۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۳۲۰۵۰۷
حجت‌الاسلام جوشقانیان تبیین کرد؛

ولایت‌گریزی خواص مهم‌ترین عامل غصب ولایت/ شهادت، هزینه دفاع از ولایت

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت امنای مؤسسه سیره تفحص شهدا با بیان این‌که حضرت فاطمه زهرا(س) واسطه بین نبوت عظمی و ولایت کبری است، گفت: حضرت زهرا(س) درس ولایتمداری را تا آخرت به همه جان‌نثاران ولایت و امامت آموخت که باید با تمام وجود در مسیر ولایت و امامت هزینه کرد.
حجت الاسلام حسين جوشقانيان

حجت‌الاسلام حسین جوشقانیان کارشناس دینی و معاون تفحص قرارگاه فرهنگی خاتم‌الاوصیا(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که ما در دو مقطع تاریخی وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که جمعیت مسلمانان ناب به حداقل رسیده است و در آن دو مقطع پرچم به دست دو زن افتاده است، گفت: یکی مقطع بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) است به جهت نفاقی که حاصل شد و یکی هم مقطع عاشورا و کربلا بود.

 

وی افزود: در مقطع اول پرچم به دست حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) و در مقطع دوم پرچم به دست حضرت زینب کبری(س) افتاد.

 

کارشناس دینی اظهار داشت: علت این مسأله این است، جمعیتی که در آن زمان و عصر پیامبر اکرم(ص) بودند وقتی حضرت رحلت فرمودند به سه بخش تقسیم شدند؛ دو گروه حداقلی و یک گروه حداکثری، اون دو گروه حداقلی در یک نقطه تقابل بودند، یکی زیر سقف ولایت در مسجد پیامبر به سردمداری امیرمؤمنان علی(ع) و یکی هم زیر سقف سقیفه که رییس آن جمع سعد بن عباده بود که تاریخ نشان می‌دهد سعد بن عباده بعدا دچار چه  گرفتاری‌ها و فقری در زندگی شد.

 

ولایت‌گریزی خواص مهم‌ترین دلیل غصب خلافت و ولایت

حجت‌الاسلام جوشقانیان ادامه داد: گروه اول که ولایتمدار و در کنار امیرمؤمنان بودند تعدادشان چهار تا پنج نفر بود و گروه زیر سقف سقیفه هم هفت تا هشت نفر بودند، این دو گروه حداقلی؛ اما یک گروه حداکثری نیز در این میان وجود داشت که متشکل از خواص و عوام و افرادی بودند که ولایت‌گریز بودند و حاضر نشدند هزینه ولایت‌مداری پیامبر اکرم(ص) را بپردازند و سود این مسأله عاید ولایت‌ستیزان شد.

 

وی خاطرنشان کرد: ما قرآن را که نگاه می‌کنیم سوره منافقون، سوره توبه و آیات نفاق نشان می‌دهد جمع بسیاری در عصر پیامبر اکرم(ص) دچار اعوجاج و نفاق شدند؛ اینها بعد از رحلت پیامبر کجا رفتند؟ آیا مردند؟ ابدا، آیا همه هدایت شدند؟ ابدا، قرآن این را به ما نمی‌گوید و تاریخ چنین مسأله‌ای را به ما نشان نمی‌دهد. بلکه این‌ها آمدند و بر اریکه سوار شدند.

 

عضو هیأت امنای مؤسسه سیره تفحص شهدا با بیان این‌که امیرمؤمنان علی(ع) دیگر بعد از پیامبر اکرم(ص) نمی‌تواند با آن جایگاه و شمشیر آهنی در مقابل کفر مطلق بجنگد، چون کفر نیست و نفاق است، افزود: با نفاق بود که آمدند و در خانه وحی را آتش زدند، با نفاق بود که سراغ امیرمؤمنان(ع) آمدند و در مواجهه با کفر اینجاست که صدیقه طاهره، محور آل کساء باید به میدان بیاید.

 

وی تصریح کرد: در روز مباهله هم وقتی پیامبر حسین(ع) را بغل کرده، دست حسن(ع) را گرفته، پشت سر پیامبر اکرم(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) و پشت سر بانو دوعالم حضرت علی(ع) حرکت می‌کنند، این شکل و شمایل دارای تفسیر است و آن این‌که حضرت فاطمه زهرا واسطه بین نبوت عظمی و ولایت کبری است.

 

حضرت زهرا(س) حافظ اصلی اسلام ناب

حجت‌الاسلام جوشقانیان با اشاره به این‌که اگر فاطمه زهرا(س) نبود امروز اسم اسلام ناب به دست ما نمی‌رسید، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در وصیت‌نامه سیاسی الهی خود با توصیه به این‌که کسانی که ظلم کردند در تشییع و تدفین او نباشند و قبر مخفی باشد، این علامت سؤال را در پیشگاه تاریخ طرح کرد که تنها دختر پیامبر اکرم(ص) با آن همه عظمت مضجع و مدفن شریفش کجاست.

 

وی بیان داشت: از این رو باید گفت نقشی که صدیقه طاهره در این مقطع تاریخی داشت و با همه توان به میدان آمد و همه هستی خود را برای امیرمؤمنان(ع) و ولایت هزینه کرد و فرمود: «روحی لروحک الفداء یا اباالحسن، نفسی لنفسک الفداء یا اباالحسن»، این یعنی حضرت زهرا(س) درس ولایتمداری را تا آخرت به همه جان‌نثاران ولایت و امامت آموخت که باید با تمام وجود در مسیر ولایت و امامت هزینه کرد.

 

کارشناس دینی ادامه داد: وقتی خدمت امیرمؤمنان(ع) رسیدند و گفتند پیامبر اکرم(ص) را برای ما توصیف کن، حضرت فرمود: شما نعمت‌ها دنیا را بازگو کنید تا من بگویم، گفتند قرآن می‌فرماید: «ان تعدوا نعمةالله لا تحصوها؛ اگر بخواهید نعمت‌های خداوند را بشمارید قادر نخواهید بود»، حضرت فرمود: همین قرآن می‌فرماید «قل متاع‌الدنیا قلیل؛ متاع دنیا ناچیز است»، حال متاع دنیایی که با ناچیزی قابل بیان نیست، حال من چه بگویم در مورد شخصیتی که خداوند می‌فرماید: «انک لعلی خلق عظیم؛ پیامبر دارای خلق عظیم است».

 

صدیقه کبری پاره‌ای از خلق عظیم پیامبر

وی با بیان این‌که حضرت زهرا(س) پاره‌ای از خلق عظیم پیامبر اکرم(ص) است، گفت: اگر اخلاق پیامبر قابل توصیف نیست به جهت سنگینی و عظمت و کرامت؛ اخلاق صدیقه طاهره(س) نیز قابل تفهیم و توصیف نیست.

 

حجت‌الاسلام جوشقانیان اظهار داشت: حضرت زهرا(س) تمام دغدغه‌اش دین خداست؛ صدیقه کبری همچنان که پیامبر اکرم در مقام ظاهری مرتبت و مکانتش فدای قرآن می‌شود، در حالی که پیامبر اکرم در واقع دارای جایگاه و پایگاه برتر است و در روز قیامت قرآن بر حضرت عرضه می‌شود، اما در مقام ظاهری دنیا پیامبر خود را فدای قرآن و احکام قرآن می‌کند، حضرت زهرا(س) نیز با همه وجود فدای ولایت، قرآن و فدای احکام اسلام شد.

 

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) کسی بود که خودش را برای این‌که شجره طیبه اسلام ناب شکل بگیرد، جان بگیرد، شاخ و برگ بگیرد و ریشه بگیرد، فدا کرد و در این بُعد هم از پدرش رسول‌الله(ص) تأسی گرفت.

 

اهتمام ویژه حضرت زهرا(س) به ترویج فرهنگ قرآن در جامعه

معاون تفحص قرارگاه فرهنگی خاتم‌الاوصیا(ص) افزود: در بُعد دیگر قضیه حضرت زهرا(س) خود می‌فرمایند: «من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم؛ تلاوت قرآن، نگاه بر چهره رسول خدا و انفاق در راه خدا» و این یعنی حضرت اهتمام ویژه‌ای به انس با قرآن، ترویج قرآن، فرهنگ قرآن و قاموس قرآن داشت.

 

وی تصریح کرد: دغدغه پیامبر اکرم(ص) نیز در طول 23 سال پیامبری تحقق احکام قرآن بود و فاطمه زهرا(س) برای اجرای حکم قرآن بود که شب و روز گریان بود، چون دید آیه انما ولیکم‌الله دارد روی زمین می‌ماند و آیات عدیده قرآن در بخش حاکمیت و ولایت دارد روی زمین می‌ماند، برای همین با تمام وجود برای دفاع از ولایت قد علم کرد.

 

اهل‌بیت(ع) دارای سه جایگاه قدسی، علمی و ولایی هستند

حجت‌الاسلام جوشقانیان با بیان این‌که اهل‌بیت(ع) دارای سه جایگاه قدسی، علمی و جایگاه حکمی و ولایی هستند، گفت: هر سه این جایگاه‌ها روی زمین مانده بود؛ مردم جنبه قدسی را رعایت نکردند چون خانه وحی را به آتش کشیدند، جایگاه علمی را رعایت نکردند چون برای برای حل مسائل خود سراغ دیگران رفتند نه اهل‌بیت(ع) و جایگاه حاکمیتی و ولایی را رعایت نکردند چون همه کسانی را که خداوند به عنوان حاکم و والی معرفی کرده است به نحوی زندانی کردند و دغدغه حضرت زهرا(س) برای دفاع از این سه جایگاه بود.

 

وی با اشاره به این‌که نگاه به چهره رسول‌الله دومین مسأله‌ای است که حضرت زهرا(س) از امور دنیایی دوست دارند، خاطرنشان کرد: حضرت نمی‌فرمایند نگاه به چهره پدرم بلکه می‌فرمایند نگاه به چهره رسول خدا از حیث این‌که نبی‌الله و رسول‌الله است؛ یعنی مردم نگاهتان به این باشد کسی که در مسیر خداوند به عنوان خلیفة‌الله جانشین است باید محبوب قلب و جان شما باشد.

 

عضو هیأت امنای مؤسسه سیره تفحص شهدا انفاق در راه خداوند را سومین موردی دانست که حضرت زهرا(س) در دنیا دوست داشت، گفت: مجموعه آنچه که در وجود نازنین پیامبر عظیم‌الشأن به عنوان خلق عظیم هست، متجلی در وجود صدیقه کبری(س) است که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «حضرت زهرا(س) ریحانه من، پاره قلب من و جان من است».

 

وی ادامه داد: با توجه به درس بلندی که حضرت صدیقه کبری(س) به عنوان اولین معلم و آموزگار نشر، تحقق و تحقیق امر ولایت به ما آموختند، ما باید در میدان عمل ولایتمداری خود را اثبات کنیم و عملا به یاری ولایت بشتابیم.

 

معرفت، محبت و اطاعت سه رکن بنای ولایت‌

حجت‌الاسلام جوشقانیان با بیان این‌که بنای ولایت دارای سه رکن است، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم در مکتب ولایتمداری حضرت زهرا(س) خود انجام وظیفه کنیم و به عنوان شیعیان حضرت زهرا(س) روسفید باشیم باید به دنبال این باشیم که هر سه رکن ولایت‌مداری محقق شود.

 

وی رکن اول بنای ولایت را معرفت دانست و افزود: معرفت به این معنا که این ذوات مقدس هستند که کانال و مجرای فیض الهی محسوب می‌شوند، این ذوات مقدس هستند که باید امر خدا در روی زمین به واسطه آنها تحقق پیدا کند که به آن حاکمیت می‌گوییم، در عصر غیبت هم خود ذوات مقدس هستند که معین می‌کنند که چه کسی باید جانشین عام آنها باشد.

 

کارشناس دینی با بیان این‌که رکن دوم ساختمان و بنای ولایت محبت است، خاطرنشان کرد: یعنی اگر شیعیان امیرمؤمنان و حضرت زهرا(س) معرفت داشته باشند به ذوات مقدس، ولی این ذوات مقدس را از زن و فرزند خود بیشتر دوست نداشته باشند، پیامبر فرمود در ایمانتان تردید کنید چون ناقص است.

 

وی گفت: باید رهبر و ولی در نگاه ما از همسر و فرزند عزیزتر باشد؛ این محبت باید خالصانه باشد، باید ولی را بخواهیم برای این‌که با ولی به سعادت و سیادت و کمال برسیم، نه این‌که ولی را برای دنیایمان بخواهیم و اگر ولی را برای سعادت می‌خواهیم گاهی باید همه زندگی و جانمان را فدای ولی کنیم تا سیادت و رشد معنوی و اخروی داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام جوشقانیان اطاعت را سومین رکن بنا و ساختمان ولایت برشمرد و ابراز داشت: باید اوامر و فرمول‌هایی که اهل‌بیت(ع) بیان فرمودند را در زندگی‌مان، در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به کار بگیریم، نه این‌که فقط یک هاله و اسمی از نام اهل‌بیت(ع) و ولایت باشد و کارها و خواسته‌های خودمان را دنبال کنیم و دعایمان این باشد که خداوند توفیق دهد تا بتوانیم پیروان راستین حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) باشیم./907/ت301/ی

ارسال نظرات