۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۳۱۰۷۶۷
ازغدی:

رسانه‌های جهان دچار دیکتاتوری پنهان و پیچیده شده اند

خبرگزاری رسا ـ عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که رسانه‌های جهان دچار دیکتاتوری پنهان و پیچیده شده اند، تاکید کرد: امروز اقلیتی سرمایه‌دار رسانه‌ها را در اختیار خود گرفته است و برای مردم جهان تصمیم گیری نیز می‌کند
حسن رحيم پور ازغدي حسن رحيم پور ازغدي حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی، صبح چهارشنبه 23 دی ماه در همایش رسانه و دموکراسی در حسینیه فاطمه الزهرا(س) تهران، گفت: با یک نگاه حقوق فرهنگی در تعریف دموکراسی و رسانه می‌توان این‌گونه بیان کرد که باید در نظر داشت که در نسبت رسانه و حقوق فرهنگی و حق دانستن چه تعاملی وجود دارد.

 

وی افزود: باید نگاه رسانه از منظر اسلام و همچنین خارج از آن را نیز در نظر داشت تا ببینیم از درون آن‌ها چه نوع دموکراسی بیرون می‌آید.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، اظهار داشت: متاسفانه امروزه رسانه‌ها کارکردهای مختلفی مانند عیب‌جویی و طعنه زدن را نیز پیدا کرده‌اند و دنبال پیدا کردن عیوب هستند، ضمن اینکه در برخی موارد نیز به غیبت روی می‌آورند.

 

ازغدی با پرداختن به پدیده شبکه‌های اجتماعی، تصریح کرد: امروز با ورود شبکه‌های اجتماعی دیگر حریم‌های خصوصی و عمومی از بین رفته‌اند و این‌طور می‌توان گفت که در 30 سال اخیر کارکرد رسانه‌ها تغییر یافته‌اند.

 

وی در خصوص فضای دموکراتیک رسانه‌ای، ابراز داشت: امروز علی‌رغم وجود ابزارهای مختلف که می‌توانند در خدمت دموکراتیک کردن رسانه‌ها باشند، به اذعان بسیار از کارشناسان و صاحبان اندیشه رسانه‌ها و اصل دموکراسی قابلیت تحریف پیدا کرده‌اند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز فلسفه وجودی رسانه‌ها که همانا رساندن پیام است به نوعی تغییر کرده و آن‌ها به نرساندن واقعیات مبادرت می‌ورزند، ضمن اینکه این رسانه‌ها این اعمال را با اشکال بسیار زیبا انجام می‌دهند و ذهن مخاطب را منحرف می‌کنند.

 

ازغدی تاکید کرد: امروز رسانه‌ها به سبک دیپلمات‌ها به انتقال پیام می‌پردازند، آن‌ها در ظاهر مواضع بی‌طرفانه دارند اما در باطن کاملا با جهت‌گیری اخبار خود را منتشر می‌کنند.

 

وی با انتقاد از وضعیت کنونی رسانه‌ای، بیان داشت: یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که در حوزه رسانه نیروی قوی و متخصص نداریم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با هشدار در خصوص دیکتاتوری پنهان رسانه‌ای، تصریح کرد: امروز غربی‌ها معتقدند که دموکراسی مبتنی بر اندیشه لیبرال و سرمایه‌داری صحیح است، اما در نقطه مقابل ما بر این اصل معتقد هستیم که دموکراسی باید متعهد به اخلاق و اسلام باشد.

 

ازغدی یادآور شد: امروز ما شاهد این موضوع هستیم که اقلیتی سرمایه‌دار حاکمیت رسانه‌ها را بر عهده گرفته‌اند و به طور کل رسانه‌ها دچار یک دیکتاتوری پنهان و پیچیده شده‌اند.

 

وی در خصوص وجود یک نوع پارادوکس در فضای عمومی جهان، گفت: به گفته یک متفکر غربی امروز در جهان کشورهایی که از دیکتاتوری رنج می‌برند در آرزوی دموکراسی هستند، اما کشورهایی که دارای دموکراسی می‌باشند به این امر بی رغبت هستند، به طور کل می‌تواند گفت یک فضای پارادوکسی وجود دارد که باید به آن بسیار دقت کرد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: به هیچ وجه نمی‌تواند مکتب لیبرالی عقاید دموکراتیک و رسانه‌ای خود را به ما بفروشد، زیرا بالاترین سطح از دموکراسی و آزادی رسانه‌ای در اسلام وجود دارد، ضمن اینکه اندیشه رسانه‌های دمکرات نیز همان امر به معروف و نهی از منکر ذک شده در اسلام است که در آن ولی فقیه و حاکم نیز در برابر مردم عادی یکسان هستند.

 

وی تصریح کرد: باید رسانه‌ها در ذات خود دست به نوسازی بزنند، اما آن‌چه که امروز ما شاهد هستیم این است که رسانه‌های صهیونیستی و غربی وضع موجود را ثابت نگه می‌دارند و به تمدید و تشدید حاکمیت‌های ظالمانه حتی کمک نیز می‌کنند.

 

ازغدی در خصوص کارکرد رسانه، گفت: به طور کل رسانه می‌تواند به جوامع ماهیت و شکل بدهد و این‌طور نیست که رسانه به خدمت رسانی به مخاطب بپردازد، بلکه می‌تواند مخاطب را مدیریت کند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: امیر مومنان(ع) به مردم سالاری اسلامی واقعی رسانه‌ای معتقد بودند، اما امروز و در دنیای مدرن ما شاهد هستیم که؛ علی‌رغم حق دانستن برای همه این رسانه‌های سرمایه‌داری هستند که برای مردم تصمیم می‌گیرند.

 

وی در خصوص نوع دیدگاه رسانه‌های انقلابی نیز، گفت: نوع کارکرد رسانه‌های انقلابی به این شکل است که آن‌ها وارد حریم خصوص افراد نمی‌شود و دروغ‌گویی و شایعه‌سازی نمی‌کنند، حتی در برخی از موضوعات حلال نیز با پیچیدگی رو به رو هستند.

 

ازغدی در پایان تاکید کرد: برخی معتقدند که رسانه در ذات خود یک مقوله سکولار است که این موضوع به طور کل غلط می‌باشد، باید در رسانه به صورت فعالانه ورود کرد و اعمال منفعلانه نداشت./856/پ202/ج

ارسال نظرات