۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۳۲۳۷۸۵
استاد اخلاق حوزه علمیه:

ایمان، اولین مرحله سیر و سلوک است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق مدرسه علمیه کوثر گفت: در سیر و سلوک قبل از شروع حرکت اموری لازم است تا بتوانیم متحرک شویم و تا این شرایط نباشد حرکت شروع نمی‌شود، اموری که لازمه حرکت هستند و اولین این امور ایمان است.
آرم مرکز مديريت حوزه علميه خواهران

مرضیه جزایری استاد اخلاق مدرسه علمیه کوثر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با مراحل سیر و سلوک با اشاره به فصل اول کتاب اوصاف الاشراف گفت: در سیر و سلوک قبل از شروع حرکت اموری لازم است تا بتوانیم متحرک شویم و تا این شرایط نباشد حرکت شروع نمی‌شود، اموری که لازمه حرکت هستند.

 


این استاد اخلاق در ادامه با اشاره به مراتب ایمان گفت: اولین امر ایمان است، البته ایمان ممدوح مورد نظر است ایمان تقلیدی ممدوح یعنی تقلید از قرآن و پیامبر(ص) و ایمان تقلیدی مذموم همان تبعیت کردن از دین مذموم پدران است، ایمان برای تحریک لازم است تا کم کم مراتب بعدی ایمان حاصل شود،در هرحرکتی شش رکن است که باید به همه‌ رکن‌ها ایمان داشته باشیم و با پذیرفتن آیات و روایات حرکت مقدور است.

 


وی با بیان این‌که دومین امری که لازم داریم ثبات است اظهار داشت: ثبات به معنای آرامش است و با ثبات استقرار پیدا می‌کنیم، هم در قدم و هم در قلب باید ثبات داشت، ثبات تا با ایمان همراه نباشد آرامش حاصل نمی‌شود؛ در آیه 66 سوره نسا خداوند عامل ثبات را موعظه‌های الهی دانسته است، موعظه‌های الهی باعث ثبات قدم می‌شود و معارف الهی باعث ثبات قلب می‌شود، آدمی که شک دارد متزلزل است.

 


استاد اخلاق مدرسه علمیه کوثر گفت: مراتب اعلی انسان آن است که همه‌ی اعمالش تحت اوامر الهی باشد و عبد خداوند باشد، انسانیت به واسطه عبد خداوند بودن است؛ خداوند در آیه 66 سوره نسا می‌فرمایند: اگر دستوراتی که دادیم را انجام می‌دادید برای شما خیر بود و باعث آرامش شما می‌شد.

 


وی افزود: ما اگر خودمان را در دستورات الهی قراردادیم آن زمان ثبات داریم، با در نظر گرفتن بایدها و نبایدهای الهی و انجام همه‌ اوامر الهی نصرت الهی حاصل می‌شود.

 


جزایری در پایان با اشاره به آیات قرآن افزود: داستان‌های قرآنی برای پندگیری انسان‌ها می‌باشد و توجه به شرح حال انبیا بسیار مفید است، توجه به شرح حال انبیا سبب تثبیت قلب می‌شود همان‌طور که در آیه 120 سوره هود آمده است، ما از قصص انبیا چیزهایی برای تو نقل کردیم که سبب ثبات قلبت می‌شود./966/302/ب3

ارسال نظرات