۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۳۱۳۰۶۳
استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با رسا:

انزوا سرانجام نگاه عافیت‌طلبانه به دین است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که انزوا و عدم درک شرایط و مقتضیات زمان سرانجام نگاه عافیت طلبانه به دین است، گفت: مهم‌ترین حریف ما در این آوردگاه درک کلیشه‌ای از اسلام است که با شعارهای تند دینی وارد میدان می‌شود و توان عمل را از انسان می‌گیرد.
حکمت ملاصالحي

حکمت الله  ملاصالحی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که اصطلاحاتی که امروزه در جامعه ما رایج شده است مانند سیلابی از خارج وارد می‌شود، اظهار داشت: نباید علم را مانند یک کالا نگاه کرد که به فکر تولید آن باشیم و نگاه ابزاری و کمی به علم داشته باشیم.

 

وی با بیان این که ما در این زمینه بسیار تحت تأثیر غرب هستیم و این راه را هم ادامه می‌دهیم، ابراز داشت: نگاه قرآنی و وحیانی و نبوی ما به علم کیفی است و اگر ما بسترهای معنوی را فراهم کنیم نه تنها به علم و فناوری خوب خواهیم رسید بلکه آن را در مسیر دیگری هم خواهیم افکند تا در مسیر معنوی و اخلاقی و انسانی و الهی بیفتند و من فکر می‌کنم خرمن تلاشهای ما محصولاتی خواهد داد که همه دنیا خریدارش خواهند بود.


استاد دانشگاه تهران با بیان این که فطرت ما انسان‌ها زیبایی و کمال را دوست دارد، افزود: اگر یک علم و تکنولوژی مجهز به اخلاق و معنویت در جامعه مطرح شود مطمئناً بشریت هم به دنبال ما خواهد آمد زیرا معنویت همسو و متقارن با فطرت و ذات انسان است.

 

وی با بیان این که مراد این نیست که ما از قرآن فیزیک و شیمی و دیگر علوم را بیرون بکشیم، خاطرنشان کرد: هدف این است که نگاه ما از طریق قرآن متحول و معنوی شود و با کلام قرآن که در هزاره اخیر جزئی از تاریخ و فرهنگ ما بوده همراه باشد سنگ آسیاب تاریخ ما دوباره به حرکت بیاید؛ در این صورت تمام علوم دیگری که پدیدار می شود از جنس دیگری خواهد بود و این با حرف بر قرار نمی‌شود بلکه با بر قرار کردن نسبت میان آنها امکان پذیر است زیرا این تحول معنوی امکان پذیر نیست مگر بر حول محور میراث نبوی باشد که گنجینه‌ای الهی است.

 

ملاصالحی با اشاره به این که ما می‌خواهیم دنیای جدیدی را صورت بدهیم، تصریح کرد: برای ساختن این دنیا باید مادّه‌اش را هم داشته باشیم و این میراث نبوی مادّه‌هایی هستند که تاریخ جدید ما را می‌تواند صورت بدهند و این تاریخ جدید باید مبتنی بر میراث گذشته و غنی ما در اسلام باشد.

 

وی با بیان اینکه ما در مسیری افتاده‌ایم که تاریخ جدیدی را بر پایه معنویت بنا کنیم، اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک تحول عظیم معنوی در این کشور بود و صرفا انقلاب اقتصاد و معیشت نبود بلکه یک حرکت عظیم و اصیل معنوی بود که از درون یک میراث وحیانی در قلب خاورمیانه نبوی اتفاق افتاد و به همین خاطر سکان‌دار و زعیم این انقلاب کسی بود که از درون این میراث نبوی بر آمده بود.

 

استاد دانشگاه تهران جمهوری اسلامی ایران را در آغاز راهی دانست که افق‌های روشنی دارد و خاطرنشان کرد: این راه بسیار پر پیچ و خم است و شبیه یک آوردگاهی است که با اندیشه‌ها و فرهنگ‌های دیگر باید روبرو شویم و به راه خود ادامه دهیم.

 

وی با بیان این که کسی که به آوردگاه وارد می‌شود به تهدید فکر نمی‌کند بلکه به قوت حریف می‌اندیشد، گفت: نگاه به تهدید یک نگاه انفعالی است و به نظر من مهم‌ترین حریف ما در این آوردگاه درک کلیشه‌ای و آباء و اجدادی شده از اسلام است که یک حریف درونی است؛ نگاه عافیت طلبانه به دین به دینی می‌انجامد که شرایط و مقتضیات زمان را درک نمی‌کند و در مسیر طوفان اندیشه و تکنولوژی غرب به انزوا خواهد رفت.

 

ملاصالحی با اشاره به این که این حریف درونی با شعارهای تند دینی هم وارد میدان می‌شود که توان عمل را از انسان می‌گیرد، تصریح کرد: نتیجه این نگاه بیرون آمدن داعش و تکفیر از آستین اسلام است و در لحظه ای می‌بینیم که از هر طرف در محاصره‌ایم ولی پیامبران و انسان‌های خدا این گونه‌اند که به آوردگاه می‌آیند و از حریف نمی‌ترسند و پنجه در پنجه ادیان آبا و اجدادی شده می‌کنند و گوهر ناب دین را به ما نشان می‌دهند./843/ت302/ی

ارسال نظرات