۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۸
کد خبر: ۳۱۹۱۹۵
کارشناس مهدویت:

تحقیق و پژوهش در عرصه مهدویت ضروری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بررسی نقش و کارکردهای تاریخی مهدویت را نیازمند شناخت و آموزش مفاهیم آن دانست و گفت: مطالعات تاریخی باید تشخیص دهد که چه چیزهایی باور مهدویت را تقویت می‌کند و چه چیزهایی سبب تزلزل این باور می‌شود.
صفري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نعمت الله صفری استاد حوزه علمیه در کرسی نقد علمی نقش و کارکردهای تاریخی مهدویت در جهان اسلام و ایران که شب گذشته در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد، گفت: تاریخ برای تجربه آموزی است.
 
وی افزود: مباحث تاریخی را می‌توان در دو صورت نقلی و تحلیلی دسته بندی کرد که مباحث نقلی به صورت متن محور است و در مورد آن تسامح می شود ولی در مباحث تحلیلی چرایی و چگونگی اتفاق مورد بحث قرار می گیرد و در مورد آن صاحب نظران نظرات خود را ارائه می دهند.
 
صفری با اشاره به قدمت مطالعات تحلیلی در میان شیعیان اظهار داشت: مطالعات تحلیلی در میان شیعیان و تاریخ اهل بیت(ع) از پیشینه طولانی برخوردار نیست و به 50 سال هم نمی رسد و همچنین مطالعات تحلیلی مهدویت حتی به یک دهه هم نمی رسد پس با این توصیف لازم است افرادی وارد عرصه مهدویت شوند و در این موضوع تحقیق و پژوهش کنند.
 
استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: عرصه مهدویت نیازمند آموزش مراحلی از جمله مفاهیم مهدویت است که برای مثال لغت مهدی، قائم و الرضا من آل محمد از کجا و چگونه گرفته شده و به چه معنا است.
 
وی ادامه داد: مرحله دوم در عرصه مهدویت  آموزه است؛ آموزه مهدویت و جریان هایی که ملحق به مهدویت هستند مانند بحث رجعت، اینکه رجعت در آغاز به معنای رجعت افراد نبوده بلکه رجعت دولت بوده است و بعد از مدت ها تبدیل به رجعت اشخاص شده است.
 
صفری ابراز داشت: اولین افراد و جریاناتی که برای مهدویت مصداق یابی کردند جریان کیسانیه بودند؛ مهدی یک آموزه اسلامی نیست بلکه آموزه وارداتی از ایران توسط کیسانیه هستند در حالیکه این گفته صحیح نیست.
 
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: مطالعات تاریخی باید تشخیص دهد که چه چیزهایی باور مهدویت را تقویت می کند و چه چیزهایی باعث تزلزل این باور و عقیده می شود همچنین مطالعات تاریخی نمی تواند فقط متکی به تاریخ شود بلکه نیاز به رشته های مختلفی است./1325/پ203/ی
ارسال نظرات