۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۳۲۴۲۰۹

پژوهشکده اسلام تمدنی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تأسیس شد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشکده اسلام تمدنی با رویکرد احیا و ایجاد تمدن برین و نوین اسلامی، از سوی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به ثبت رسید.
دکتر واسعي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سید علیرضا واسعی در تشریح این خبر گفت: هویت یابی بخش پژوهشی دفتر برای برقراری ارتباط با اعضای هیأت علمی، محققان و اندیشمندان بیرونی، حضور در مجامع علمی و تعیین شناسنامه معین از مهم ترین اهداف تاسیس پژوهشکده بوده است.

 

وی با اشاره به حرکتی ده ساله برای تاسیس این مرکز افزود: با توجه به توانمندی های علمی، ظرفیت بالای پژوهشی و سوابق تحسین برانگیز اداره کل پژوهش که مورد استقبال و تأیید مجامع علمی قرار دارد، ابتدا در پی تأسیس موسسه پژوهشی بر آمدیم، اما موانع قانونی تأسیس چنین نهادی، ما را به سوی طراحی پژوهشکده مستقل کشاند که با معرفی ساختار منطقی و قابل دفاع و ارائه پشتوانه تئوریکی توانستیم نظر ریاست محترم دفتر و سایر اعضای شورای پژوهش را به تأسیس پژوهشکده اسلام تمدنی متمایل ساخته و آن را به ثبت برسانیم.

 

مدیر کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت ضرورت تاسیس این پژوهشکده گفت: با توجه به توان علمی که قبلا ذکر شد، امکان حضور در مجامع ملی و بین المللی و نیز برای جذب اعضای هیأت علمی نیازمند سازوکار قانونی بودیم و چون پژوهشکده ای وجود نداشت عملا دست یابی به اهداف ممکن نبود. با تأسیس پژوهشکده عملا چنین امکانی فراهم شد. البته عنوان پژوهشکده رویکرد خاصی را نشان می دهد که از اهمیت بالایی برخوردار است؛ مقوله ایجاد تمدن نوین یا احیای تمدن اسلامی از دغدغه های مهم بزرگان روشن اندیش و  مقام معظم رهبری بود و هست، از این رو پژوهشکده در چنین مسیری گام بر می دارد.

 

وی زیرمجموعه های پژوهشکده را متناسب با توان آن دانست و تصریح کرد: پژوهشکده اسلام تمدنی متشکل از سه گروه تخصصی فقه و معارف قرآنی، فلسفه و علوم اجتماعی و تاریخ تمدن و هنر اسلامی است که در شورای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی به تصویب رسیده که البته برای حضور رسمی نیازمند تعیین سازوکارهایی است که در مراحل پایانی قرار دارد و پس از تایید در هیئت امناء پژوهشگاه و هیات امناء دفتر تبلیغات در وزارت علوم به ثبت خواهد رسید.

 

واسعی خاطر نشان کرد: پژوهشکده به عنوان یک مرکز پژوهشی علی القاعده باید جهت گیری فعالیت های خود را مشخص کند تا افزون بر پیوند با تخصص و تجربه اساتید، اهداف و ماموریت های دفتر تبلیغات و به صورت اخص قطب های فکری – فرهنگی که مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، همسو باشد.

 

وی تاکید کرد: ما در مطالعات و پژوهش ها به سمت عنوان گزینی علمی رفته ایم که جهت گیری مطالعه و تحقیق را روشن کند و این حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی است که در یک قرن اخیر  مورد توجه متفکران و صاحب نظرانی همچون مرحوم سید جمال الدین اسد آبادی، شهید مطهری، مرحوم طالقانی  و بیش از همه مرحوم امام (ره) و امروزه مقام معظم رهبری دنبال می شود.


رییس پژوهشکده اسلام تمدنی، در ادامه خاطرنشان کرد: این رویکرد، رویکرد تاریخ تمدنی محض یا جامعه شناسی تمدن محض یا فلسفه تمدن محض نیست، بلکه یک رویکرد اسلام شناسانه معطوف به ساخت تمدن است؛ چیزی که به عنوان یک مأموریت برای نظام اسلامی ایران تعریف شده تا الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را ارائه کند.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه تفاوت اصلی این پژوهشکده با سایر پژوهشکده های تصویب شده در دفتر تبلیغات اسلامی، هویت استقلالی با جهت گیری روشن مطالعاتی است در حالی که دیگر پژوهشکده ها ذیل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم فعالیت می کنند. دیگر این که گروه بندی های این پژوهشکده به صورت میان رشته ای دیده شده است که که ضمن عدم تداخل و هم پوشانی با دیگر گروه ها، حوزه های جدید مطالعاتی را پوشش می دهد.

 

واسعی در پاسخ به این پرسش که انتخاب رییس پژوهشکده از چه طریق و با حکم چه کسی خواهد بود، دو سناریو را قابل پیگری دانست و افزود: در هر دو صورت با پیشنهاد رییس محترم شعبه خواهد بود؛ در یک سناریو برابر اساسنامه دفتر، صدور حکم از سوی رییس محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و در سناریوی دیگر از طرف معاونت پژوهشی دفتر انجام پذیر است، هر چند تا تعیین وضعیت نهایی باید به راهکار منطقی اندیشید./859/102/ب1

ارسال نظرات