۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۳۱۹۹۶۸

گزارش رسا از اختتامیه نخستین جشنواره خاطره نگاری تبلیغی

خبرگزاری رسا ـ آیین اختتامیه نخستین جشنواره سراسری خاطره نگاری تبلیغی اشراق به همت مرکز فرهنگی هنری با مشارکت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
جشنواره اشراق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین اختتامیه نخستین جشنواره سراسری خاطره نگاری تبلیغی اشراق به همت مرکز فرهنگی هنری با مشارکت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

این مراسم با استقبال پرشور طلاب و روحانیان و اهالی قلم پس از نماز مغرب و عشاء روز چهارشنبه 12 اسفندماه با قرائت چندی از آیات قرآن کریم از سوی حجت‌الاسلام جعفر زاده، قاری حوزه علمیه قم آغاز به کار کرد.

 

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی: ثبت خاطرات تبلیغی هم تبلیغ معارف دینی است

در ابتدای مراسم، دکتر حسنی رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی ضمن خیر مقدم به پیشکسوتان عرصه هنر و قلم و طلاب و فضلای خواهر و برادر، طی سخنانی اظهار داشت: امر تبلیغ دین برای حوزویان یک تکلیف است اما اگر از زاویه قلم و ادبیات به آن نگاه شود، یک بستر بسیار مهم برای خلق متون تأثیرگذار است.

 

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: مهم‌ترین کنش طلاب و فضلای حوزه علمیه در سطج جامعه، امر تبلیغ دین است؛ البته امروز پژوهشگاه‌هایی راه اندازی شده که به این امر مهم می‌پردازند اما تبلیغ طلاب طی سفرها و هجرت‌های کوتاه مدت، حاوی تجربیات و خاطراتی است که همگی پندآموز و عبرت‌آموز است.

 

وی ادامه داد: حلاوت و شیرینی که خاطره نگاری تبلیغی دارد، جشنواره شعری که از سوی این معاونت برگزار شد، به خود ندید.

 

حسنی ابراز کرد: بر مسؤولان حوزوی لازم است که طلاب و روحانیان را تشویق به ثبت خاطرات تبلیغی خود کنند؛ زیرا ممکن است بسیاری از این خاطرات برای مردم جذاب و تأثیرگذار باشد.

 

وی افزود: هرچند که تبلیغ دینی به خودی خود سبب نشر معارف اهل‌بیت(ع) و پاسخ‌گویی به سؤالات دینی می‌شود اما نگارش و ثبت خاطرات و داستان‌های تبلیغی می‌تواند منشأ بسیاری از داستان‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها شود و همین امر، سبب ترویج فرهنگ دین می‌شود.

 

در ادامه مراسم، کلیپ چندرسانه‌ای در ارتباط با روند برگزاری جشنواره خاطره نگاری تبلیغی و پخش سخنان رییس، داور و دبیر جشنواره از سوی دبیرخانه این جشنواره بر روی پرده رفت و به نمایش گذاشته شد.

 

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی: ثبت خاطرات تبلیغی، قلب مبلغان دینی را تثبیت می‌کند

حجت‌الاسلام روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه مراسم طی سخنانی خاطرنشان کرد:‌ خدای متعال در آیه شریفه 120 سوره هود، خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید که خاطرات تبلیغی پیغمبران را به صورت قصه‌وار برای تو نقل می‌کنیم تا قلب تو را تثبیت کنیم.

 

وی یادآور شد: نقل خاطرات تبلیغی انبیای الهی و رسولان پروردگار در قرآن کریم، تأثیر بسزایی در تثبیت اعتقادات دینی دارد؛ بنابراین اگر خاطرات تبلیغی مبلغان به خوبی ثبت شود، می‌تواند سبب راهنمایی مبلغان و تثبیت راه آنان شود.

 

حجت‌الاسلام روستاآزاد تأکید کرد: ثبت خاطرات تبلیغی انتقال تجارت و دانش به مبلغان جوان‌تر است تا بیاموزند که در برابر شرایط گوناگون تبلیغی از جمله برخوردها، نامهربانی، محبت‌ها و عکس‌العمل‌ها، چگونه رفتار کنند.

 

وی گفت: اگر خاطرات به زیبایی ثبت و به نگارش درآید، مسیر زیبایی برای تبلیغ معارف دینی و اسلامی است؛ همچنین راه‌های پر پیچ و خم ماندگاری دین خدا و مکتب اهل‌بیت(ع) را ثبت و ضبط می‌کند و گنجینه‌ای برای تمام طلاب و مبلغان دینی می‌شود.

 

مدیر دفتر هنر و ادبیات حوزه علمیه قم: خاطره نگاری تبلیغی، ادبیات تازه‌ای به اسلام اضافه کرد

در ادامه مراسم، دکتر سرهنگی مدیر دفتر هنر و ادبیات حوزه علمیه قم با ارائه خاطراتی از تبلیغ دین در جبهه‌های جنگ پرداخت و اظهار داشت: سال 1275 کتابی به تألیف یک روحانی در بوشهر به چاپ رسید که 110 فرمان در آن منتشر شده بود؛ بند 22 و 23 از این فرمان‌ها به عکاسی از اتفاقات و ثبت خاطرات ارتباط دارد و همین امر ضرورت خاطره نگاری تبلیغی را می‌رساند.

 

مدیر دفتر هنر و ادبیات حوزه علمیه قم تصریح کرد:‌ ملت ایران بعد از انقلاب اسلامی، صاحب یک ادبیات تازه شد که هزینه آن را مردم دادند؛ زمان جنگ 8 ساله هم ادبیات نویی پا به عرصه گذاشت که هزینه آن را مردم عادی دادند؛ هزینه‌هایی که بابت انقلاب و جنگ پرداخت شده است، نباید فراموش شود.

 

وی تأکید کرد:‌ خاطره نگاری تبلیغی که ادبیات تازه‌ای را به ادبیات دینی اضافه می‌کند، هزینه‌هایی داشته و دارد که از سوی طلاب و روحانیان پرداخت می‌شود.

 

سرهنگی عنوان کرد: یک روحانی که خاطرات تبلیغی خود را به ثبت می‌رساند، می‌تواند مخاطبان خود را با دنیای تازه‌ای رو در رو کند.

 

وی اظهار داشت:‌ این‌که نظام اسلامی از طریق روحانیان و طلاب علوم دینی صاحب یک ادبیات تازه می‌شود، امر میمون و خوشنود کننده‌ای است.

 

حجت‌الاسلام بهداروند: خاطرات تبلیغی روحانیان در ایام دفاع مقدس ثبت و ضبط شود

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام محمد مهدی بهداروند نویسنده و راوی دفاع مقدس طی سخنانی اظهار داشت: تبیین نقش روحانیت در 8 سال دفاع مقدس به خوبی تبیین نشده است و امیدوارم که در کنار نگارش سفرنامه‌های تبلیغی، بخشی از خاطرات مبارزات و تبلیغ‌های روحانیان در ایام دفاع مقدس به نگارش برسد.

 

نویسنده و راوی دفاع مقدس بیان کرد: هر زمان که یک روحانی در میان رزمندگان ایام دفاع مقدس حاضر می‌شد، بحث‌ها و مشکلات احتمالی برطرف می‌شود و همگی همدل و همزبان به مجاهدت می‌پرداختند.

 

وی با اشاره به خاطراتی از حضور روحانیان در ایام دفاع مقدس ادامه داد: فرماندهان طلبه‌ای در ایام دفاع مقدس وجود داشتند که به سبب تأثیر روحانی خود، همواره در این عرصه جان فشانی کردند تا به شهادت رسیدند.

 

حجت‌الاسلام بهداروند ابراز کرد: امیدوارم این جشنواره شروع مبارکی برای تدوین نقش روحانیت در عرصه‌های مختلف تبلیغی باشد.

 

نویسنده کتاب داستان سیستان: نخستین فایده خاطره نگاری تبلیغی، درس‌آموزی از آن‌هاست

رضا امیرخانی نویسنده کتاب داستان سیستان در ادامه مراسم به نقل خاطراتی از نگارندگی خود پرداخت و اظهار داشت: تجارت زیستن همواره در نگارندگی من نقش مهمی داشته است و همین امر توانسته نوشته‌های من را تأثیرگذار کند.

 

وی افزود: جذابیت‌های مکانی تنها به چشم کسانی می‌آید که در آن محیط زندگی نمی‌کنند؛ بنابراین ثبت خاطرات تبلیغی از سوی روحانیان می‌تواند شرایط زیستی زیبایی را به نمایش بگذارد.

 

نویسنده کتاب داستان سیستان خاطرنشان کرد:‌ خاطره نگاری تبلیغی فایده‌های بسیاری برای مبلغ خاطره نویس و مخاطبان آن دارد؛ نخستین فایده خاطره نویسی برای روحانی اندیشیدن و درس آموزی از اتفاقات پیش آمده است.

 

وی یادآور شد: خاطراتی که از حضور یک مرجع تقلید در زندان‌های زمان رژیم شاهنشاهی نقل شده است، درس‌هایی برای مخاطبان داشت که اگر این خاطرات نبودند، هیچ‌گاه به چنین اطلاعاتی دست نمی‌یافتند.

 

امیرخانی تأکید کرد: برای بسیاری از مردم، خاطرات یک روحانی بسیار عمیق‌تر و جذاب‌تر از خاطرات یک پزشک یا معلم است چون روحانی با اقشار گوناگون مردم در محیط‌های گوناگون زیستی ارتباط دارد.

 

وی گفت: ثبت و ضبط تاریخ اجتماعی در ایران بسیار ضعیف بوده است و اگر روحانیان خاطرات تبلیغی خود در روستاها و مناطق مختلف را ثبت کنند، می‌تواند شرایط تاریخی و اجتماعی و فرهنگی جذابی را از آن مناطق به ثبت برساند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری: انتقال تجارت تبلیغی روحانیان، درس آموز و عبرت آموز است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری، استاد برجسته حوزه علمیه قم در آیین اختتامیه جشنواره خاطره نگاری تبلیغی اشراق طی  سخنرانی آموزنده‌ای اظهار داشت: از سن 22 سالگی منبر می‌روم و سخنرانی می‌کنم اما اولین منبر خود در شهر خوانسار را هنوز در ذهن دارم و انگیزه اصلی خود را فراموش نکرده‌ام.

 

وی ادامه داد:‌ آیت‌الله سبحانی در سخنانی فرمودند که من از دو استاد خود، جمله‌هایی در ارتباط با منبر شنیدم؛ از زبان آیت‌الله بروجردی شنیدم که بهترین کار در عالم روحانیت، منبر و موعظه و سخنرانی است؛ همچنین از زبان امام خمینی شنیدم که بهترین کار برای روحانیان، سفرهای تبلیغی و خطابه و موعظه است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری عنوان کرد: اولویت داشتن منبر و موعظه برای روحانیان امری عقلانی است زیرا اگر این تبلیغ‌ها نباشد، هرچه کار علمی در حوزه‌های علمیه انجام شده، کم ثمر می‌ماند.

 

وی اظهار داشت:‌ مردم نیازمند منبر و موعظه و قرآن و معارف اهل‌بیت معصومین(ع) هستند؛ اگر روحانیان در این وظیفه کوتاهی کنند، خداوند متعال قبل از این‌که جاهل را محاکمه کند، عالم دین را محاکمه خواهد کرد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: قرآن کریم سند اسلام است و هیچ سندی در عالم به اتقان و جامعیت قرآن در تمام دنیا وجود ندارد؛ اما این سند عظیم نیاز به تبیین از سوی اهل‌بیت معصومین(ع) و انتشار آن از سوی روحانیان و مبلغان دینی دارد.

 

وی ادامه داد: قرآن اصل اولیه دین اسلام است و سخنان اهل‌بیت معصومین(ع) پیام‌های قرآن کریم هستند؛ و روحانیان باید این پیام‌ها را به مردم برسانند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری ابراز کرد: انتقال تجارب تبلیغی از سوی روحانیان مبلغ می‌تواند عبرت و درسی برای سایر طلابی باشد که هنوز پا به عرصه تبلیغ دین نگذاشته‌اند.

 

وی افزود: آموختن ادبیات عرب برای طلاب و روحانیان بسیار لازم و ضروری است اما آموختن ادبیات فارسی هم یکی از ضروریات روحانیت و تبلیغ دینی است.

 

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ طلاب و روحانیان نباید غلط‌های مشهور ادبیاتی را تکرار کنند؛ فرقی نمی‌کند که این غلط ها در ادبیات فارسی یا ادبیات عربی باشند.

 

وی با اشاره به خاطره‌ای از ایام تبلیغی یادآور شد: در یکی از سفرهای تبلیغی به ژاپن دریافتم که نخستین سخن معلمان آن کشور برای دانش‌آموزان کلاس اول، تأکید بر تلاش و مجاهدت برای خودکفایی بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری تأکید کرد: تمرین تنها شرط قوی شدن خطابه و آموختن مهارت‌های تبلیغی برای طلاب و روحانیان است؛ طلاب بدون مجاهدت و تمرین فراوان انتظار نداشته باشند که به موفقیت بزرگی برسند.

 

وی گفت: روحانیان برای خدا به تلیغ نمی‌روند؛ برای خلق خدا به تلیغ دین می‌پردازند؛ بنابراین چنانچه منبری با مستمع درخوری مواجه نباشد، از ارزش کافی برخوردار نیست.

 

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به خاطره‌ای تبلیغی اظهار کرد:‌ ائمه معصومین(ع) به قدری دارای شأن و مقام هستند که اگر کسی اسامی مبارک ایشان را کوچک خطاب کند، در حقیقت به این بزرگواران بی احترامی کرده است؛ مبادا اسم حضرت امیرالمؤمنین به اسم کوچک یاد شود.

 

وی در پایان خاطراتی از سفرهای تبلیغی خود برای پند آموزی مخاطبان بیان کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی تأکید کرد؛ لزوم تبلیغ طلاب و روحانیان در ایام نوروز و دید و بازدیدها

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور طی سخنانی اظهار داشت: تعطیلات عید امتیازاتی نسبت به محرم و رمضان دارد؛ ایام تبلیغی محرم و رمضان گاهی در فصل گرما  و گاهی در فصل سرما واقع می‌شوند و همواره مغازه‌ها باز می‌ماند و تنها عده خاصی پای سخنان روحانیان می‌نشینند؛ اما در ایام عید، همه افراد اعم از انقلابی و ضدانقلاب، بازار را تعطیل می‌کنند و در هوای مطبوع بهار به مهمانی و عید دیدنی می‌روند؛ از این‌رو ایام عید نوروز فرصت بسیار خوبی برای تبلیغ دینی طلاب و روحانیان است.

 

وی تأکید کرد:‌ یکی از عللی که مردم جذب روحانیان نمی‌شوند، استفاده نکردن از ابزار شادی همچون خنده و دید و بازدید ایام نوروز است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی عنوان کرد: استفاده از کلمات قصار در سخنرانی و تبلیغ معارف دینی بسیار اثرگذار است؛ چنین مهارتی در بزنگاه‌ها به کمک مبلغان دینی می‌آید.

 

وی اظهار داشت:‌ استفاده از مباحث سیاسی به ویژه موضع گیری‌های جناحی در تبلیغ دینی، مردم را از روحانیت دور می‌کند و اثر سخن و تبلیغ را کم می‌کند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: طلاب و روحانیان پاسخ هر سؤالی را ندهند که از سوی مخاطبان مطرح می‌شود؛ وارد شدن در بسیاری از مباحث، تنها بازی خوردن و کم شدن اثر سخن است.

 

وی ادامه داد: روحانی باید مردم را بخنداند و بگریاند؛ استفاده نکردن از لطیفه و نخنداندن مردم، اثر سخنرانی روحانیان را کم می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز کرد: مبلغان دینی جز در موارد حساس، فیلم و سریال نبینند و هر روزنامه و مجله‌ای را مطالعه نکنند؛ زیرا مردم همواره روحانیان را رصد می‌کنند.

 

وی افزود: روحانیان عامل وحدت باشند و جناحی عمل نکنند؛ بسیاری از روحانیانی که وارد تلویزیون شده و جناحی عمل کردند، از رده خارج شدند و تبلیغشان کم اثر شد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد:‌ مبلغان دینی مبادا مزاحم تفریح مردم نشوند؛ برای سخنرانی و تبلیغ دین از فرصت‌های دیگری استفاده کنند.

 

وی یادآور شد: گفت‌وگوی تن به تن و چهره به چهره اثری دارد که هیچ‌گاه در تلویزیون نخواهد داشت؛ طلاب و روحانیان ایام نوروز و دید و بازدید این ایام را برای تبلیغ معارف دینی غنیمت بشمارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی تأکید کرد: قلبی که در آن پر از کینه باشد، مورد لطف الهی قرار نمی‌گیرد؛ مبلغان دینی بستگان و آشنایان خود را به هم نزدیک کنند تا کینه‌ای از هم در دل نداشته باشند.

 

وی در پایان گفت: طلاب و روحانیان در بازدید از بستگان، تفاوتی میان فقیر و غنی قائل نشوند؛ چنانچه کسی به خاطر خدا و رسیدگی به فقرا از منافع خود بگذرد، خدا برای او جبران می‌کند.

 

تجلیل از برگزیدگان جشنواره

شایان ذکر است، در پایان مراسم با حضور حجج اسلام والمسلمین صالحی خوانساری و قرائتی، حجت‌الاسلام روستاآزاد ورضا امیرخانی، از برگزیدگان جشنواره سراسری خاطره نگاری اشراق تجلیل و قدردانی شد.

 

در این مراسم از حجج اسلام قاسم اردکانی و ابراهیم انجم شعاع و خانم فاطمه مریدی به عنوان برگزیده در بخش خاطره کوتاه و از حجج اسلام محمد حسین نظری و مسعود دیانی به عنوان برگزیده خاطره نیمه بلند تجلیل شد.

 

همچنین حجج اسلام علی اسفندیاری، سعید احمدی، سجاد صالحی، محمد تقی استیری و عباس علی‌پور در بخش خاطره نیمه بلند شایسته تقدیر شدند.

 

حجت‌الاسلام محمد حامی و خانم فائزه بوربور برگزیده بخش خاطرات بلند و حسین صبوری برگزیده بخش خاطره روزنوشت شدند.

 

همچنین حجج اسلام محمد جواد خالقی و خانم فاطمه دلاوری پاریزی به عنوان شایسته تقدیر در بخش خاطره روزنوشت تجلیل شدند.

 

حجج اسلام مسلم ناصری و حسن بسطامی به صورت مشترک در رتبه دوم و حجت‌الاسلام حامد حسینیان به عنوان رتبه سوم در بخش سفرنامه برگزیده شدند./997/ز503/س

 

خبرنگار: بهروز ملکی

ارسال نظرات