۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۳۲۳۷۱۵
کارشناس احکام فقهی مطرح کرد؛

احکام فراموش کردن بعضی از اعمال در نماز و روزه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که فراموش کردن بعضی از احکام در نماز اشکال ندارد، گفت: اما انجام ندادن دسته‌ای از ارکان نماز، حتی در صورت فراموشی سبب بطلان نماز می‌شود.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم ربانی شامگاه امروز در حرم حضرت معصومه (س) بابیان این‌که فراموش کردن بعضی از احکام در نماز اشکال ندارد، گفت: اما انجام ندادن دسته‌ای از ارکان نماز حتی در صورت فراموشی سبب بطلان نماز می‌شود.


وی افزود: برای مثال اگر کسی یادش رفته باشد وضو بگیرد و بعد از نماز بفهمد که وضو نگرفته نمازش باطل است و باید دوباره آن را بخواند.


استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین اگر قبل از نماز لباس کسی بر اثر ترشح نجس شده باشد و یادش برود لباس خود را عوض کند و با همان لباس نجس نماز بخواند نمازش باطل بوده و باید لباس و بدن خود را تمیز کرده و بعد نماز بخواند.


حجت‌الاسلام ربانی ادامه داد: اگر کسی در نماز یکی از ارکان نماز یعنی قیام، نیت، تکبیرة الاحرام، رکوع و سجود را فراموش کرد نمازش باطل است و باید دوباره نماز خود را بخواند.


وی افزود: همچنین اگر کسی در مسافرت بود و یادش رفت که نمازش شکسته است و نماز خود را کامل بخواند اگر وقت نماز تمام نشده، نمازش باطل است و باید دوباره نماز خود را بخواند ولی اگر وقت نمازش تمام شده، میان مراجع اختلاف است و باید به رساله یا دفتر مراجع رجوع کند و حکم را براساس نظر مرجع تقلید خود جویا شود.


استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر کسی یادش رفت یکی از غسل های واجب خود را انجام دهد و روزه بگیرد روزه او قضاست و باید روزه خود را قضا کرده و کفاره آن را بدهد و روزه را دو مرتبه به‌جا آورد.

 

حجت‌الاسلام ربانی تصریح کرد: برخلاف ارکان نماز فراموش کردن بعضی دیگر از اعمال نماز، نماز را باطل نمی‌کند که نخواندن قنوت و یا جایگزین کردن سوره حمد به‌جای تسبیحات اربعه با نیت قبلی از این جمله است.


وی یادآور شد: همچنین اگر فردی روزه باشد و یادش رفت که روزه است و مقداری آب بخورد و بعد یادش بیاید روزه‌اش باطل نیست و می‌تواند روزه خود را ادامه دهد./968/پ202/ی

ارسال نظرات