۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۳۱۵۹۴۸

مناظره با موضوع حق الناس در انتخابات در خبرگزاری رسا برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست سیاسی در قالب مناظره با موضوع حق الناس در انتخابات با حضور حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام و حجت الاسلام محمود شفیعی عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید برگزار شد.
مناظره
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  نشست سیاسی در قالب مناظره با موضوع حق الناس در انتخابات با حضور حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام و حجت الاسلام محمود شفیعی عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید برگزار شد.
 
حجت الاسلام نعیمیان در ابتدا با اشاره به نسبت حق و تکلیف گفت: برخی حق را به عنوان بخشی از احکام وضعی گرفته اند یعنی هر آنچه غیر از حکم تکلیفی است حق است، مرحوم شعرانی در شرح الوافی تصریح می کند هر جا بین چند نفر تکالیف متقابل باشد حق زاده می شود یعنی این دو لازم و ملزوم هم هستند.
 
وی افزود: در مسائل سیاسی بخشی از حق و تکلیف مربوط به اعمال ولایت در حیطه عمومی است؛ اگر ولی بخواهد بر مولی علیه خود اعمال ولایت کند یک حقی بر او ثابت می شود و در امور سیاسی چون محور، امور ولایی است این بحث جاری می شود.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام خاطر نشان کرد: اصل عدم ولایت فردی بر فرد دیگر است مگر اینکه دلیل داشته باشد و اصل در امور اعتباری داشتن حکم است.
 
حجت الاسلام نعیمیان تصریح کرد: حق خبرگان رهبری بنابر چارچوب وظایف است و نباید بر اساس میل شخصی و تمایلات عمل کنند؛ حق اگر به صورت مستقیم جعل شده باشد شرعی است ولی اگر بر اساس تکلیف باشد عقلی و انتزاعی است.
 
وی ابراز داشت: مردم امروز وظیفه انتخاب فرد اصلح را دارند و حق انتخاب هر شخصی را ندارند؛ مردم باید طبق ضابطه فرد اصلح را بشناسند؛ اینکه گفته می شود مردم حق دارند مسامحه است.
 
بعد از پایان سخنان حجت الاسلام نعیمیان، حجت الاسلام شفیعی اظهار داشت: حق مردم در حکومت و تکلیف آنها درباره حکومت با رویکردهای مختلف قابل طرح است که یک رویکرد آن فقهی است که گفته می شود وقتی که در جامعه حکومتی تشکیل می شود آیا فرمان دادن و فرمان برداری مشروع است یا نه؟ و شرعیت آن از کجا نشأت گرفته است.
 
وی با اشاره به سوالی که آیا مردم در حکومت حقی دارند یا خیر گفت: این سوال را از منظر تاریخی هم می شود بحث کرد که تاسیس حکومت و فرمانروایی در صدر اسلام چگونه بوده است همچنین با رویکرد فلسفی هم می شود به این بحث پرداخت که از منظر عقل فلسفی چرا حاکم باید فرمان براند و مردم باید فرمان ببرند.
 
حجت الاسلام شفیعی با بیان تفاوت بین حاکمیت و حکومت عنوان کرد: در حکومت حق به معنای شایستگی مورد توجه است اما در حاکمیت حق به معنای دوم یعنی حق مقابل تکلیف مورد نظر است یعنی صاحب حق بودن است؛ حکومت پر از استقرار حاکمیت است.
 
عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید خاطر نشان کرد: مشروعیت حکومت به این است که حاکم حق حکومت و شرایط آن را داشته باشد اما از منظر شرع حاکمیت چون مال مردم است تحقق مشروع حکومت در خارج نه تنها در گرو شرایط است بلکه در درون هم باید در گرو اراده مردم ناشی شده باشد تا مشروع شود؛ با این بیان هر لحظه احساس شود که حکومت خود را بر مردم تحمیل می کند این حکومت مشروع نخواهد بود و از منظر جامعه شناسی این حکومت استبدادی گفته می شود.
 
حجت الاسلام شفیعی در ادامه با اشاره به چند اصل تصریح کرد: ولایت در معنای سیاسی یعنی حق سلطه داشتن بر غیر است؛ اصل عدم ولایت شخصی بر شخص دیگر است بلکه برعکس، خدا هر شخصی را بر خودش مسلط کرده است. 
 
وی در پایان گفت: ولایت باید در بیرون به گونه ای باشد که حداقلی باشد نه حداکثری، پس اگر کسی بخواهد ولایت داشته باشد باید حکومتش حداقل باشد تا با ادله عدم ولایت و ولایت شخص به خودش تعارض نداشته باشد.
 
گفتنی است، مشروح این نشست بزودی در خبرگزاری رسا انتشار می یابد./1325/پ202/ج
ارسال نظرات