۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۳۱۳۳۶۰
با موضوع استفاده از احکام فقهی در منبر و خطابه؛

کارگاه نقد عالمانه منبر در مشهد مقدس برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام مدرسی یزدی در کارگاه نقد عالمانه منبر در مشهد، گفت: برخی از مطالبی که روی منبر مطرح می‌شود مورد نیاز مستمع نیست و او را کلافه می‌کند در منبر زمان، مکان، موضوع و مخاطب را باید مدنظر قرار داد.
کارگاه نقد منبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام مدرسی یزدی، در کارگاه نقد عالمانه منبر که صبح امروز در محل نمازخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد با بیان اینکه شبهه افکنی یکی از آسیب‌های منبر است، افزود: برخی شبهه را مطرح و پاسخ آن را به منبر بعدی موکول می‌کنند برخی هم شبهه را مطرح کرده و از پس پاسخ دادن به آن بر نمی‌آیند.

 

وی تصریح کرد: برخی از اساتید دانشگاه، ناآگاهانه شبهه‌هایی را مطرح می‌کنند و جوانان ما را وارد حیرت می‌نمایند و بدتر آن‌که این افراد پیگیر شبهه مطرح شده نمی‌شوند و عقاید ایشان دچار خدشه می‌شود.

 

حجت الاسلام مدرسی یزدی در ادامه طلاب و روحانیان را از مطرح کردن مطالب سؤال برانگیز و شبهه‌افکن بر حذر داشت و اظهار کرد: وقتی روایت خواندن هزار رکعت نماز مولا امیرمؤمنان علیه‌السلام در هر شب را بدون بیان مقدمه مناسب و تبیین مناسب مطرح می‌کنید، ذهن مخاطب آن را درک نمی‌کند و می‌رود سراغ حساب و کتاب و چرتکه و دو دو تا چهارتا. آخرش هم با وجود بحث‌های خوب دیگری که داشته‌اید می‌گوید حاجی مدام غلو می‌کرد، چیزی گیرمان نیامد.

 

وی با بیان اینکه خوب است که روحانیان پس از درود بر پیامبر(ص) و ائمه ، لعن کلی داشته باشند، بیان کرد: همان‌طور که قرآن کریم لعن کلی دارد، لعن بالخصوص که منافی وحدت و برانگیزاننده تعصب باشد جایز نیست.

 

حجت الاسلام مدرسی یزدی خاطرنشان کرد: ابهام‌گویی در ورود به مطلب گاهی سبب جذابیت منبر و گاهی مضر است که در این مورد باید دقت کامل به مخاطب شود.


وی در ادامه به توضیح اهمیت توجه به سطح فکری مستمع گفت: آب بابا برای یک جمع دانشجو خسته کننده است، همان‌طور که فیزیک و شیمی برای کودکان کسل کننده و بی‌معنی خواهد بود.


حجت‌الاسلام مدرسی یزدی عنوان داشت: مقدمه‌ای در سخن هست، ذی‌المقدمه و نتیجه؛ وقتی موضوعی چون عوامل تداوم انقلاب را در یک منبر چند روزه انتخاب کرده‌ایم، می‌توان هر شب را به یکی از عوامل اختصاص داد اما در یک تک‌منبر این میسر نیست.

 

وی افزود: اگر بخواهیم یکی از عوامل را تشریح کنیم مخاطب را در مورد سایر عوامل در ابهام رها کرده‌ایم و اگر بخواهیم همه‌ی جوانب را ارائه دهیم، چیزی جز یک فهرست در پایان منبر نصیب مخاطب نمی‌شود؛ در این‌گونه موارد سعی کنید همه‌ی عوامل را به صورت اجمالی و فشرده بیان نمایید و یکی از عوامل را به فراخور حال جلسه و مخاطبین بسط و گسترش دهید.


وی ضمن ابراز تأسف از فراموش شدن بیان مسائل شرعی در منبرها خاطر نشان کرد: برخی می‌گویند اگر مسئله بگوییم به ما می‌گویند مسئله‌گو! لذا یک نفر قبل از سخنران می‌آید و مسئله می‌گوید. این جایگاه مسائل شرعی نیست. مسئله را در ابتدا یا در حین سخنرانی و متناسب با حال، زمان و مکان و موضع منبر باید گفت.

 

حجت الاسلام مدرسی یزدی به اهمیت ورود و خروج از موضوع، رعایت دقیق زمان منبر، فراز و فرود در بیان، نقش سکوت لحظه‌ای، حرکات دست و بدن و چشم، اهمیت چگونگی ورود به روضه و مصیبت و طرح مسائل مورد نیاز مخاطبین تاکید کرد و افزود: برخی از مطالبی که روی منبر مطرح می‌شود مورد نیاز مستمع نیست و او را کلافه می‌کند در منبر زمان، مکان، موضوع و مخاطب  را باید مد نظر قرار داد.

 

وی در پایان گفت: گاهی مخاطب صرفاً به خاطر گوش کردن روضه می‌آید این یک فرصت عالی است مخاطب در چنگ شماست و می‌توانید آن‌چه را که باید به او القا کنید./859/202/ب2

ارسال نظرات