۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۳۱۰۸۹۵
رحیم پور ازغدی تبیین کرد؛

اصول مبارزه انقلابی در کلام امام رضا

خبرگزاری رسا ـ رحیم پور ازغدی گفت: انقلابیون باید جهانی عمل کنند، چون دشمن غاصب جهانی عمل می کند، به همین دلیل امام راحل فرمودند «تا ظلم و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم.»
رحيم پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی شامگاه چهارشنبه در نشست فعالان فرهنگی جوان مشهد (بزم اندیشه) که با موضوع «مبارزه دامی خستگی ناپذیر، پیام محوری زندگی امام رضا(ع)» در مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین اصول مبارزه از منظر روایات رضوی پرداخت و گفت: در عالم هیچ انسان و بلکه هیچ موجودی وجود ندارد که مبارزه نکند؛ نظام آکل و مأکولی نشان می دهد که در طبیعت جهان مبارزه وجود دارد.

 

مبارزه به متدینان اختصاص ندارد

وی با غیر منطقی دانستن این ادعا که «اساسا یا باید زندگی آرام داشت و یا مبارزه کرد»، افزود: قبل از هرچیز باید به این سؤال پاسخ داد که آیا زندگی بدون مبارزه معنا دارد؟ ما در برابر دو اندیشه ای که بگویند یا مبارزه و یا زندگی قرار نداریم؛ اختلاف نظر بر سر این است که به چه خاطر مبارزه کنیم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: مادی گرایان با زبان حال و یا زبان قال می گویند مبارزه باید برای نفسانیت، منافع شخصی، لذت بالاتر، و شهرت و قدرت شخصی هرچه بیشتر باشد و قید و شرطی نداشته باشد. جریانی هم که به انبیا ایمان آورده اند می گویند باید برای توحید، عدالت و دفاع از حق مبارزه کنیم؛ پس هم متدینان و هم بی دین ها مبارزه می کنند.

 

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: انبیا آمدند تا بگویند مبارزه برای صرف منافع شخصی در شأن انسان نیست؛ برخی فکر می کنند دفاع از خانه و وطن ذاتا مقدس است در حالی که باید دید هدف از دفاع چیست؛ دفاع از خود یا دفاع از حق؟ حیوانات هم از خانه و منافع مادی خود دفاع می کنند اما نمی توان به آن «دفاع مقدس» اطلاق کرد؛ این دفاع نامشروع و حرام نیست اما انسانی هم نیست.

 

تبیین تمایز دفاع مقدس با دفاع غریزی

وی مبارزه ای را که دارای استدلال توحیدی و عدالتخواهانه باشد، مقدس دانست و اظهار کرد: هیچ چیزی از نظر مادی در این جهان ارزش جان انسان را ندارد و عاقلانه است که انسان دارایی اش را بدهد اما جانش در امان باشد؛ پس چرا در روایت آمده است «کسی که در حال دفاع از اموال خود کشته شود، شهید است»؟ آیا به خاطر اهمیت مال است؟ خیر! صحبت دفاع از حق است.

 

این استاد برجسته مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: به نظر من، کسی که برای خاک کشته شود مشکل عقلی دارد؛ مگر ما در دفاع مقدس برای چند تپه و نخلستان 200 هزار شهید دادیم؟ این کار نا معقولی است. ما برای گرفتن برخی ارتفاعات که امروز کسی به آن ها کاری ندارد، بعضا 200 شهید داده ایم چرا که صحبت از چند کیلومتر آب و خاک نبود، صحبت از حق بود؛ دشمن ظلم کرده بود و مبارزه با ظلم نیز واجب است.

 

الگوگیری جوامع بشری از مبارزه انقلابی مردم ایران

رحیم پور ازغدی به الگوگیری جوامع بشری از انقلاب اسلامی در مبارزه با استکبار جهانی اشاره و خاطرنشان کرد: حرفی که 30 سال پیش عده معدودی در ایران می زدند امروز در حدود 10 الی 20 کشور مردم همان حرف ها را می زنند و بعضا انقلاب کرده اند؛ امروز به شیعیان نیجریه «خمینیون» گفته می شود و شعار آن ها هم همین «شیطان بزرگ بودن آمریکا» و «مرگ بر آمریکا» است؛ در یمن و سایر کشورها هم همینطور.

 

وی ادامه داد: حتی اگر با نگاه غیر دینی هم بررسی کنیم، می بینیم اگر ما با دشمن مبارزه نکنیم، او با ما مبارزه خواهد کرد؛ آمریکا و انگلیس و فرانسه مرزی نمی شناسند و به همه جا جاسوس و لشگر می فرستند. بین قرن های 17 تا 19 کل آمریکا، 95 درصد آفریقا و بخش اعظم آسیا را همین چند کشور بین خود تقسیم کرده بودند.

 

مبارزه انقلابی باید جهانی باشد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: انقلابیون باید جهانی عمل کنند، چون دشمن غاصب جهانی عمل می کند، به همین دلیل امام راحل فرمودند «تا ظلم و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم.»

 

رحیم پور ازغدی در پایان «معرفت در مبارزه»، «بصیرت»، «نظم»، «تمسک حقیقبه اهل بیت(ع)»، «حفظ رابطه برادری در مبارزه» و «رعایت ظرفیت طرف مقابل» را از اصول انقلابی ماندن در کلام امام هشتم عنوان کرد و افزود: اگر مبارزه را صرفا احساسی و هیجانی تعریف کنیم، شدنی نیست؛ هیجان کمک کننده است./820/202/ب1

ارسال نظرات