۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۳۱۰۰۵۱
بیان احکام شرعی؛

موقعیت هایی که شکستن نماز واجب می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نماز رکن دین است و به انسان اجازه داده نشده که نماز خود را بشکند، گفت: تنها در سه موقعیت ضروری است که انسان می‌تواند نماز خود را بشکند.
احکام و مسائل شرعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود اکبری شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س)با بیان اینکه نماز از مهم‌ترین ارکان دینی است که حرمت آن به حدی واجب است که مگر در شرایطی خاص انسان اجازه شکستن آن را ندارد،گفت: همین واجب لازم که اجازه شکستن آن را نداریم در سه موقعیت شکستن آن واجب می شود.

 

وی افزود: اولین موقعیتی که به انسان اجازه داده شده که نماز خود را بشکند خطر و ضرورت جانی است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر جان کسی یا خود فرد نماز گزار در خطر باشد می‌تواند نماز خود را شکسته و آن ضرر را از خود و دیگران دور کند.

 

حجت الاسلام اکبری تصریح کرد: در موقعیتی که جان فرد در خطر است شکستن نماز واجب است و اگر فرد با وجود ضرر جانی باز هم نماز خود را نشسکت و به نماز خواندن ادامه داد ترک اولی کرده و معصیت مرتکب شده ولی نمازش صحیح است.

 

وی افزود: همچنین وقتی که طلبکار برای مطالبه طلب می آید و اول وقت نماز است و فرد امکان پرداخت طلب فرد طلبکار را دارد باید نماز خود را شکسته و بدهی او را پرداخت کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اما اگر فرد طلب فرد را به همراه ندارد یا وقت نماز تنگ است و یا اینکه می‌تواندبا جابجا شده به حد دو تا سه قدم طلب فرد را بدهد دیگر لازم نیست نماز خود را باطل کند.

 

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: همچنین اگر کسی اذان و اقامه را فراموش کرد قبل از رکوع در حمد و سوره یادش آمد می‌تواند نماز خود را بشکند.

 

وی افزود: خداوند تمام این شرایطی را برای راحتی انسان وضع کرده است اما انسان نمی‌تواند در همه زمان ها و بدون دلیل خاصی نماز خود را بشکند زیرا بعضی از افراد با شنیدن صدای زنگ درب منزل یا تلفن خانه یا صدا زدن دیگران به راحتی نماز خود را باطل می‌کنند که این کار ترک اولی و معصیت است.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: به جز این موارد در سایر موارد انسان اجازه باطل کردن نماز را نداشته و شارع به انسان در این زمینه اجازه نداده است./968/پ202/س

 

ارسال نظرات