۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۳۱۲۷۸۵
پژوهشگر فلسفه دین مطرح کرد؛

ضرورت بررسی واژه نفوذ در عرصه آسیب‌شناسی دینی

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام ساجدی بررسی وا‌ژه « نفوذ» و «دشمن شناسی» را در عرصه آسیب‌شناسی دینی ضروری خواند و گفت: امروزه والدین باور دارند که دشمن در عرصه سیاسی در کشور نفوذ پیدا کرده است، ولی هنوز به نفوذ دشمن در عرصه فرهنگ آگاه نیستند.
نفوذ فرهنگي حجت الاسلام ابوالفضل ساجدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی شب گذشته در برنامه راه بهشت از رادیو معارف با بیان اینکه اصطلاح آسیب‌شناسی دینی را برای نخستین بار شهید مطهری در آثار خود بیان کردند، گفت: آسیب‌شناسی دینی به این معنا است که ما ببینم در حوزه اعتقادات و اندیشه‌های دینی چه عواملی بر روی رفتار و عمل‌کرد نوجوانان و جوانان اثر گذار است.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه آسیب‌شناسی دینی یکی از مهم‌ترین واژگانی که باید مورد بررسی قرار بگیرد وا‌ژه « نفوذ» و « دشمن شناسی» است، افزود: امروزه والدین باور دارند که دشمن در عرصه سیاسی در کشور نفوذ پیدا کرده ولی هنوز به نفوذ دشمن در عرصه فرهنگ آگاه نیستند و تغییرات فرهنگی را ناشی از تغییر عقاید و باورها می دانند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: با وجود اینکه منظور ما از دشمن شناسی در عرصه فرهنگی این نیست که تمام آسیب های فرهنگی ناشی از نفوذ دشمن است ولی آنچه مهم است این بوده که در بعد خارجی و بیرونی یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب‌شناسی دینی نفوذ دشمن است.

 

حجت الاسلام ساجدی با اشاره به اینکه عوامل درونی و رفتار والدین و کارگزاران فرهنگی هم در زمنیه آسیب‌شناسی دینی و دور شدن نسل جوان از اعتقادات و ارزش‌های دینی مؤثر است، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم در عرصه آسیب‌شناسی دینی موفق باشیم باید به عوامل درونی و بیرونی نگاه متعادل و یکسانی داشته باشیم.


استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به همان میزان که غفلت از عوامل خارجی در عرصه آسیب‌شناسی دینی مشکل ساز است غفلت از عوامل درونی هم می‌تواند برای نسل جوان مشکل ایجاد کند.

 

حجت الاسلام ساجدی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در یک کلام شیوا به والدین توصیه می‌کنند که نگهبان و حافظ سیره انبیاء و ائمه اطهار(ع) باشند، گفت: امام در ادامه می‌فرمایند که نه تنها خود والدین باید حافظ سیره انبیاء باشند بلکه برای حفاظت از سیره انبیاء باید نگهبان و پاسدار تربیت کنند.

 

وی یادآور شد: تا در زمینه آسیب‌شناسی دینی به نگرش جامعی دست نیابیم نخواهیم توانست در مقابله با آسیب ها راهکارهای ریشه‌ای و اثر گذاری را انتخاب کنیم چون انتخاب راهکار مناسب در گرو شناخت ریشه‌ای آسیب ها در ابعاد مختلف است./968/ت302/ی

ارسال نظرات