۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۳۱۳۷۲۴
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

روش‌های آموزش فرزندان برای انجام کارهای ضروری

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مادران باید به صورت گام به گام کودکان را برای انجام کارهای ضروری خود آموزش دهند، گفت: مادران با بیان داستان‌های تصویری از قالب فلش کارت و چیزهای مختلف می‌توانند دستشویی رفتن را به کودک آموزش داده و این کار را به صورت عملی چند بار برای کودک انجام دهند تا او به این کار عادت کند.
تربيت کودک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون شامگاه امروز در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) در جمع بانوان با اشاره به اینکه پیامبر (ص)درباره ادرار کودکان سخت گیر نبودند، گفت: پیامبر(ص) در این زمینه به گونه‌ای آسان می‌گرفتند که صحابه فکر می کردند ادرار کودکان پاک است.

 

وی افزود: اما متأسفانه امروزه این نگرش در جامعه از بین رفته و در بیشتر موارد والدین به خاطر ادرار کردن کودک را مورد تنبیهات شدید قرار می‌دهند به گونه‌ای که این موضوع در بیشتر موارد موجب شُک عصبی و تیک های رفتاری در کودکان می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این موضوع که نباید از شیر گرفتن کودک همزمان با از پوشک گرفتن او باشد، تصریح کرد: دومین نکته که در ترک دادن بچه از پوشک اهمیت دارد، این است که مادران باید زمانی بچه را از پوشک بگیرند که قادر به سخن گفتن بوده و بتواند ادرار خود را به زبان آورد.

 

حجت الاسلام تراشیون اظهار کرد: مادران با بیان داستان‌های تصویری از قالب فلش کارت و چیزهای مختلف می‌توانند دستشویی رفتن را به کودک آموزش داده و این کار را به صورت عملی چند بار برای کودک انجام دهند تا او به این کار عادت کند.

 

وی با اشاره به اینکه اگر بچه را از پوشک گرفتیم دیگر نباید کودک را پوشاک کنیم، گفت: دلیل این موضوع این است که می‌خواهیم کودک اختیار بر ادرار را بیاموزد.

 

استاد حوزه علیمه قم با تأکید بر اینکه مادران نباید هرگز در فواصل زمانی زیاد کودک را به دستشویی برده و او را مجبور به ادرار کنند، ادامه داد: بهتر است که مادران به جای این کار که موجب وابستگی کودک به این عادت می‌شود برنامه تغذیه‌ای کودک را تنظیم کرده و در هنگام خواب از دادن غذا و چیزهای آبکی قبل از خواب به مدت دو ساعت به کودک خودداری کنند.

 

حجت الاسلام تراشیون یادآور شد: مادران باید قبل از اینکه کودک را از پوشک ترک دهند فضای توالت را آماده کرده و محیط آن بد بو نباشد و حشرات موذی هم در آن نباشد و همچنین باید مادران با وسایل جالب محیط را برای کودک تزیین کرده و اگر در هنگام دستشویی ادرار کودک به اطراف پاشیده شد بهتر است بجای داد و فریاد بر سر کودک و ترساندن او، کودک را با آب ولرم نه با خیلی گرم یا آب خیلی سرد شستشو دهند و او را آرام کنند و محیط را تمیز کنند تا به این ترتیب کودک از دستشویی رفتن خاطره خوبی داشته و برای دستشویی رفتن آماده شود./968/202/ب2

ارسال نظرات