متقین با پرهیز از گناه درحالت خوف و رجا تنها بر خدا توکل دارند
وی افزود: از نظر نهجالبلاغه توحید عملی عالیترین مرتبه ایمان است، و آنچه امیرمومنان علی(ع) در نهجالبلاغه به عنوان تقوا مطرح فرمودند عالیترین مرتبه ایمان است که عارفان با آن سرو کار دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به واژه متقین در خطبههای نهجالبلاغه، عنوان کرد: بر اساس خطبههای نهجالبلاغه صفات و فضایل شاخص انسانی و اخلاقی درجات بالایی است که صرفا در مومنان واقعی یعنی متقین دیده میشود.
حجتالاسلام روحی، اظهار داشت: اهلبیت(ع) و معصومین بر تمام جوانب تقوا احاطه دارند و مولفهای را غیر از مولفه دیگر نمیبینند، اما عرفا هنگام بحث از تقوا تنها بر یک نکته از آن تمرکز کرده و سایر جوانب آن را فراموش میکنند.
وی بیان داشت: از منظر امیرمومنان علی(ع) متقین کسانی هستند که با وجود لذت از دنیا به آن دل نبسته و در حالت خوف و رجا ضمن یاد همیشگی خدا تنها بر او توکل دارند، تقوای متقین سبب جلوگیری از آلوده شدن آنان به گناه و غلبه بر مشکلات است.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) هنگام برخورد با موانع و مشکلات به نماز پناه میبردند، گفت: از منظر امیرمومنان علی(ع) تقوا راه ریاضت شرعی است، اگر معصومین گناه نمیکردند به این علت بود که حتی فکر گناه را نیز به خود راه نمیدادند.
حجتالاسلام روحی، افزود: از منظر امیرمومنان علی(ع) در نهجالبلاغه تقوا باطنی است اما گاهی عرفا در ظاهر مدعی تقوا هستند، در اسلام به کسانی که مناسک ظاهری اسلام را رعایت میکنند مسلمان گفته میشود اما متقی به کسی گفته میشود که تمام شاخصههای اسلام را رعایت کند./807/202/ب3