۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۳۱۴۴۴۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

لایحه برنامه ششم توسعه نیازمند رفع اشکالات اساسی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه از سوی دولت، گفت: در واقع برنامه ای که به عنوان برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه شده است، برنامه نیست و نیازمند رفع اشکالات اساسی است.
حجت الاسلام مصباحي مقدم

حجت الاسلام مصباحی مقدم، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه از سوی دولت، گفت: در واقع برنامه ای که به عنوان برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه شده است، برنامه نیست.

 

وی با بیان این که این برنامه احکامی برای فراهم کردن مقدمات اجرای برنامه است، افزود: ما انتظارمان این بود که خود برنامه به مجلس ارائه شود و اشکالی هم نداشت که این احکام هم جزء این برنامه باشد و یا به آن پیوست شده باشد.

 

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با بیان این که ما می توانیم حتی آن پیوست را تصویب کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر ما مواجه با برنامه نیستیم و خلاف متعارف عمل شده است و منعی هم ندارد و مجلس شورای اسلامی هم می تواند خودش وارد تهیه برنامه بشود و این برخلاف بودجه است.

 

وی ادامه داد: بوجه سندی است که به صورت قطعی باید دولت به مجلس پیشنهاد بدهد به عنوان نمونه برای پتروشیمی اگر کسی بخواهد در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری کند حداقل باید برای پنج سال فکر کند و نمی توان گفت که یکساله یا دو ساله اقدام کند.

 

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم ادامه داد: و این درحالی است که در برنامه ششم توسعه مشخص نشده است که صنعت پتروشیمی به چه نحوی می خواهد پیش برود بدین معنا که آیا پتروشیمی، گاز، نفت، بخش پالایش جزء اولویت ها هستند یا نه.

 

وی ادامه داد: اسناد جنبه برنامه ای ندارد و قانون نیست و چیزی که در اختیار عموم مردم قرار می گیرد قوانین است نه اسناد پشتیبان و از طرفی وقتی برنامه چهارم را دیدیم یک برنامه حجیم بود و دو جلد اسناد پشتیبان داشت که ابتدا این اسناد منتشر شد و این درحالی است که بسیاری از افراد به اسناد پشتیبان مراجعه نمی کنند.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: اسناد پشتیبان به صورت مقالات هستند و نه به صورت مواد بدین معنا که مشخص نمی کند چه اتفاقی قرار است بیفتد و قانون نیست که قابلیت اجرا داشته باشد و یکی از نکات اصلی در قانون امکان ارزیابی و بازخواست است.

 

وی افزود: دولت باید بگوید که در پنج ساله آینده چه کارهایی قرار است که انجام بدهد تا مجلس سال به سال طبق قانون آئین نامه ای مجلس همراه با ارائه بودجه، دولت گزارش پیشرفت برنامه را بدهد و این درحالی است که این برنامه پیشنهادی جدید این خاصیت را برای مجلس ندارد./934/302/ب1

ارسال نظرات