۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۳۰۹۵۲۰
خبرگان بصیر(38)

مردم در انتخابات خبرگان کوتاهی کنند اصل نظام خدشه دار می شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خیز افراد زاویه دار با ولایت برای ورود به مجلس خبرگان رهبری گفت: بدنه جامعه بسیار هوشیار هستند و می فهمند که انتخاب نماینده خبرگان به چه معنا است، اگر مردم در این زمینه کوتاهی کند اصل نظام خدشه دار می شود.
حجت الاسلام والمسلمين رازيني حجت الاسلام والمسلمين رازيني

حجت الاسلام والمسلمین علی رازینی نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به جایگاه مجلس خبرگان رهبری در نظام اسلامی گفت: مجلس خبرگان یکی از مهم ترین نهادهای جمهوری اسلامی ایران است.


وی افزود: جمهوری اسلامی نظریه ای بود که حضرت امام(ره) پس از رهبری مبارزات مردم ایران و پیروزی بر حکومت ستمشاهی و منهدم شدن آن، به عنوان پیاده کردن حکومت اسلام در منطقه این نظریه را ابراز کردند، حکومت جمهوری اسلامی کارامدی نظام اسلامی و تئوری های اسلامی را در این زمان نشان می دهد.

 

پیاده سازی احکام دینی نیاز به ایجاد حکومت داشت که حضرت امام این کار را انجام دادند
نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که قبل از انقلاب، اسلام تنها در کتاب ها و منبرها بود و کسی نمی دانست که اگر پیاده شود به چه شکلی در می آید، اظهار داشت: حضرت امام(ره) برای پیاده کردن اسلام نیاز به نظام داشتند و این نظام را جمهوری اسلامی نامیدند.


وی ادامه داد: برای این که این جمهوری اسلامی در طول زمان دچار تحریف نشود برنامه ای باید در نظر گرفته می شد که آن برنامه قانون اساسی نامیده شد، بزرگان زیادی از رهبران انقلاب در قانون اساسی تأثیر داشتند که از جمله آن ها مرحوم شهید بهشتی بود؛ این بزرگان نظریات حکومتی اسلام را به این شکل در آوردند که با دموکراسی و موازین شرعی اسلامی هماهنگ است.


حجت اسلام والمسلمین رازینی با بیان این که حکومت جمهوری اسلامی و ساختاری که در قانون اساسی آمده با حکومت های در دنیا مشابهت ها و تفاوت هایی دارد، ابراز داشت: در این که رییس جمهور و اعضای مجلس به وسیله مردم انتخاب شود و قوه قضاییه وجود داشته باشد با دیگر حکومت های مشابهت وجود دارد.

 

امتیازات قانون اساسی جمهوری اسلامی نسبت به سایر نظام ها
وی عنوان کرد: امتیاز قانون اساسی جمهوری اسلامی که ضمانت اجرایی اسلامیت نظام است در چند مسأله مهم است که ولایت فقیه به عنوان اساس و یکی از آن مسائل مطرح می شود، در رأس قوای کشور باید یک نفر تالی تلو معصوم بوده و مجتهد جامع الشرایط باشد.


نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: رییس جمهور زمانی رییس جمهور می شود که یک نفر مجتهد جامع الشرایط به عنوان ولی فقیه آن را تنفیذ کند، همه نهاد ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم باید متصل به رهبری باشند.

 

مجلس خبرگان مکانیزمی است که با دموکراسی های امروز نیز مطابقت دارد
وی اضافه کرد: ولایت فقیه اساس برتری قانون اساسی جمهوری اسلامی بر قوانین دیگر است، در کنار ولایت فقیه دو نهاد مقوم آن هستند که شورای نگهبان به شمار می رود که ضمانت اجرایی اسلامیت قوانین و ضمانت اجرایی صحت انتخابات را تضمین می کند؛ دومین نهاد مقوم ولایت فقیه نیز مجلس خبرگان رهبری به شمار می رود.


حجت الاسلام والمسلمین رازینی با بیان این که مجلس خبرگان مکانیزمی است که با دموکراسی های امروزه و موازین شرعی سازگار و منطبق است، گفت: مردم باید افراد خبره هر منطقه را برای ورود به مجلس خبرگان انتخاب کنند؛ مجموعه خبرگان تشکلی از مجتهدان است که صلاحیت تشخیص رهبری را دارند.


وی افزود: رهبری در عین حالی که جانشین امام معصوم است منتخب مردم نیز به شمار می رود، مردم خبرگان را انتخاب کرده و خبرگان رهبر را انتخا ب می کنند؛ پس از رهبری مهم ترین در قانون اساسی مجلس خبرگان بوده که مقوم و پشتیبان رهبری است، اگر خبرگان نباشند اتصال رهبری به بدنه مردم شفاف نمی شود.

 

مردم با هوشیاری اجازه نمی دهند اصل نظام خدشه دار شود
نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خیز افراد زاویه دار با ولایت برای ورود به مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: بنده این خطر را جدی نمی دانم، بدنه جامعه بسیار هوشیار هستند و می فهمند که انتخاب نماینده خبرگان به چه معنا است، اگر مردم در این زمینه کوتاهی کند اصل نظام خدشه دار می شود.


وی ادامه داد: مردم بسیار هوشمند هستند و تحرکات و اشخاص را به خوبی می شناسند، حتی اگر در خبرگان یک یا دو نفر باشند که زاویه دار با ولایت به شمار روند نگرانی ندارد؛ در مجلس چهارم و مجلس فعلی فردی بوده که زمانی صحبت نامناسبی داشته و تعدادی از اعضای خبرگان با مکانیزمی که در قانون خبرگان پیش بینی شده می خواستند این شخص را از عضویت در خبرگان عزل کنند اما مسؤولان نظام توصیه کردند که از این مسأله استفاده نشود.

 

صراط مستقیم خبرگان با تحرکات یک اقلیت منحرف نمی شود
حجت الاسلام والمسلمین رازینی با بیان این که خبرگان به وسیله افراد اقلیت از مسیر صحیح خود که پشتیبانی از ولایت است منحرف نمی شود، ابراز داشت: در این زمینه نگرانی وجود ندارد، اکثریت قاطع مردم طرفدار اسلام هستند؛ از این زاویه خطری برای نظام وجود ندارد، وجود افرادی با تفکر خاص نمی تواند بر روند اصلی خبرگان اثرگذار باشد.


وی با اشاره به مطرح کردن مسأله شورای رهبری از سوی عده ای، عنوان کرد: در قانون اساسی قبل از بازنگری مسأله شورای رهبری مطرح بوده است اما در بازنگری قانون در سال 68 این مسأله تغییر پیدا کرده است و اکنون چنین مسأله ای در قانون اساسی نداریم.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بر اساسی قانون اساسی خبرگان در صورتی که خدایی نکرده خلأ رهبری وجود داشته باشد باید فرد را به عنوان رهبری انتخاب کنند، وقتی که ما آزادی بیان را قبول کردیم به صورت طبیعی افرادی نظرات خود را بیان می کنند که مهم نیست و جامعه هوشیاری لازم را دارند و با مطالعه به این نتیجه می رسند که چنین مسأله ای جایگاهی در قانون اساسی ندارد.


وی اضافه کرد: نباید نگران اینگونه مسائل باشیم، زمان انتخابات یکی از زمان هایی است که اینگونه مسائل بیان و نظرات گوناگون ابراز می شود که مشکلی نیست چون مردم هوشیار هستند و خبرگان نیز بر اساس قانون اساسی عمل می کنند./1323/ت301/ج

ارسال نظرات