۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۳۲۴۵۳۹
مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب شاهد:

رجب ماه نزول رحمت و برکت الهی بر مخلوقات است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) شاهد گفت: با توجه به اینکه در روایات، از ماه رجب به عنوان ماه نزول رحمت و برکت یاد شده، بدیهی است که عبادت و بندگی در این ماه مانند ماه‌های شعبان و رمضان در پیشگاه خداوند متعال از اهمیت خاصی برخوردار بوده و ثواب اعمال عبادی در این ماه‌ها چندین برابر است.
ماه رجب

معصومه فراهانی، مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) شاهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره آثار اعتکاف در جامعه، گفت: با توجه به اینکه اعتکاف مسأله‌ای است که در دین اسلام و روایات ائمه معصومین(ع) سفارش زیادی به آن شده و در روایات از ماه رجب، به عنوان ماه نزول رحمت و برکت یاد شده، بدیهی است که عبادت و بندگی در این ماه مانند ماه‌های شعبان و رمضان در پیشگاه خداوند متعال از اهمیت خاصی برخوردار بوده و ثواب اعمال عبادی در این ماه‌ها چندین برابر است.

 

وی با اشاره به اینکه  اعتکاف علاوه بر ماه رجب در ماه‌های دیگر هم هست، گفت: ایام اعتکاف و مراسم آن در ماه رجب همگانی‌تر و پررنگ‌تر از ماه‌های دیگر است، که به ایام البیض مشهور است و در سه روز سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم این ماه، مشتاقان را برای انجام این عمل الهی به سمت مساجد می‌کشاند تا با خدای خود خلوت کرده و به مناجات خالصانه با معبود خویش بپردازند.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) شاهد با اشاره به اینکه انجام اعمال اعتکاف، بهره معنوی زیادی در رشد و تعالی عاشقان حضرت دوست دارد، بیان داشت: معتکفان در ایام اعتکاف در حالی که روزه‌اند، باید سه روز را در مسجد بمانند و به جز موارد خاص نمی‌توانند از خانه خدا خارج شوند.

 

وی در ادامه افزود: عبادات مخصوص این سه روز که معتکفان می‌توانند انجام دهند، اعمال ام داوود، به جا آوردن نمازهای مستحبی و قضا، تلاوت قرآن و سایر اعمال عبادی که به طور کامل در مفاتیح الجنان ذکر شده است، است، از این رو در بعضی مساجد در کنار این برنامه‌ها، کلاس‌های اخلاق نیز خاص معتکفان برپا می‌شود.

 

فراهانی تصریح کرد: همان‌گونه که یک اتومبیل برای حرکت کردن نیاز به سوخت دارد، انسان‌ها هم احتیاج دارند تا از یک منبع و منشأ والا، انرژی لازم را برای شارژ کردن روح و روان خود کسب کنند و بهترین ماه‌ها برای وصل شدن و برقراری این ارتباط معنوی با خدا، ماه‌های محرم، صفر، رجب، شعبان و رمضان است.

 

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال تأکید بیشتری روی این ماه‌ها داشته‌اند، بیان داشت: ماه‌های ذکر شده مانند توقف‌گاه‌هایی هستند که انسان‌ها می‌توانند با بهره‌گیری کافی از خیرات و برکات این ماه‌ها، انشاءالله با قدرت بیشتری در مسیر بندگی و اطاعت از حق گام بردارند.


مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) شاهد در رابطه با اهمیت و جایگاه اعتکاف برای جوانان، ابراز داشت: در سالیان پیش، اکثر معتکفان از میان افراد مسن بودند ولی خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد حضور جوانان بیشتری در مراسم اعتکاف هستیم.

 

فراهانی اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه عَزَّوَجَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الکِرامِ البَرَرَةِ ، وَ کانَ القُرآنُ حَجیزا عَنهُ یَومَ القیامَةِ؛ هر جوان مؤمنى که در جوانى قرآن تلاوت کند، قرآن با گوشت و خونش مى‌آمیزد و خداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نیک قرار مى‌دهد و قرآن، نگهبان او در روز قیامت، خواهد بود.»

 

وی افزود: با عنایت بر سفارشات نبی اکرم(ص)، این‌گونه استنباط می‌شود که اعمال انجام شده در دوره جوانی، اثرات زیادی روی فرد گذاشته و جوانان می توانند با اعمال شایسته نظیر تلاوت قرآن و عمل به سفارشات آن، بهره بیشتری از این دوره کسب کرده و در جهت تکمیل ابعاد شخصیتی و تعالی روحی خود بکوشند.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) شاهد، با تاکید بر اینکه ایام جوانی بهترین ایام خودسازی است، گفت: با وجود اینکه انسان‌ها در سنین بالا از لحاظ اخلاقی و شخصیتی تا حد زیادی شکل گرفته‌‌اند اما خداوند متعال تا لحضه آخر باب توبه و تهذیب را برای انسان‌ها باز گذاشته و به آن‌ها فرصت بازگشت داده است.

 

وی در اشاره به اینکه انسان در اعتکاف به نوعی از محیط  اطرافش بریده و گسسته می‌شود، بیان داشت: حضور در این مراسم سبب می‌شود تا انسان روی خودش بیشتر متمرکز ‌شود و با ارتباط عمیق با خالق هستی، پس از این چند روز احساس خوشایند سبک‌بالی و شادابی عجیبی را در وجود خود تجربه کند.

 

فراهانی درباره تأثیرات انقلاب اسلامی در رشد مسائل دینی و اجتماعی نظیر اعتکاف، گفت: قبل از انقلاب اکثر مردم با مفهوم اعتکاف آشنایی زیادی نداشتند، ولی خداروشکر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مردم با آداب و رسوم دینی و مذهبی بیشتر آشنا شدند چرا که در این سالها تبلیغات در زمینه‌های دینی و اجتماعی نظیر اعتکاف، باعث جا افتادن این مراسم در جامعه شده و سبب شده تا تعداد زیادی از جوانان با شور و علاقه بیشتری به آن روی آورده و از ماه‌ها قبل برای حضور در این مراسم ثبت نام کنند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما همه اینها را مرهون پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هستیم، چرا که در دوران قبل از انقلاب مردم ما نمی‌توانستند مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) را با آرامش خاطر و فراق بال به جا آورند، همچنین خانم‌ها نمی‌توانستند با آسودگی حجاب داشته باشند؛ ولی خدا رو شکر بعد از پیروزی انقلاب این امنیت به وجود آمد که همه مردم با خیال راحت اعمال سفارش شده در دین اسلام را انجام دهند./966/302/ب2

ارسال نظرات