۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۹۱۱
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد؛

ضرورت توجه به نظریه‌های سیاسی اندیشمندان مسلمان

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سیدباقری با اشاره به ضرورت توجه به نظریه‌های سیاسی اندیشمندان مسلمان، گفت: با واکاوی اندیشه‌های اندیشمندان اسلامی می‌توان به دیدگاه‌‌ها و نظریه‌های متعددی در علوم مختلف اشاره کرد.
حجت‌الاسلام سيدكاظم سيدباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدکاظم سیدباقری، استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست علمی ترویجی «ماهیت بشر و نظریه سیاسی» که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، به نقد پژوهش حجتالاسلام محمد شجاعیان، استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: در این پژوهش به مباحث گوناگون اشاره شده و چارچوب بحث از نظر نویسنده به وضوح مشخص نیست.

 

استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: در علوم سیاسی، نظریه‌های گوناگون و متعددی وجود دارد که هر کدام نگاه خاصی به ماهیت انسان دارند و در این پژوهش به جای مراجعه به منابع اصلی در برخی موضوعات به متون ترجمه‌ای ارجاع داده شده است.

 

وی تأکید کرد: هر کدام از مکاتب، نوع قرائت و خوانش خاصی از ماهیت انسان دارند، زیرا به صورت طبیعی مبانی انسان شناسی آنها با یکدیگر مختلف است و در نتیجه نظریه‌ها و خوانش‌هایی متفاوتی را نیز مطرح کرده‌اند.

 

حجت الاسلام سیدباقری یادآور شد: اگر کسی بخواهد نوع فهم و تحلیل خاصی از ماهیت بشر را در دیدگاه‌های مختلف بررسی و ارائه دهد و به دنبال اثبات قرائت‌ها و تحلیل‌های متفاوت از ماهیت انسان در نظریه‌های سیاسی باشد، در این مطلب تردید و اشکالی وجود ندارد.

 

وی افزود: اما مسأله قابل توجه این است که ما از منظر اسلام و از دیدگاه قرآن به بررسی مبانی و ویژگی‌های انسان شناسی اسلامی بپردازیم تا بر پایه نظریه‌های دیگر از مکاتب مختلف به نظریه انسان شناسی در اسلام همچون اختیار، کرامت، فضیلت، خلیفة الله بودن انسان بپردازیم.

 

استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تعریف نظریه پرداخت و گفت: نظریه، مجموعه‌ای از مفاهیم، گزاره‌ها و آموزه‌های مرتبط و نظام‌مند است که توضیح روشن، دقیق و منظمی از پدیده‌، حقیقت و ارزش‌ها را مطرح می‌کند که می‌تواند سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و یا مواردی غیر از این‌ها باشد.

 

حجت الاسلام سیدباقری با اشاره به ضرورت توجه به نظریه‌های سیاسی اندیشمندان مسلمان تأکید کرد: با واکاوی اندیشه‌های اندیشمندان اسلامی می‌توان به دیدگاه‌‌ها و نظریه‌های متعددی در علوم مختلف اشاره کرد و نباید بر یکی انگاشتن نظریه‌ سیاسی و دیدگاه‌های سیاسی اصرار داشته باشیم./908/202/ب2

ارسال نظرات