۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۳۲۳۷۲۰
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری:

بقای اهل بیت در صراط مستقیم نیازمند لطف الهی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی با بیان این که صراط مستقیم یک صراط کلی بوده و به معنای اصل دین است و اهل بیت(ع) به عنوان مصادیق این دین الهی معین شده اند، گفت: اهل بیت(ع) برای حضور دائمی در صراط مستقیم نیازمند لطف الهی هستند و این مسأله وجوب دعای «اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم» را در هر بار نماز خواندن ایشان، روشن تر می‌کند.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در جلسه پرسمان که در هلال احمر برگزار شد، گفت: علومی که استقلال عالم هستی را از خالق تبیین می کند، اسلامی نیست.

 

وی در پاسخ به این شبهه که اگر منظور از صراط مستقیم، صراط اهل بیت(ع) است، وقتی خودِ اهل بیت(ع) مشغول نماز خواندن می شوند، درخواست آن ها از خداوند، برای حضور در راه خودشان مفهومی ندارد، افزود: اولاً که صراط مستقیم یک صراط کلی بوده و به معنای اصل دین است و اهل بیت(ع) به عنوان مصادیق این دین الهی معین شده اند، ثانیاً خودِ اهل بیت(ع) برای حضور دائمی در صراط مستقیم نیازمند لطف الهی هستند، و این مسأله وجوب دعای «اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم» را در هر بار نماز خواندن ایشان، روشن تر می کند.

 

آیت الله مهدوی در ادامه منظور از علوم اسلامی را علومی دانست که افراد به واسطه فراگیری آن به خالق هستی نزدیک تر شوند و وجود خداوند را بیشتر درک کنند و گفت: علومی که استقلال جهان را از خالق هستی تبیین می کنند هرگز اسلامی نیستند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: متأسفانه بیشتر علومی که در دانشگاه‌های کشور ما تدریس می شوند اسلامی نیستند، چرا که بسیاری از دانشجویان بعد از فراگیری این علوم به جای نزدیک تر شدن به معنویات، هر لحظه از خداوند دورتر می شوند.

 

وی با انتقاد از نظریه اساتیدی که به تبیین نظریه استقلال جهان از خالق می پردازند، تبیین کرد: برخی از اساتید دانشگاهی با وجود این که ادعای عقلانیت هم دارند، خداوند را انکار می کنند، در صورتی که طبق قرآن هر چه میزان عقل بیشتر باشد، میزان وفای عهد افراد با خداوند بیشتر می شود، پس این افراد صرفاً ادعای عقلانیت دارند و هیچ بهره ای از عقل نبرده اند.

 

آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که آیا می توان بر اساس شکی که بر کسی برده ایم با او رفتار کنیم، گفت: به استناد آیه دوازدهم سوره حجرات که می فرماید« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ » برخی از گمان ها گناه است و انسان نباید تحت هیچ شرایطی بر اساس شک هایی که به افراد می برد، با آن ها برخورد کند، چرا که این برخورد، باعث فاصله دل افراد از یکدیگر می شود.

 

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به این که خداوند چگونه بر اساس زندگی چندین ساله انسان که محدود بوده و پُر از جهل است و همچنین فراگیری همه علوم برایش امکان پذیر نیست، زندگی ابدی او را رقم می زند؟ افزود: انسان در طول دوران زندگی خود باید به فراگیری علوم نافع یعنی علومی که در دنیا و آخرت تنها راه تقرب به خداوند است، بپردازد، که این علوم شامل سه علمِ خداشناسی، تهذیب و احکام است، البته اگر انسان تلاش خود را به کار گیرد، فراگیری این علوم از حد طبیعی عمر انسان بیشتر نیست و حدوداً به بیست سال زمان نیاز دارد.

 

وی در پایان ابراز کرد: پاداش و جزای خداوند در زندگی ابدی انسان حاصل اعتقادات، فضائل و رذائل اخلاقی و اعمال انسان است و اگر بخواهیم بدانیم که خداوند چگونه بر اساس زندگی محدود ما در این دنیا، زندگی ابدی ما را در آخرت رقم می زند، باید بگویم که اعتقادات، فضائل و رذائل اخلاقی انسان محدود به زمان نیستند و بعد از مرگ از انسان جدا نخواهند شد، پس ملاک بسیار خوبی برای عقاب و پاداش ابدی افراد در آخرت هستند./867/202/ب2

ارسال نظرات