۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۳۱۳۵۵۸
آیت الله مهدوی:

ریشه اعمال امام راحل در یقین ایشان بود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی گفت: ریشه اعمال امام(ره) در یقین ایشان بود، اگر به یقین رسیدیم فقط خوف از خدا خواهیم داشت و هر چه دیگران ما را سرزنش کنند، باکی نداریم.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته با قرائت بخشی از دعای هشتم صحیفه سجادیه "و نعوذ بک من سوء السریره"، گفت: حضرت از بدی باطن و تفکر به خداوند پناه می برد، بدی باطن یا سوء سریره پیامدهای بسیار ناگواری برای انسان در پی دارد و سبب هلاک انسان ها می شود.

 

آمریکایی ها همواره یا ضربه می زدند یا به فکر ضربه زدن به نظام اسلامی هستند

وی ادامه داد: از آثار مهم سوء سریره، سوء نیت داشتن و به فکر بدی رساندن به دیگران است، اقدامات دولت آمریکا در طول تاریخ این مملکت همواره با سوء نیت همراه بوده، آمریکایی ها همواره در 2 حالت بوده اند، یا ضربه می زدند و یا در فکر ضربه زدن بودند، چون باطن آن ها کثیف است و تربیت نشده اند این اقدامات را علیه نظام اسلامی انجام می دهند.
 

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: رفتار و دشمنی آمریکا، انگلیس و از همه آن ها پلیدتر اسرائیل با نظام اسلامی، ریشه در سوء نیت و تفکر غلط آن هاست، این چنین است که این رفتارها از آن ها سر می زند، سوء فکر می تواند منجر به سوء عقیده شود و مورد درشت سوء عقیده، ریا است.

 


آیت الله مهدوی اظهار داشت: شخصی که مبتلا به مرض روحی ریا می شود دیگر عبادات و اعمال او برای خدا نیست و برای خداوند شریک قرار می دهد و هدفش از انجام عبادات، کسب رضایت عده ای از مردم یا جمع کردن مرید برای خود و یا موارد فراوان دیگر است و در واقع مشرک می شود.

 

وی ابراز داشت: سوء مقصد از نتایج دیگر سوء سریره است، عمل شخص سبب می شود تا در وادی گمراهی بیفتد، این مقصد ناشی از تفکر باطل آن شخص است و به باطن او بر می گردد، متاسفانه در جامعه شاهد هستیم که عده ای برای بی بند و باری و شهوترانی به برخی کشورهای خارجی سفر می کنند، این ریشه در سوء سریره در آن ها دارد.

 

سوء سریره انسان را به سوء عزم می کشاند

امام جمعه موقت اصفهان بیان داشت: سوء سریره انسان را به سوء عزم می کشاند، در اصول از سوء عزم به تجری یاد می کنند، تجری یعنی این که فردی کاری را به نیت گناهی انجام می دهد اما عمل او گناه از آب در نمی آید و تصادفاً مباح می شود، مثلاً شخصی جام شراب را با فکر این که درون ان شراب است بر می دارد و می خورد، بعد معلوم می شود شربت بوده، این شخص تجری بر مولی دارد و هتک حرمت پروردگار را کردهف هر چند ظاهراً مرتکب گناه نشده است.

 


آیت الله مهدوی افزود: در تجری قبح فاعلی داریم اما قبح فعلی نداریم، شخص از نظر فکری یقین داشته که در ظرف شراب است و این یقین در ذهن است و نمی تواند واقعیت را عوض کند، این شخص را متجری گویند، آخوند خراسانی معتقد است که چنین شخصی به دلیل قبح فاعلی استحقاق عذاب و عقوبت دارد.

 

وی در ادامه بیان داشت: مورد بعدی از نتایج بدی باطن، چشم زخم است، می گویند برخی افراد چشمشان شور است و وقتی نعمتی را در کسی می بینند نمی توانند تحمل کنند و آن نعمت در نزد آن ها بزرگ جلوه می کند، اگر باطن فرد درست بود، همان نعمت را برای خودش از خداوند درخواست می کرد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: چشم زخم از قوانین طبیعت است که اثر دارد، همان طور که آتش می سوزاند، چشم زخم هم به دیگران ضربه می زند و گاهی نعمت های دیگران را از بین می برد، برای دفع چشم زخم آیه "و ان یکاد..." و سوره هایی که با "قل" شروع می شوند را بنویسید و با خود نگه دارید، امام کاری که انسان می تواند انجام دهد این است که نعمت هایی  که می تواند مخفی باشد را برای همه مردم علنی نکند.

 

آیت الله مهدوی ابراز داشت: گاهی افراد توان خرید غذا یا جنسی را ندارند و با دیدن آن در شما حسرت می خورند، حتی ممکن است آن نعمت مال شما نباشد، اما با دیدن آن در پیش چشم برخی افراد بزرگ جلوه می کند، وقتی می توان آن را مخفی کرد بهتر است خود را به این طریق از چشم زخم و دیگران را از حسرت دور کنیم.

 

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله مولوی قندهاری دلیل مکروه بودن غذای بازار را شنیدن بوی آن از سوی بسیاری از مردم و حسرت خوردن آن ها می دانست، آیت الله میرجهانی 40 روز از غذای ساده حاضری مانند نان و پنیر و مشابه ان استفاده می کردند و برای ایشان مکاشفه حاصل شده بود و همه مردم را به شکل حیوان های درنده می دیدند و استاد ایشان برای رفع این حالت غذای بازار را به ایشان خوراندند.

 

حسد ریشه در باطن ناپاک دارد و شخص مبتلا آرزوی زوال نعمت در دیگری را می کند

استاد اخلاق حوزه علمیه حسادت را از دیگر موارد ناشی از سوء سریره دانست و گفت: باطن بد انسان را حسود می کند، حسادت همسایه چشم زخم است، اما در حسادت شخص آرزوی زوال نعمت را در کسی که نمی تواند آن نعمت را در او ببیند می کند و می گوید ایکاش از او گرفته شود، تفاوت حسادت با چشم زخم در ظرفیت آن است.

 

آیت الله مهدوی سوء ادب و رعایت نکردن آداب اسلامی و صحیح در انجام امور را نتیجه باطن بد و سوء سریره دانست و اظهار داشت: سوء تدبیر  و عدم برنامه ریری صحیح هم به تفکر و عقیده نا صحیح فرد بر می گردد، برنامه ریزی می کند که گناهی را مرتکب شود، از برنامه خود هم لذت می برد اما نمی داند که این در واقع بی برنامگی است و او را از خداوند دور می کند.

 

بر اساس قرآن مجید ریشه همه رفتارهای انسان فکر و عقیده اوست

وی بیان داشت: همه موارد ذکر شده در بالا در آیه 84 سوره اسراء خلاصه می شود، "قل کل یعمل علی شاکلته..."، ای پیامبر به بگو عمل هر کس به شاکله او بر می گردد، رفتار ظاهری افراد نشانه طرز فکر آنان است، همه اعمال ما معلول شاکله ماست، در اینجا شاکله به معنای فکر و عقیده است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: علمای علم کلام شاکله و طرز فکر را در مرحله دوم از اراده می دانند، بعد از تصور، تصدیق به منفعت یا ضرر است و تصمیمی که شخص می گیرد به دنبال آن تصدیق است، وقتی تصدیق می کنیم که کاری نفع ماست، شوق به انجام آن پیدا می کنیم، بعد اراده انجام می کنیم و عمل از ما سر می زند، برعکس آن هم به همین صورت این مراحل را طی می کند.

 

ریشه رفتار امام در شاکله و یقین ایشان بود/ مؤمن همواره در حسن خلق یا حسن نیت است

آیت الله مهدوی درباره شخصیت امام خمینی(ره)، گفت: بسیاری از متفکران جهان از رفتار و اعمال امام خمینی(ره) و بزرگی شخصیت ایشان در حیرت هستند و به دنبال دلیل آن می گردند، عمل قابل تعدی نیست، اگر خواستیم عمل امام برای ما سرمشق باشد و از ایشان تبعیت کنیم یاید سراغ علت آن برویم، در غیر این صورت تکرار رفتار ایشان از سوی ما تصنعی و ظاهری می شود و مصداق ادا در آوردن است.

 

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم شاکله امام (ره) را در خود ایجاد کنیم، آن وقت رفتار ما هم مانند ایشان می شود، وقتی امام(ره) می فرمایند" تا به حال نترسیده ام"، به سادگی نمی توان از آن گذشت، ریشه اعمال امام(ره) در یقین اوست، اگر به یقین رسیدیم فقط خوف از خدا خواهیم داشت و هر چه دیگران ما را سرزنش کنند باکی نداریم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه بیان داشت: اگرمی خواهیم سبک زندگی امام را داشته باشیم باید علت آن را جست‌وجو کنیم که چگونه می شود مال فراوان در اختیار ایشان باشد اما توجهی به آن نداشته باشند، مومن همواره یا در حسن خلق است و یا در حسن نیت، در حدیث است که خداوند به انسان چیزی عطا نکرده که خیر دنیا و آخرت بر آن صدق کند و بهتر از حسن خلق و حسن نیت باشد، حسن نیت سبب رسیدن انسان به آرزوهای دنیوی و مادی و معنوی می شود./869/202/ب1

ارسال نظرات