باید از ظرفیت‌هایی از حوزه استفاده شود و یکی از آن عرصه‌ها، عرصه پژوهش در حوزه است.

 

وی با بیان این‌که حوزه نیازمند یک نیازسنجی و تعیین اولویت‌های پژوهشی در عرصه هنر است، عنوان کرد: مادامی که حوزه به این سند بالادستی دست نیابد این بلاتکلیفی ادامه می‌یابد و اصحاب هنر در حوزه نمی‌توانند در بازه زمانی خاص اولویت‌های اصلی خود را بازیابد.

 

معاون پژوهش حوزه‏‏‌‏های علمیه تأکید کرد: در این زمینه در معاونت پژوهش حوزه نیز فعالیت‌هایی انجام شده که در سایت نیازسنجی معاونت پژوهش حوزه ارایه شده است.

 

وی با بیان این‌که ادبیات داستانی یکی از نیازسنجی‌های بجای حوزه است، افزود: هیچ یک از دانشگاه‌های ادبیاتی کشور به صورت تخصصی وارد عرصه ادبیات داستانی نشدند و هنوز هم، رشته‌ای در این باره وجود ندارد در حالی که انجمن قلم حوزه موفقیت شایانی در این عرصه داشته است.

 

حجت‌الاسلام عماد خاطرنشان کرد:‌ گمان نمی کردیم که انجمن قلم حوزه بتواند به موفقیت برسد، اما امروز تنها در باب ادبیات داستانی، حدود 700 اثر به ثمر رسانده است.

 

وی یادآور شد: نسبت میان دانش‌های حوزوی و هنر به این است که احکام مسلط بر یک عرصه تعریف شود؛ بنابراین ما می‌توانیم بحث‌های فقه هنری و هنر ارائه فقه را ببینیم و این یک مطالبه جدی را می‌طلبد.

 

معاون پژوهش حوزه‏‏‌‏های علمیه گفت: چیستی نظریه هنر اسلامی از مهمترین اولویت‌ها در این زمینه است که خود این چیستی باید مورد بحث قرار گیرد؛ مثلا اینکه نظریه سیاست اسلامی و نظریه هنر اسلامی بیان می شود باید به شکل خاص تبیین شود که این اصل در چه جایگاهی قراردارد.

 

وی با بیان این‌که تولید نظریه کار آسانی نیست و قطعا نیازمند زمان فراوانی در این عرصه است، خاطرنشان کرد: در این زمینه کرسی‌های آزاد اندیشی می تواند کمک زیادی به این امر کند و طلاب می‌توانند دغدغه‌های خود را در زمینه ابزارهای تولید هنر و خروجی‌های این حوزه ارائه کنند.

 

حجت‌الاسلام عماد افزود: جشنواره کتاب سال حوزه و جشنوراه علامه حلی می‌تواند کمک شایانی به طلاب علاقه‌مند به هنر و دین در زمینه بازشناسی تولیدات حوزه بکند.

 

معاون پژوهش حوزه‏‏‌‏های علمیه تأکید کرد: پژوهش‌های عرصه هنر را می‌توان از طریق صندوق حمایت از پژوهشگران مورد حمایت قرارداد که حوزویان می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند./997/پ202/ف2

ارسال نظرات