۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۳۱۹۹۲۰
آیت الله مهدوی تبیین کرد؛

دلایل عقلی و نقلی حجاب اسلامی/ حجاب بخشی از هویت ملی ما است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان برخی از دلایل عقلی و نقلی حجاب، حجاب را از عوامل تحکیم بنیان خانواده و مبارزه با فساد در جامعه برشمرد و گفت: حجاب هم مصلحت فردی و هم مصلحت اجتماعی دارد و بخشی از هویت ملی ما است.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان،  آیت الله سید ابوالحسن مهدوی شامگاه امروز، در مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان با بیان این‌که امروزه حجاب بزرگترین مصلحت جامعه است، گفت: عقل حجاب را الزام می‌کند و بر اساس برخی دلایل در دنیای امروز افراد حتی اگر دین هم نداشته باشند می توانند با توجه به این دلایل حجاب را فهمیده و پوشش مناسب را در پیشه خود قرار دهند.

 

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: جوانان ما امروزه باید از طریق اینترنت و شبکه‌های مجازی این مباحث عقلی را به صورت مختصر در جوامع مختلف مطرح کنند البته این نکته را باید دانست که حجاب مختص زنان نیست و مردان نیز باید پوشش داشته باشند که حد پوشش در جنسیت متفاوت است.

 

وی با اشاره به فواید و آثار مثبت حجاب در جامعه، افزود: حجاب هم مصلحت فردی و هم مصلحت اجتماعی دارد و برای مثال اگر یک میکروب مسری در وجود من باشد هم برای من و هم برای جامعه و محیط اطراف ضرر دارد و در دیگر مثال کسی که عطری بر خود زده اطراف خود را نیز خوش بو می کند و این به این معناست که حجاب نیز هم مصلحت فردی و اجتماعی دارد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حجاب هم حق الناس و هم حق الله، خاطرنشان کرد: در اکثر موارد گناه حق الله و حق الناس جدا از یکدیگر هستند اما در برخی از موارد حق الله و حق الناس با یکدیگر هستند و حجاب زمانی که رعایت شود هم حقوق مردم را رعایت می کند و هم حق خداوند و کسانی که رعایت نمی کنند با آسیب رساندن به جامعه و خانواده حق الله را نیز ضایع می کنند.

 

دلایل لزوم حجاب عقلی و نقلی است

وی با بیان این‌که حجاب هم مصلحت دنیایی و هم مصلحت اخروی دارد، تصریح کرد: افراد فکر نکنند مصلحت حجاب تنها اخروی است و افراد صرفا برای مواظب بودن اخرت حجاب را رعایت می‌کنند زیرا حجاب تنها دلیل اخروی ندارد و فایده دنیوی حجاب بیش از فواید اخروی آن است که این فواید دنیایی اغلب برای کسانی است که یا اخرت را قبول ندارند و یا ایمان ضعیفی دارند.

 

آیت الله مهدوی افزود: حجاب هم در ارتباط با مخلوق و در ارتباط با خالق فایده دارد، حجاب هم دلیل عقلی و هم دلیل نقلی دارد و در دلایل نقلی می‌توان به 11 آیه قران اشاره کرد که خداوند در قرآن می‌گوید زنان لباس باز نپوشند که لباس زیر و اندام خود را نمایان کنند، پروردگار می‌فرماید حجاب را رعایت کن تا پاک دامن شناخته شوی و مورد اذیت قرار نگیری که این سخن دلیل عقلی است و اگر با بد حجابان قرار است سخن بگویید استدلال عقلی باید بیاورید همانطور که در قرآن نیز ابتدا دلیل شرعی و پس از آن دلیل عقلی می آورد.

 

بی‌حجابی مانع آزادی تفکر انسان می‌شود

وی با بیان این‌که دین اسلام دین استدلال است، گفت: نخستین دلیل عقلی ما ازادی فکری است و فکر در اثر پوشش کامل ازاد می شود که در این مسأله جنسیت ملاک نیست و اگر در ارتباط‌ ها ذهن درگیر شهوت شد مانند تلفن اشغالی می‌شود که دیگر نمی‌توان با مقصد صحبت کرد و درگیری ذهن در اثر بی‌حجابی سبب می‌شود تا ذهن آشفته به دنبال شهوت باشد و از هدف دور شود.

 

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به شرایط پوشش و حجاب در جوامع غربی، اظهار کرد: غرب آزادی را آزادی ظاهر می‌داند مانند نداشتن روسری اما آزادی فکر عکس این مسأله است و زمانی که پوشش وجود دارد فکر زن و مرد آزاد خواهد بود، از نظر فرهنگی جوامع غربی صدسال عقب تر از ابتدای اسلام ما هستند و تا صدسال آینده نمی‌توانند آزادی فکری ایجاد کنند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری پیرامون دومین دلیل عقلانی برای وجود حجاب افزود: بر اساس فطرت خلقت انسان در پوشش است و ذات انسان به گونه‌ای است که از برهنگی مداوم بیزار است و در فطرت انسان پوشش وجود دارد البته درباره سومین مورد عقلی باید دانست عقل داشتن حیا را لازم می‌داند و حیا از حیات است به این معنا که اگر شخصی می خواهد از نظر روحی زنده بماند باید حیا داشته باشد و حیا ارمغانی است که به واسطه چادر مشکی به دست می اید و در مردان نیز به همین گونه است.

 

وی در ارتباط با چهارمین دلیل عقلانی با بیان اینکه انسان عاقل هر چیزی را که گران بها تر است بیشتر حفظ می‌کند، خاطرنشان کرد: انسان هر چیزی را نسبت به ارزش آن حفظ می‌کند و وجود مرد و زن نیز هر کدام ارزش و جذابیتی دارد که در زن مشخص است بدن زن جذابیت بیشتری دارد و اگر قبول دارید زیبایی در نوع زن بیشتر است پس عقل حکم می‌کند که از آن محافظت می‌کند.

 

آیت الله مهدوی با بیان اینکه آزادی عمل برای هر فرد تا جایی است که مزاحم ازادی اجتماعی نشود، پیرامون پنجمین دلیل عقلانی حجاب تصریح کرد: این مسأله در همه جای دنیا وجود دارد مانند رانندگی که شخص پیاده یک نوع آزادی دارد و زمانی که سوار بر خودرو می‌شود بر اساس محدودیت در قوانین آزادی دیگری دارد و یا بوق زدن نوعی ازادی است اما تا زمانی که مزاحم دیگران نشود مانند مقابل بیمارستان بوق زدن و این نشان دهنده این است که آزادی هر فرد نیز محدودیت‌هایی دارد.

 

برهنگی حقوق مردم را ضایع می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: این واضح است که برهنگی حقوق مردم را ضایع می کند و افراد مجرد را به روابط نامشروع ترقیب می کند و در افراد متاهل نیز سبب از بین رفتن بنیان خانواده‌ها می شود پس مسلم است که پوشش چادر مشکی است که می تواند حقوق زن را حفظ کند.

 

وی با اشاره به تأثیر برهنگی در دانشگاه‌ها و فضای علمی جوامع، گفت: در دانشگاه شرایط در وضعیت بدی قرار دارد و ارتباط ها در دانشگاه زمانی که فکر مشغول شهوت است سبب افت علمی می‌شود و این در حالی است که در آمریکا برای پیشرفت علمی 4 دانشگاه‌ را تفکیک جنسیتی کرده‌اند تا فکر دانشجو ازاد شود و این دلیل عقلی است.

 

آیت الله مهدوی با بیان این‌که زن و مرد از نظر مظهر زیبایی متفاوت هستند، خاظرنشان کرد: ششمین مورد عقلی این است که ساختار باطنی زن به گونه‌ای است که فرد را جذب کند و این در حالی است که مردم به دنبال شیفته و جذب کسی شدن دارد و اگر ما این مسأله را پذیرفتیم باید بدانیم زن و مرد این شیفته شدن و زیبا دیده شدن را باید در چارچوب قاونونی چون خانواده محفوظ کنند.

 

وی درباره هفتمین دلیل عقلی برای حجاب افزود: حفظ هویت ملی در برابر تهاجم فرهنگی دشمن از دیگر مسائلی است که در این رابطه دشمن همیشه سعی بر این داشته تا با برهنگی قوای مردان و جامعه را ضعیف کنند و مثال بارز آن شهر آندلوس است و دیگر مثال های آن امان الله خان در افغانستان و رضاخان در ایران و اتاتورک در ترکیه فسادهایی را داشتند و دشمن برای نابودی هر کشور سعی در از بین بردن عفت و حیا در آن کشور را داشته است.

 

 حجاب بخشی از هویت ملی ما است

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: هویت ملی ما در دوران قبل از اسلام نیز این بوده که زنان محجوب باشند و در حقیقت حجاب بخشی از هویت ملی ما است، برای حجاب هزاران سال پیش نیز دلیل عقلی وجود داشته و بر این اساس اسلام تنها تأکید بر این مسأله عقلی دارد.

 

وی تصریح کرد: سلامت جسم هشتمین مسئله است که الکسیس کارن نوشته است که اکثر بیماری های روده و معده هیجان و اضطراب کاذب است و اگر این حرف را در مسئله خودمان بیاوریم مشخص می شود که عمده این هیجان به دلیل نبود حجاب است که تنها به دنبال هیجان و اضطراب ارایش ظاهری است که ارامش فکری را از بین می برد.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به دلایل روانشاختی موضوع حجاب بیان کرد: جسم نباید به گونه ای باشد که میکروب جذب کند و روح انسان نیز نباید به دنبال جذب میکروب باشد و کم‌ترین میکروب در روح نگاه است و در مقابل آن نیز کم جاذبه ترین پوشش در برابر نگاه چادر مشکی است.

 

وی با بیان اینکه حجاب سبب آرامش در مردان می‌شود، گفت: حجاب کامل مانع خشونت جامعه می شود و بی‌حجابی سبب درگیری می‌شود و حجاب از توهین به نوامیس جلوگیری می‌کند، دسترسی علمی به مراتب بالا نیز یکی دیگر از این موارد است که فرد علمی باید ارامش خاطرداشته باشد و وجود برهنگی در محیط علمی سبب کاهش ارامش فکری و عقلی می‌شود.

 

چادر موجب حفظ قداست زنان می‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حفظ و قداست زن به چادر است، تصریح کرد: چادر از جلب توجه جلوگیری می کند و برای مثال مانند رونمایی از یک اختراع که ابتدا چادر می گذارند و پس از آن برای جلب توجه دیگران چادر را بر می‌دارند و زن نیز به همین گونه است، اگر زن حجاب داشته باشد و این رونمایی تنها برای همسر باشد بسیاری از مشکلات حجاب ذهنی افراد حل می‌شود.

 

وی با بیان اینکه پوشش کامل مانع بسیاری از تخلفات قانونی می‌شود، افزود: دلیل بسیاری از طلاق ها، دعواها و بی اعتمادی ها در خانواده بی حجابی است چادر مشکی جلوی بسیاری از شکایت‌ها را می گیرد و به نظر من قوه قضائیه باید برخی از اوقات اعلام کند که چه میزان از شکایت‌ها و اختلافات منجر به طلاق دلیل بر بی حجابی دارد.

 

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: کاهش رضایت جنسی مردان از همسران خود و حریص بودن برخی از مردها شهوت را به دنبال دارد که سبب می‌شود به دنبال روابط نامشروع بروند که این عامل در بی حجابی دارد و پوشش کامل می تواند این شهوت و حرص مرد را از بین ببرد.

 

چادر راه مبارزه با نگاه‌های هرزه است

وی با بیان اینکه اینکه زن‌ها انعطاف پذیری فکری بیشتری نسبت به مردها دارند، تصریح کرد: روانشناسان می‌گویند که زن زودتر در یک مسأله همراه می شود و این ریشه در لطافت روح زن دارد که زودتر خام یک موضوع و مطلب می‌شود باید دانست زنان بدون چادر مشکی در حوزه فکری دیگران قرار می گیرند و سبب می‌شود تا فکر هرزه برخی از مردها به دنبال آن ها می رود و سبب از بین بردن آن‌ها و کاهش وفاداری آن‌ها نسبت به همسر بر اساس شهوت می‌شود و اگر زن می خواهد کسی با نگاهی هرزه به فکرش نباشد راهش چادر مشکی است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: تکثر گرایی در مردها وجود دارد که این تکثر گرایی‌ها ضررهایی دارد و سبب خشونت، کدورت زیاد با همسر و در نهایت طلاق شده است و چادر مشکی سبب می شود که مرد از این تکثر خارج شود و جذب همسر خویش باشد و نگاه بد به کسی پیدا نکند.

 

ویبا اشاره به نقش حجاب در تحکیم خانواده‌ها ابراز کرد: استحکام حریم خانواده با پوشش مناسب بوجود می‌آید، در برخی از موارد مردها با عنوان تیکه انداختن زن را از نظر زیبایی تحقیر می کنند و زن دیگری برای همسر خویش به رخ می کشد که پوشش و حجاب این مسئله را از بین می رود و مرد زمانی که نگاهش در اطرف و در جامعه به بد حجابان نباشد، بهتر همسر خود کسی را نمی‌داند و از مقایسه کردن با دیگران که سبب از بین بردن روابط می‌شود، دور می‌شود.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به اینکه حفظ حجاب در غیرت نیز تأثیر دارد، اظهار کرد: چادر مشکی تقویت کننده غیرت است، غیرت به معنای قوه تغییر دادن زشتی ها است و زمانی که غیرت باشد بنیه نیز برای از انجام کار ها تقویت می‌شد و بد حجابی در جامعه غیرت را از بین می برد و هر چه بد حجابی بیشتر می شود غیرت هم کم و بنیان افراد سست تر می شود.

 

وی با اشاره به دلیلی روانشناسی درباره فلسفه تاکید بر چادر مشکی افزود: بر اساس گفته‌ها علمی و روانشناسان جذابیت و انعکاس نور در رنگ روشن است و تفاوت میان چادر مشکی و چادر رنگی در این است، پارچه مشکی به اصطلاح می گویند صامت بوده و جذابیت ندارد و به این دلیل است که می‌گویند رنگ روشن شادابی می آورد و رنگ شاداب برای هر فردی نبوده و تنها برای درون خانواده است./1304/201/ب2

ارسال نظرات