۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۳۱۷۱۲۹

غرب می‌خواهد میوه برجام را از انتخابات بچیند

خبرگزاری رسا ـ جامعه ایرانی بیش از 900 روز است که منتظر حل مشکلات اقتصادی و معیشتی خود از سوی دولت یازدهم است، در شرایطی که دولت همچنان برای تحقق وعده‌های انتخاباتی خود امروز و فردا می‌کند.
انتخابات

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، از همان ابتدای شکل‌گیری دولت اعتدال رئیس‌جمهور و سایر مقامات اجرایی کشور این عبارت را تکرار می‌کردند که با توافق هسته‌ای همه مشکلات کشور از جمله معضل آب و ازدواج جوانان تا مشکل محیط‌زیست و... حل خواهد شد؛ رویکردی که بعد از نهایی شدن برجام و در آستانه انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم تغییر کرده است. چند هفته‌ای می‌شود که مقامات بلندپایه دولت گشایش اقتصادی و معیشتی را به بعد از انتخابات اسفند حواله داده و تأکید می‌کنند انتظار تحول از برجام در این مدت کوتاه توقع نابجایی است.


در طول هفته‌های پس از برجام هم، دولت به جای تمرکز بر شعارهای انتخاباتی و تلاش برای مرتفع کردن مشکلات مردم بیشتر سرگرم مباحث انتخاباتی است، به‌رغم آنکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود فرمودند: «من می‌خواهم بگویم مسائل تبلیغاتی و روزنامه‌ای انتخابات، مسئولان کشور را از مسائل مستمر و دنباله‌دار و اساسی غافل نکند. انتخابات خیلی مهم است، همین‌طور که گفتیم و خواهیم گفت، در نهایت اهمیت است اما انتخابات یک مسئله‌ مقطعی است، مال یک مقطع خاص است، این مقطع تمام می‌شود، آنچه باقی می‌ماند، مسائل اساسی کشور است که یکی از این مسائل، مسئله‌ اقتصاد کشور است؛ مقاوم‌سازی کشور در قلمرو اقتصاد، در مجموعه‌ کار اقتصادی که دشمن نتواند از طریق اقتصاد بر کشور فشار وارد کند و خواسته‌ خودش و اراده‌ خودش را تحمیل کند.»


فروردین ماه امسال بود که اسحاق جهانگیری در جمع اعضای حزب کارگزاران و 11 ماه مانده به برگزاری انتخابات گفته بود: «‌مجلس معتدل می‌خواهیم.»

وی که در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران در مجموعه سعدآباد تهران حاضر شده بود، بدون توجه به جایگاه حقوقی خود، صراحتاً وارد بحث انتخابات مجلس شد و شائبه دخالت دولتی‌ها در انتخابات مجلس آینده را اینگونه تقویت کرد: «اولین ویژگی آن کار حزبی قوی است. این حزب در این امر تجربیات خوبی دارد. دومین ویژگی هم ارتباط و نزدیکی آن به دولت است. کارگزاران تا پیش از این تلاش می‌کرد نقش میانجی را در معادلات سیاسی ایفا کند. به نظر می‌رسد کارگزاران امسال باید این نقش را بیش از پیش ایفا کند، زیرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود.»

وی در ادامه تأکید می‌کند: «‌باید به دنبال یک مجلس معتدل بود. اگر هدف این باشد برای پیدا کردن کاندیداها به مشکل بر نمی‌خوریم، به همین دلیل می‌گویم که نقش کارگزاران مهم و مؤثر است. نباید گذاشت زاویه‌ای به‌وجود بیاید.»

حال در شرایطی که مردم همچنان منتظر تحقق وعده‌های انتخاباتی - تبلیغاتی دولتمردان به واسطه اجرایی شدن برجام هستند به نظر می‌رسد دولت تمرکز اصلی خود را به مباحث انتخاباتی داده است آن هم در شرایطی که رسانه‌های غربی هم به دنبال تخریب جایگاه نظام به بهانه برگزاری انتخابات هستند.
از ماه‌ها قبل رسانه‌های وابسته به نظام سلطه از یک سو تلاش می‌کردند تا با ایجاد شبهات حضور مردم در صحنه انتخابات را کمرنگ کرده و از سوی دیگر نامزدهای همسو با خود را در دو مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی به کرسی بنشانند.
 
افشای طرح مهندسی انتخابات ایران توسط «بی‌بی‌سی» و «من و تو»
در میان دهها مطلب و گزارش رسانه‌های بیگانه می‌توان به گزارش اخیر شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی اشاره کرد.  مجری بی‌بی‌سی در گفت‌وگوی لو رفته از عوامل من و تو می‌خواهد که به عنوان عضوی از اصحاب رسانه دست از مبارزه نکشند!

«معین سعیدی» کارمند اخراجی شبکه من و تو در ادامه افشاگری‌های خود از پشت پرده شبکه‌های لندن‌نشین از جمله من و تو و بی‌بی‌سی ویدئویی را منتشر کرده که در آن نگین شیرآقایی از مجریان شبکه بی‌بی‌سی فارسی راهکارهایی برای تأثیرگذاری و مهندسی کردن انتخابات پیش رو در سال 94 ارائه می‌کند.

نگین شیرآقایی مجری و خبرنگار بی‌بی‌سی تأکید بر این مسئله داشت که شبکه من و تو همانند بی‌بی‌سی باید انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان اسفند سال 94 را هدایت کند و در دست بگیرد.
 
حمایت غرب از روی کار آمدن جریان غرب‌گرا در کشور
جدیدترین اظهار نظر در رابطه با لزوم روی کار آمدن جریان غرب‌گرا در داخل کشور را می‌توان اظهارات دیوید ایگناتیوس ستون‌نویس روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست دانست که طی آن در مطلبی برای پایگاه «دِ لیف کرنیکل» با ترسیم فضای سیاسی ایران به دو دسته مورد ادعای غربی‌ها، ادعاهایی درباره نامزدی نوه امام خمینی در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان مطرح کرد.

این تحلیلگر ارشد امریکایی مدعی شد: «نزاع قدرت در تهران بین میانه‌روها و تندروها در انتخابات ماه آینده، می‌تواند توازن سیاسی در ایران برای سال‌های پیش رو را ترسیم کند.»
ستون‌نویس واشنگتن‌پست همچنین نوشت: «26 فوریه (هفتم اسفند) انتخابات برای انتخاب 285 عضو پارلمان ایران یا مجلس(290نفر) و 85 عضو مجلس خبرگان (88نفر)که در نهایت جانشین رهبر عالی را برخواهند گزید، انجام خواهد شد.»

در مطلب این روزنامه‌نگار آمده است: «مقامات امریکایی انتظار دارند اگر تندروها با خارج کردن و کنار زدن نامزدها در نتیجه فریبکاری نکنند، نتیجه انتخابات «مزیت و برتری جزئی» اردوگاه میانه‌رو اطراف رئیس‌جمهور حسن روحانی و «ادامه تحرک و حرکت» او در جهت بازگشایی به سمت غرب باشد. این اظهار نظر شاید لب کلام تمام آرزوهایی باشد که مقامات سیاسی امریکا درباره انتخابات ایران دارند، البته پیش از آن در مقاطع مختلف مقامات امریکایی به این نکته اشاره کردند که امریکا به دنبال جهت‌دهی خاص به فضای سیاسی انتخابات ایران هستند. در این میان حتی عجله امریکا برای برداشتن برجام به عنوان تلاشی در این مسیر تفسیر شده است.


روزنامه هافینگتن‌پست نیز طی مطلبی در همین رابطه به این مسئله اشاره می‌کند که عجله امریکایی‌ها برای اجرای برجام در حقیقت در راستای ایجاد فضاسازی‌های لازم برای رسیدن به یک نتیجه خاص در ا‌نتخابات ایران است اما این بار اول نیست که امریکایی‌ها در این مسیر گام بر‌می‌دارند.


10 سال پیش، در بحبوحه نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، «مایکل لدین» نومحافظه‌کار ارشد امریکایی و مسئول پرونده سیاست‌داخلی ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در مقاله‌ای با عنوان «سریع‌تر لطفاً» به‌صراحت به ایجاد «انقلاب رنگی» در ایران اشاره کرده و گفته بود: «غرب متحد می‌تواند کاری را با ایران انجام دهد که قبلاً برای اوکراین انجام داد، همان انقلاب گل سرخ که در گرجستان به راه انداختیم، همان رفراندومی که در این تابستان علیه چاوز در ونزوئلا انجام دادیم و قبل‌تر در هائیتی و باز هم قبل‌تر از آن در نیکاراگوئه و شیلی انجام داده بودیم.»


 لدین تأکید کرده بود: «می‌خواهم بیان کنم تغییر رژیم [در ایران] باید خط مشی ما باشد. می‌خواهم از گروه‌های طرفدار دموکراسی در جامعه ایرانی، حمایت کنم. می‌خواهم از آنها حمایت سیاسی و مالی کنم. می‌خواهم اخبار و تبلیغات آنها پخش شود. همان‌طور که ما در زمان جنگ سرد با شوروی انجام دادیم.»در انتخابات 84 که با مشارکت بالای مردم برگزار شد، نقشه‌های مایکل لدین و سایر مقامات امریکایی برای «تغییر رژیم» در ایران با شکست مواجه شد اما گویا از همان زمان برای انتخابات چهار سال بعد نقشه کشیدند.


شاید یکی از نشانه‌های دیگری که بتوان به آن استناد کرد مطالبی است در کتاب «سایه عقاب‌ها» (طرح سری حمله امریکا به ایران) با استناد به منابع اطلاعاتی مختلف، برآوردی جامع از احتمال حمله امریکا به ایران که مورد بررسی قرار گرفته است.


با مرور اظهارات و جهت‌گیری‌های شخصیت‌های برجسته نظام سلطه و همچنین رسانه‌های آنها طی ماه‌های اخیر به‌خوبی پیداست که روی کارآمدن طیف هواه‌‌خواه غرب در مجلس و دیگر قوای کشور یکی از اهداف نظام سلطه بوده و شکل‌گیری مجلس ششم دیگری آرمان دولتمردان کاخ سفید است و در چنین شرایطی قانون و مصلحت حکم می‌کند تا وابستگان به جریان تندرو تجدیدنظرطلب به‌راحتی از مجاری قانونی تأییدصلاحیت نشوند و در کنار آن نسبت به رفتار و مواضع آنها روشنگری گسترده‌ای صورت گیرد./998/102/ب3  

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات