۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۳۱۲۴۰۹
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی:

ضرورت عقلی احراز صلاحیت در همه نظام‌های حقوقی اعمال می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم احراز صلاحیت نمایندگان را امری معمول در همه نظام‌ها حقوقی برشمرد و گفت: احراز صلاحیت افراد برای انجام هر کاری، یک ضرورت عقلی است و نیاز به تأکید و دلیل خاصی ندارد.
جزايري

حجت‌الاسلام سیدحمید جزایری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، احراز صلاحیت کاندیداها را ضرورت عقلی خواند و اظهار داشت: احراز صلاحیت افراد برای انجام هر کاری، یک ضرورت عقلی است و نیاز به تأکید و دلیل خاصی ندارد.

 

وی احراز صلاحیت را مربوط به همه نظام‌ها اعم از دینی و سکولار خواند و یادآور شد: شرط نخست تصدی مسؤولیت‌ها در نظام‌های دینی و غیر دینی، احراز صلاحیت است.

 

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه افزود: برای پرهیز از نزاع و اختلاف سلیقه‌ها به صورت طبیعی اصل حاکم این است که بر اساس مقررات مصوب و ساختارهای کلان اقدام شود و خلاف این در نظام‌های حقوقی دینی و غیر آن محل تردید است.

 

وی با اشاره به شرایط احراز صلاحیت در نظام اسلامی از سوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در نظام اسلامی نیز فرآیند احراز صلاحیت برای افراد اعمال می‌شود.

 

حجت‌الاسلام جزایری تصریح کرد: البته ممکن است در مواردی در این امور خطا نیز صورت گرفته باشد که طبیعت کار بشر است؛ اما نباید برخی از افراد از این شرایط سوء استفاده کنند و بخواهند رد یا عدم احراز صلاحیت‌ برخی را مقدمه آشوب یا تخریب نهادها قرار دهند که حاکمیت باید با این افراد قانون شکن برخورد شدید داشته باشد.

 

وی احراز صلاحیت نمایندگان را امری معمول در همه نظام‌ها حقوقی برشمرد و تأکید کرد: صلاحیت سنجی افراد، اولویت نظام‌های حقوقی رومی ژرمنی و کامن‌لا و حتی نظام‌های لائیک است که یک سری ضوابطی تعیین می‌شود و نیروهایی مأمور نظارت بر حسن اجرای آن هستند.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) افزود: به عنوان مثال یک تبعه غیر آمریکایی نمی‌تواند در آمریکا به ریاست جمهوری برگزیده شود که این همان تعیین و احراز صلاحیت است یا در نظام‌های سوسیالیستی نیز همین روال صلاحیت سنجی از افراد رعایت می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در نظام‌های حقوقی غربی اگر کسی بخواهد حتی به عنوان یک کارگر ساده فعالیتی داشته باشد، باید مجوز تأیید صلاحیت از شهرداری داشته باشد؛ از این‌رو بررسی صلاحیت افراد برای نهاد مهم و حساسی همچون مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادها به طریق اولی ضروری است.

 

وی گفت: در هیچ کشور مرتجع و نظام‌ حقوقی به ظاهر متمدن اعم از غربی و شرقی، رومی ژرمنی و کامن‌لا بدون تأیید صلاحیت، مسؤولیتی به فردی واگذار نمی‌شود./908/ت302/ج

ارسال نظرات