۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۳۱۳۸۰۴
از ابتدای امسال تاکنون؛

127 وقف جدید در خراسان شمالی ثبت شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 127 وقف جدید به ارزش بیش از 50 میلیارد ریال در این استان به ثبت رسیده است.
حجت الاسلام سهرابي- مديرکل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، امروز در حاشیه گردهمایی طلایه داران علمای شیعه و سنی استان، با اشاره به عملکرد نهاد اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در 10 ماهه سال جاری، اظهار کرد: در بخش موقوفات، از ابتدای امسال تاکنون در مجموع 127 وقف جدید در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی به ثبت رسیده است.

 

وی با بیان اینکه ارزش این موقوفات بیش از 50 میلیارد ریال برآورد شده است، افزود: در این مدت شهرستان مانه و سملقان با 31 وقف و شهرستان جاجرم با هشت وقف به ترتیب بیشترین و کمترین شمار موقوفات جدید را در بین شهرستان های مختلف خراسان شمالی به خود اختصاص داده اند.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه وقف های جدید در استان غالبا با نیت نیازهای روز جامعه ثبت شده اند، خاطرنشان کرد: اگر کارکردهای وقف در زمینه مسائل آموزشی، درمانی، خدماتی و مذهبی برای مردم به درستی تبیین شود میزان مشارکت مردم برای انجام احسان ماندگار وقف افزایش بیشتری می یابد.

 

وی با بیان اینکه شناسایی نیازهای جدید و هدایت خیرین در راستای تأمین نیازهای روز جامعه و ایجاد موقوفات جدید جزء رسالت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است، اضافه کرد: یکی از اولویت های نهاد اوقاف در استان نیز شناسایی موارد مصرف وقف و هدایت موقوفات جدید به سمت این نیازها است.

 

نیت 65 درصد موقوفات خراسان شمالی روضه سیدالشهدا است

حجت الاسلام سهرابی تصریح کرد: از واقفان نیک اندیش انتظار می رود برای توسعه و ترویج و هدایت موقافات جدید به سمت نیازهای روز، وقف های خود در راستای رفع نیازهای فرهنگی، علمی، درمانی جامعه ثبت کنند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی بر اجرای درست نیات واقفان تأکید کرد و افزود: درواقع یکی از وظایف ذاتی نهاد اوقاف و امور خیریه اجرای درست و امینانه موقوفات با توجه به نیات واقفان بوده و این نهاد در استان به اجرای این نیات نظارت دقیقی دارد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون در استان بیش از پنج هزار موقوفه با 10 هزار رقبه به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: نیت 65 درصد موقوفات ثبت شده در خراسان شمالی برگزاری مراسم شهادت امام حسین(ع) بوده و تنها 35 درصد از موقوفات استان با نیت رفع نیازهای فرهنگی، آموزشی و درمانی ثبت شده اند.

 

52 درصد موقوفات خراسان شمالی دارای سند رسمی هستند

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به نیاز مبرم به ثبت موقوفات جدید در راستای رفع نیازهای روز جامعه، تصریح کرد: اکنون ثبت وقف در بخش روضه سیدالشهدا(ع) در استان اشباع شده به همین دلیل از واقفان انتظار می رود موقوفات جدید خود را با نیت سایر نیازهای جامعه ثبت کنند.

 

وی در ادامه از سنددار شدن تمامی موقوفات این استان خبرداد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده تا پایان امسال تمامی موقافات این استان، دارای سند رسمی می شوند.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی در حال حاضر 52 درصد از پنج هزار موقوفه با 10 هزار رقبه ثبت شده در استان دارای سند رسمی بوده و امید می رود اسناد سایر موقوفات نیز تا پایان سال صادر شود.

 

طلب 40 میلیارد ریالی اوقاف از ادارات خراسان شمالی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبات این نهاد از دستگاه های دولتی استان، اظهار کرد: در حال حاضر ادارات و دستگاه های اجرایی خراسان شمالی بیش از 40 میلیارد ریال به نهاد اوقاف و امور خیریه استان بابت اجاره‌بهای موقوفات و سایر سرفصل‌ها بدهکارند.

 

وی با بیان اینکه امید می رود با تأمین اعتبار از سوی وزارت‌خانه ها، این بدهی تسویه شود، افزود: از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مؤسسه‌ای به منظور پیگیری مطالبات ادارات کل اوقاف از دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده تا بتواند موضوع را از طریق وزارتخانه های ذی ربط تا حصول نتیجه پیگیری کند./9314/202/ب1

ارسال نظرات