۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۳۱۵۶۱۵
امام جمعه بهشهر:

پایین بودن سرانه مطالعه در کشور زیبنده جامعه اسلامی نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بهشهر کتابخوانی و اهمیت دادن به کتاب را موجب ارتقای سطح فکری و فرهنگی جامعه عنوان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل درمان بیماری‌های روحی و روانی مطالعه کتاب است.
امام جمعه بهشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بهشهر، حجت الاسلام سید عربعلی جباری، امام جمعه بهشهر، دوشنبه شب در دیدار با هیأت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، با تأکید بر اهمیت قلم به عنوان شاخص ترین مصداق فرهنگ، افزود: قرآن به خیمرمایه فرهنگ جامعه قسم یاد نموده است، چرا که قلم، زیرساخت جامعه را شکل می بخشد.

 

حجت الاسلام جباری اظهار داشت: در میان ارگان ها و سازمان های اداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر دستگاه ها مهم تر است همانطور که حضرت امام راحل فرمودند مقصد ما اسلام است، اگر استکبار بخواهد در برابر اسلام قرار گیرد ما در مقابل تمام جهان می ایستیم.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی بهشهر کتابخوانی و اهمیت دادن به کتاب را موجب ارتقای سطح فکری و فرهنگی جامعه عنوان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل درمان بیماری‌های روحی و روانی مطالعه کتاب است.  

 

مسؤول حوزه علمیه بهشهر ادامه داد: کتاب یکی از بهترین درمان کننده های بحران های روحی و روانی است، زیرا انسان با خواندن کتاب سطح آگاهی های خود را بالا می برد و دنیا را فراتر از محدوده و دریجه فکری محدود گذشته خواهد دید. 

 

این استاد حوزه و دانشگاه به توصیه دانشمندان برای مطالعه دست کم دو صفحه کتاب قبل از خواب شبانه اشاره و خاطرنشان کرد: کتاب از بزرگ‌ترین و شگفت انگیزترین اختراعات بشر در تاریخ است، زیرا همه آنچه که از علوم و معارف در تاریخ به ما رسید، همه فرهنگ ها و تمدن هایی که تا به امروز وجود داشت به برکت کتاب است.

 

وی با طرح پرسشی با این مضمون که چرا برخی از این مهربان ترین و بی آزارترین دوست گریزان و فراری هستند، اظهار داشت: کتاب را یار مهربان خواندند زیرا کتاب در مقابل دادن آگاهی های گسترده و باز کردن دریچه های بزرگ فکری از انسان توقعی ندارد.

 

حجت الاسلام جباری به اهتمام مقام معظم رهبری درباره کتاب و کتاب خوانی پرداخت و گفت: بازدید هر ساله مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب و مطالعه کتاب های زیاد و تقریر و تقریظ ایشان بر جدیدترین کتاب های منتشر شده نشان از علاقه‌مندی ایشان به کتاب دارد و به همین دلیل باید این سیره رفتاری ایشان برای ما الگو باشد.

 

وی با تأکید بر این‌که متولیان فرهنگی باید برای توسعه و گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه تلاش کنند، اظهار داشت: کتاب‌خوانی باید به ‌عنوان یک سنت در جامعه نهادینه شود و مردم ما به ‌ویژه جوانان، باید اوقات فراغت خود را با مطالعه و کتاب پر کنند. 

 

حجت الاسلام جباری توجه به حوزه فرهنگی کتابخوانی را در جامعه خواستار شد و گفت: کتاب یکى از ارزشمندترین فرآورده‏هاى بشرى و گنجینه بزرگ‏ترین ثروت‏هاى بشر، یعنى دانش و تحقیق است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه افزود: دین و دنیاى بشر و جسم و جان انسان، به برکت کتاب تأمین و تغذیه مى‏ شود و فرآیند کمال بشرى به ‏وسیله کتاب تحقق پیدا می‌کند. 

 

حجت‌الاسلام جباری با بیان اهمیت کتاب به عنوان غذای روح، تصریح کرد: بشر با پدیدآوردن کتاب، درس‏هاى بى‏شمارى را که در کتاب تکوین بدو آموخته شده، گرد مى ‏آورد و در محیط بشرى منتشر مى‏سازد و بدین‏گونه روز به‏ روز گنجینه ثروت بشرى، غناى بیشتر مى‌یابد.

 

وی به تأکیدات مقام معظم رهبری برای افزایش سطح مطالعه اشاره و خاطرنشان کرد: امروز جبران عقب ماندگی‌های گذشته و رسیدن به قله های بزرگ دانش و علم تنها به افزایش آگاهی ها و سطح علمی افراد یک ملت محقق می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این‌که برای رغبت مردم برای افزایش ساعات مطالعه باید حرکتی جهادی و عزمی ملی صورت بگیرد، گفت: امروز کتابخوانى و علم‏آموزى نه تنها یک وظیفه ملى، بلکه یک واجب دینى است و از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان، باید احساس وظیفه کنند.

 

وی ادامه داد: هر زمان که مردم انس بیشتری با کتاب پیدا کنند، مطالعه به گونه‌ای شیرین و لذت‌بخش می شود که با افزایش هر آگاهی با شوق بیشتری این کار را ادامه خواهند داد. 

 

حجت الاسلام جباری کم اطلاعی را موجب آسیب های جدی در حوزه اجتماعی بیان و درباره یکی از اثرات و زیان های آن اظهار کرد: آنچه که امروز ما درگیر آن هستیم، کم اطلاعی است و می بینیم که افراد به دلیل کم اطلاعی از موضوعی نمی توانند انتقاد خود از مسأله را دقیق و کامل بیان کنند.

 

امام جمعه بهشهر با بیان این که پایین بودن سرانه مطالعه در کشور زیبنده جامعه اسلامی و دینی نیست، افزود: باید از همه ظرفیت ها در جهت ترویج و نهادینه کردن این فرهنگ بهره گیریم.

 

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این نشست ضمن اشاره به در دست اقدام بودن همایش هایی مربوط به آیت الله کوهستانی و آیت الله جباری، بیان کرد: در حال حاضر تعداد ٧٥ مؤسسه قرآنی و ١٠٢٧ کانون فرهنگی و هنری مسجد در سطح استان فعال بوده و اسفند امسال نیز برنامه های هفته قرآن و عترت را پیش رو داریم.

 

نماینده دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران نیز در این جلسه اظهار داشت: در سطح استان هزار و سی کانون فرهنگی و هنری وجود دارد که ٥٨ کانون در شهرستان بهشهر فعالیت داشته و از این تعداد، ٣٧ کانون روستایی، ٢١ کانون شهری و یک کانون مصلی هستند.

 

حجت الاسلام نعمتی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در سال ٧٢ مبنی بر تأسیس کانون های فرهنگی و هنری در جوار مساجد کشور گفت: در طول این ٢٢ سال به برخی از مسائل فرهنگی رسیدگی شده است و امسال نیز جشنواره قرآنی مدهامتان، جشنواره سرود و جشنواره امام شناسی در سطح استان برگزار خواهد شد./1317/202/ب2

ارسال نظرات