۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۳۰۹۳۶۵
استاد حوزه:

تکفیر بدترین نوع تفرقه بین مسلمانان است/ ایجاد تفرقه حربه دشمن در برابر گسترش اسلام

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین توحیدی بدترین نوع تفرقه بین مسلمانان تفرقه تکفیر دانست و اظهار کرد: وقتی دشمنان اسلام شاهد اسلام آوردن مردم هستند به دنبال راهی برای ممانعت از این امر هستند بنابراین اسلام هراسی را رواج داده و زمینه تفرقه بین مسلمانان را ایجاد می کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمين توحيدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین توحیدی، استاد حوزه امشب در بنیاد پژوهش های آستان قس رضوی به لزوم وحدت بین مسلمان اشاره و اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) همه مسلمانان را متحد کرد و قرآن نیز در آیات مختلف مسلمانان را به اتحاد سفارش می کند.

 

وی به ویژگی‌های مسلمان از منظر دنیا و آخرت اشاره و بیان داشت: در دنیا فرد با گفتن شهادتین مسلمان محصوب می شود اما در آخرت به گفتن شهادتین اکتفا ندارد و به عمل و ایمان و برای ایمان نیز باوری قلبی نیاز است.

 

شهادتین شرط لازم و کافی بر مسلمان بودن شخص

حجت‌الاسلام والمسلمین توحیدی افزود: در دنیا فرد با گفتن شهادتین مسلمان می شود و ممکن است گناهی نیز داشته باشد، اما واجب الدفاع است و اگر کسی به جان و مال او تعرض کرد، دیگر مسلمانان باید از وی دفاع کنند.

 

این استاد حوزه با بیان این که از نظر فقه شیعه غیرمسلمان نجس است، گفت: مشرک، بت پرست و بهایی از نظر شیعه امامیه نجس است اما با گفتن شهادتین از هر فرقه و مذهبی از مسلمان که باشد، جان و مال آن ها محفوظ است و دفاع از آن ها واجب است.

 

تأکید اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) به ضرورت اتحاد بین مسلمانان

وی به تأکید اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) به ضرورت اتحاد بین مسلمانان اشاره و خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) به مردم سفارش می کردند که با هم نزاع نداشته باشید زیرا در صورت داشتن اختلاف با یکدیگر، دشمن از شما حساب نخواهد برد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین توحیدی خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) به این امر تأکید داشتند که اگر فردی به اهل بیت(ع) ایمان ندارد، اما شهادتین را گفته است، مسلمان است و حفظ جان و مال او بر دیگر مسلمانان واجب است و ازدواج، ارث بین مسلمانان و احکام ظاهری بر آن ها صدق می کند.

 

این استاد حوزه افزود: لازمه اقرار به رسالت پیامبر(ص) و نبوت پیامبر این است که آن چه در قرآن است را قبول داشته باشد بنابراین کسی که ضروریات دین و بیان صریح قرآن را قبول داشته باشد، پیامبر را هم قبول دارد.

 

وی با اشاره به اتفاق نظر علمای شیعه و سنی بر شهادتین شرط لازم و کافی بر مسلمان بودن شخص، گفت: همه علمای شیعه و  اهل سنت بر این امر اتفاق نظر داشتند که گویندگان شهادتین مسلمان هستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین توحیدی افزود: ما معتقدیم که راه پیامبر(ص) همان راه اهل بیت است اما این به معنای تکفیر دیگر مذاهب نیست و اهل سنت نیز مذهب خود را راه درست می داند اما این به معنای تکفیر دیگر مذاهب نیست.

 

این استاد حوزه بدترین نوع تفرقه بین مسلمانان تفرقه تکفیر دانست و اظهار کرد: تفرقه تکفیر به شیوه های مختلف انجام  می شود که امام رضا(ع) در این خصوص می فرماید: «عده ای به دنبال تکفیر شیعیان هستند و عده ای نیز با توهین به مقدسات اهل سنت  و نسبت دادن آن به شیعه ها زمینه تفرقه را ایجاد می کنند.

 

وی با اشاره به سابقه تاریخی تکفیر در تاریخ اسلام، گفت: خوارج اولین گروه تکفیری بودند که شیعیان و امیرالمومنین را تکفیر کردند و این امر در طول تاریخ ادامه یافت و در حال حاضر نیز عده ای به اسم اسلام خباثت می کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین توحیدی با اشاره به نشر جمله ها و کلماتی که بر ضد اهل سنت است، اظهار کرد: گروه های تکفیری با توزیع آن ها قصد ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی را دارند تا از این فضا استفاده کرده غیرشیعیان و اهل سنت را جذب خود کنند.

 

این استاد حوزه افزود: اگر گروه های تکفیری این جملاتی که بر ضد آن ها است را بد می دانستند انتشار نمی دادند و به نفع خود از این موضوع استفاده کرده تا زمینه تفرقه را ایجاد می کنند.

 

وی با اشاره به عدم اطلاع و توجه برخی از افراد به حفظ اتحاد، گفت: گاهی برخی از افراد نادان که شاید قرضی نداشته باشند و فکر کنند که به نفع تشیع کار می کنند اما با دامن زدن به اختلاف بین شیعه و سنی بیشترین ضربه را می زنند.

 

هراس دشمن از گسترش اسلام در جهان

حجت‌الاسلام والمسلمین توحیدی با اشاره به ارتباط گسترده در این عصر بین مردم، گفت: امروز با توجه به رسانه های گسترده ارتباطی و فراوان بودن دشمنان مسلمان و اهل بیت(ع) عده ای به دنبال پخش فتنه، جنگ و درگیری هستند که باید این مطالب در جامعه اهل سنت نیز بیان شود و اهل سنت و تشیع نسبت به این نیرنگ دشمن آگاهی داشته باشند.

 

این استاد حوزه به هراس دشمن از گسترش اسلام در جهان اشاره و بیان داشت: وقتی دشمنان اسلام شاهد اسلام آوردن مردم هستند به دنبال راهی برای ممانعت از این امر هستند بنابراین اسلام هراسی را رواج داده و اسلام را به دنبال جنگ و درگیری عنوان می کنند.

 

تفرقه و درگیری مانع رشد اسلام می شود

وی با بیان این که تفرقه و درگیری مانع رشد اسلام می شود، خاطرنشان کرد: وقتی حرکت تندی در جامعه اسلامی انجام شود، مانع ورود افراد به مکتب اهل بیت(ع) می شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین توحیدی با اشاره به گسترش مکتب اهل بیت(ع) به جهان، گفت: مکتب تشیع و اهل بیت(ع) جاذبه بسیار دارد و امام رضا(ع) می فرماید:«برای معرفی مکتب اهل بیت از راهی وارد شوید که مردم آن را بفهمند، پس از درک این مکتب با توجه به امتیاز آن  نسبت به سایر مکاتبمردم خود جذب می شوند.»

 

این استاد حوزه افزود: اسلام به مسلمانان سفارش کرده است که با هم جنگ و درگیری به راه نیندازند، در هنگام گفتگو روی مسائل اختلافی یکسره گفتگو نکنند و اگر در مباحث اختلافی وارد شدد مسأله را به صورتی مطرح کنند که به تنازع کشیده نشود./1310/202/ب2

ارسال نظرات