۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۳۲۵۱۷۹
نویسنده و پژوهشگر حوزوی عنوان کرد؛

توجه به توانایی‌های طلبگی در پذیرش طلاب جدید

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که توجه به کیفیت در جذب طلاب جدید ضروری است، گفت: توجه به کیفیت در مسائل حرف اول را می‌زند و نیاز است افرادی که وارد حوزه علمیه می‌شوند از لحاظ اخلاقی، روحیات، استعداد و توانایی کسب علوم در حد بالایی باشند.
سيد محمدرضا غياثي کرماني

حجت‌الاسلام سید محمدرضا غیاثی‌کرمانی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،با بیان این‌که ما دو نوع کوچ فرهنگی و نظامی در اسلام داریم، گفت: کوچ فرهنگی برای حفظ مرزهای عقیدتی جامعه اسلامی و کوچ نظامی نیز برای حفظ مرزهای جغرافیایی نظام اسلامی است.

 

وی افزود: به همان اندازه که تخلف از نفر(کوچ) نظامی مورد سرزنش است، به همان میزان نیز تخلف از کوچ فرهنگی مورد نکوهش است.

 

نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که نفر به معنای کوچیدنی است که بازگشت آن طولانی است، اظهار داشت: افرادی که برای تحصیل در حوزه علمیه از دیار خود کوچ می‌کنند، نباید به زودی به محل خود برگردند تا خوب آزموده شوند و با تحصیلات قوی بتوانند پاسخگوی نیازها و مسائل جامعه باشند.

 

حجت‌الاسلام غیاثی‌کرمانی توجه به کیفیت را در جذب طلاب جدید ضروری دانست و بیان داشت: توجه به کیفیت در مسائل حرف اول را می‌زند و نیاز است افرادی که وارد حوزه علمیه می‌شوند از لحاظ اخلاقی، روحیات، استعداد و توانایی کسب علوم در حد بالایی باشند.

 

وی ادامه داد: حوزه در گزینش و پذیرش باید به این مسأله دقت کند که افراد علاقه‌مند به تحصیل در حوزه، آخرین گزینه‌شان حوزه نباشد، چون این خسارت‌بار است و فرد به دلیل این‌که در هیچ زمینه‌ای موفق نبوده در وهله آخر به حوزه روی آورده است.

 

نویسنده و پژوهشگر حوزوی با تأکید بر این‌که مسؤولان حوزوی از سخت‌گیری بیش از حد در پذیرش افراد نیز باید خودداری کنند، خاطرنشان کرد: حوزه باید از افرادی که واقعا مستعد به تحصیل در حوزه هستند و می‌توانند در این مسیر موفق شده و رشد کنند، پذیرش کند.

 

وی اهتمام به مقوله کمیت در پذیرش را نیز مفید دانست و افزود: حوزه‌های علمیه باید زیرساخت‌های لازم را برای جذب حداکثری طلاب فراهم کنند و در این مسیر تا می‌شود جاذبه داشته باشند نه دافعه.

 

حجت‌الاسلام غیاثی‌کرمانی پیگیری رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را از وظایف مهم طلاب برشمرد و گفت: طلبه نباید جذب مسیرهایی شود که تبلیغ سکولار می‌کنند و به دنبال اجرای شعار جدایی دین از سیاست هستند.

 

وی تصریح کرد: حوزه وظیفه دارد در کنار دروس فعلی، برنامه‌ها و درس‌هایی را برای رشد آگاهی و بصیرت طلاب اجرایی کند و نگذارد طلاب بدون برنامه آموزش ببیند.

 

نویسنده و پژوهشگر حوزوی در پایان با بیان این‌که حوزه باید افراد را در مسیر علم آموزی هدایت کند، بیان داشت: برگزاری جلسات تعالی‌محور و دعوت از شخصیت‌ها و اساتید سیاسی مطمئن برای جهت‌دادن خط انقلابی طلاب می‌تواند کمک شایانی به طلاب جهت نقش‌آفرینی مفید در جامعه داشته باشد./907/ت302/س

ارسال نظرات