۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۳۲۳۸۱۳
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

جلوگیری از برخی فعالیت های بصیرت افزایی در حوزه نگران کننده است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) جلوگیری از برخی فعالیت های بصیرت افزایی در حوزه را نگران کننده خواند و تاکید کرد که مدیران و مسؤولان حوزه باید به مقوله نفوذ توجه ویژه داشته باشند
حجت‌الاسلام محمدناصر سقاي بي‌ريا
حجت الاسلام ناصر سقای بی‌ریا عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، روحیه انقلابی‌گری را در طلبه‌های جوان زنده ارزیابی کرد و گفت: طلاب جوان امروز مطالبه‌گر و پیگیرند، ولی بعضی از نظراتی که به صورت سیستماتیک در حوزه پیدا می‌شود ممکن است آفت باشد.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: رویکردهایی در حوزه اتخاذ می‌شود که نتیجه آنها در دراز مدت طلبه‌هایی بیگانه از بصیرت و مسائل سیاسی خواهند بود؛ طلبه‌ای که در ضمن درس خواندن به مقوله سیاست توجه نکند یا پرداختن به مسائل سیاسی را اشتباه بداند برنامه‌ها را طوری طراحی خواهد کرد که امکان فعالیت‌های بصیرتی در حوزه ممکن نباشد و این خطر بزرگی برای حوزه‌های علمیه است.
حجت الاسلام سقای بی‌ریا افزود: جوانی که وارد حوزه‌های علمیه می‌شود اگر سیستم را تهی از سیاست و بصیرت ببیند و در آن رشد کند به همان سبک بی‌توجه به مسائل انقلابی پرورش خواهد یافت؛ این اتفاق در صورتی خواهد افتاد که حوزویان نسبت به سیاست بی‌تفاوت باشند ولی اگر این طرز تفکر به وسیله دشمنان خارجی هدایت شود نتیجه‌ای سم آلود برای حوزه‌های علمیه برجای خواهد گذاشت.
وی جلوگیری از بعضی فعالیت‌های بصیرت افزایی در حوزه‌های علمیه را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: مسؤولان حوزوی بعضی اوقات از فعالیت‌هایی جلوگیری می‌کنند که منجر به خاموش شدن حس انقلابی‌گری در طلبه‌های جوان می‌شود برای مثال بولتنی که توسط طلبه‌های جوان تولید می‌شده و اعزام‌های خودجوش در غیر از مناسبت‌های سنتی حوزه را تعطیل کرده‌اند.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: چرا به برنامه‌های بصیرت افزایی طلاب در مدیریت حوزه‌های علمیه اهمیت داده نمی‌شود و این موجب نگرانی است که در مواردی اگر وجود داشته کاهش یافته و یا اساساً حذف شده است.
حجت الاسلام سقای بی‌ریا با اشاره به این که در انقلابی بودن و فعالیت انقلابی کردن طلاب جوان و فضلای حوزه هیچ شکی نیست، ابراز داشت: چیزی که باعث نگرانی می‌شود این است که فضا به صورتی طراحی شود که یک طلبه و فاضل انقلابی جرأت نکند که عقیده خود و انقلابی‌گری خودش را در میدان قرار دهد.
وی تصریح کرد: افکار ضد انقلابی‌گری پیش‌تر هم در حوزه‌های علمیه وجود داشته‌اند و امام خمینی (ره) در منشور حوزه و روحانیت خود به بعضی از این کمبودها، بحث‌ها و کوته فکری‌ها اشاره کرده‌اند؛ ایشان در این منشور برخی را به مارهای خوش خط و خال تشبیه کرده‌اند که نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی مخالفت می‌کنند؛ ظاهری دینی و مذهبی ولی باطنی سخت و کشنده دارد.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه مسؤولان حوزه و مدیران آن باید به مسائل نفوذ توجه ویژه داشته باشند اظهار داشت: مسؤولان و مدیران حوزه باید در عین حال طلابی خوش فکر و قوی در زمینه انقلابی‌گری پرورش دهند و سعی کنند که تمام حوزویان با مسائل سیاسی و بصیرتی آشنا باشند.
حجت الاسلام سقای بی‌ریا در پایان گفت: اگر در فعالیت‌های انقلابی در حال انجام در حوزه‌های علمیه اشکالاتی وجود دارد چاره کار تعطیلی این فعالیت‌ها نیست؛ مدیران حوزوی باید این نکته را بدانند که هر کاری حتی علوم فقه و اصول دارای مشکلاتی بوده است که طی زمان این مشکلات مرتفع شده است.
وی افزود: در فعالیت‌های انقلابی و بصیرت افزایی نیز در صورت وجود اشتباهات فاحش باید این اشتباهات گوشزد شود و فعالیت‌ها اصلاح شود و ثمره آن در آینده بسیار بهتر از آن خواهد بود که فلان فعالیت انقلابی در حوزه تعطیل شود./836/ت302/ج
ارسال نظرات