۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۳۱۹۸۴۶
مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی کشور:

هیئات مذهبی سبک زندگی فاطمی را در جامعه نهادینه کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی کشور گفت: میزان موفقیت یک هیأت مذهبی به عرض و طول مخاطبان و دسته های سینه زنی اش نیست؛ بلکه بستگی به این دارد که خروجی یک مجلس و محفل معنوی سبک زندگی فاطمی را در جامعه نهادینه کند.
رضا معممي مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، رضا معممی مقدم در همایش ستاد شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان سمنان که با حضور استاندار سمنان، رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان، اعضای کانون مداحان و شعرای آیینی استان سمنان، شورای هیات مذهبی، رییس مجمع کانون‌های فرهنگی تبلیغی استان سمنان و ستاد شؤون فرهنگی مناسبت‌های مذهبی و جمعی دیگر از مسؤولان در مجتمع ولایت اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سمنان برگزار شد، اظهار داشت: مهم ترین کارکرد ستاد شؤون فرهنگی در مناسبات مذهبی نهادینه سازی اخلاق و احکام در جامعه است.

 

وی ضمن تقدیر از حضور آگاهانه و حداکثری مردم کشورمان در انتخابات هفتم اسفند، با اشاره به اینکه یک مجلس مذهبی در تراز انقلاب اسلامی دارای ویژگی‌ها و مؤلفه‌های اساسی است، افزود: مجالس مذهبی باید آگاهی بخش، بیدار کننده، امیدوارکننده و وحدت آفرین و مبتنی بر محکمات دینی باشد.

 

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی کشور با بیان اینکه جامعه امروز از بداخلاقی‌ها رنج می‌برد، خاطرنشان کرد: ستاد شؤون فرهنگی در مناسبات مذهبی دارای چیستی، چرایی و چگونگی است که با ارائه این مؤلفه‌ها در سال 86 شورای انقلاب فرهنگی که قرارگاه فرهنگی کشور است، آن را به عنوان یک قرارگاه مناسبتی به تصویب رسانید.

 

معممی مقدم یکی از کارکردها و اهداف و منظورهای این ستاد را بازمهندسی مناسبت‌های مذهبی بر اساس محکمات دینی و اسلامی برشمرد و تصریح کرد: دو ظرفیت مهم در عرصه مناسبت‌های مذهبی در کشور وجود دارد یکی فرصت تبلیغ است چرا که شاهدیم برخی کشورهای اسلامی و مسلمان نشین دستشان از این فرصت تبلیغ خالی است حال آنکه ما فرصت‌هایی چون رمضان، محرم و صفر، دهه‌های کرامت و ولایت و امثالهم را داریم که باید از اینها به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کنیم.

 

اعتقادات عمیق و خیران مذهبی سرمایه‌های عظیمی برای نظام اسلامی هستند

وی دومین ظرفیت مهم موجود در کشور را سرمایه‌های اجتماعی برشمرد و افزود: این سرمایه اجتماعی نیز یکی اعتقادات مردمی است و دیگری پشتیبانی مالی مردم در تعظیم شعائر دینی است که باید گفت این سرمایه اجتماعی یکی از بی‌نظیرترین ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران است.

 

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی کشور با بیان اینکه هیات مذهبی به طور کامل از این فرصت برخوردار هستند، گفت: نباید در هیات مذهبی و محافل معنوی بر طبل آسیب‌ها کوبید و به آسیب شناسی‌هایی پرداخت که گاهاً دیده ایم که منجر به شیعه هراسی و ایران هراسی شده است؛ بنابراین هیات مذهبی باید از این نورانیت و کارکرد بی‌بدیل درست استفاده کرده و به آن جهت دهند.

 

معممی مقدم با بیان اینکه امروز همین هیات مذهبی خاستگاه مدافعان حرم است و مگر نه این است که این هیأت مدافع حرم تربیت می‌کند، اظهار داشت: ایجاد عرق و عزت ملی از کارکردهای 22 گانه هیات مذهبی است.

 

وی با بیان اینکه مؤلفه‌ها و شاخصه‌های هیات مذهبی باید بدان توجه شود و مواظب باشیم که در زمین دشمن نقش آفرینی نکنیم، تأکید کرد: میزان موفقیت یک هیئت مذهبی به عرض و طول مخاطبان و دسته های سینه زنی اش نیست؛ بلکه بستگی به این دارد که خروجی یک مجلس و محفل معنوی سبک زندگی فاطمی را در جامعه نهادینه کند.

 

مدیرکل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی کشور افزود: سبک زندگی فاطمی همانا همسرداری، فرزندداری، توجه به همسایگان، دفاع از ولایت و ولایت پذیری و اقتصاد مقاومتی است؛ که باید از متن و بطن هیات مذهبی خارج و در سطح جامعه ترویج یابد که اگر حاصل این باشد موفق عمل کرده‌ایم و توانسته‌ایم باید‌ها و نبایدهای شرعی و اخلاق مداری را بسط و گسترش دهیم و اثرگذار باشیم.

 

مناسبت‌های محلی به مناسبت‌های ملی تبدل نشود

معممی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود تأکید داشت: نباید برای هر مناسبتی یک دهه درست کنیم و جامعه را محدود کنیم به گونه ای که مردم به مناسبت‌های اجتماعی خود نرسند و نباید مناسبت‌های محلی تبدیل به مناسبات ملی شوند که برای مثال در مشهد اردهال سنتی به نام قالی‌شویان مرسوم است و حال شهری یا استانی همین مناسبت که مختص یک محل است را اجرا کند.

 

وی افزود: اگر قرار باشد برای هر امامی اربعین بگیریم اربعین اصلی کمرنگ می شود و عاشورا و تاسوعا و مناسبات مذهبی هر کدام باید بر اساس تاریخ قمری در وقت و زمان خود برگزار شوند و به عبارتی دیگر باید یک کد و شاخص برای اجرای مناسبت‌های مذهبی به نام تقویم جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم و بر اساس همین تقویم به اجرای برنامه‌ها بپردازیم.

 

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی کشور در ادامه با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) نماد وحدت مسلمانان بوده و اکنون برای ما الگو و سرمشق است، اضافه کرد: شهادت ایشان ابزار دشمن و لابی صهیونیست‌ها و استکبار جهانی برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان قرار گرفته است.

 

معممی مقدم خاطر‌نشان کرد: وحدت جهان اسلام برای عزت جهان اسلام مهم است و احدی حق ندارد این وحدت را خدشه دار کند.

 

عزاداری هدف نیست بلکه ابزاری جهت تدبر برای عمل است

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم مکارم اخلاق را در مجالسمان نهادینه کنیم، اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند عزاداری خودش هدف است و باید در پاسخ گفت عزاداری هدف نیست بلکه ابزاری است برای تدبری برای عمل؛ چه بسا اگر عزاداری هدف شد به جای رشد عمودی، رشد سطحی را آن هم در تنوع سبک عزاداری و پذیرایی شاهد خواهیم بود و در عزاداری‌ها دیگر گفته نمی‌شود که دانسته شود، بلکه گفته می‌شود تا گریانده شود.

 

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی کشور تأکید کرد: در منظومه کاری سال 95 باید توسعه متوازن مناسبت‌ها، تشکیل خیران قرآن و عترت، توجه به مناسبت‌های جشن و سرور که راه جلب نسل جوان و نوجوان است بیش از بیش مورد توجه قرار گیرد و ستاد ساماندهی محدود به برگزاری همایش‌ها نباشد./977/202/ب1

ارسال نظرات